Jump to content

Stroppen, hoe vaak?? Bijgewerkt

ChrisA

Recommended Posts

Dit is een vraag in de categorie, "Hoe lang is een stuk touw?" en sluit aan op de vorige discussie van Loei over shavettes en het probleem van het onderhoud van een open mes. Ik vindt het pielen en slijpen van gewone messen wel leuk.

De scheerriem is een Herold jugdleer XL, 38 cm lang.

Ik heb een 5/8 Bismarck van rond 1950?

Voor en na het scheren 10x canvas en 15x leer. 1x slag is heen en weer terug.

Het mes blijft fantastisch scheren.

Kort geleden een 4/8 Weltmeister 1960? erbij via Revisor.

Ik vindt bij de neus en kin dat veel prettiger scheren.

Echter na een week had ik al moeite om het mes scherp te houden.

Voor en na het scheren 10x canvas en al 25x leer en toch niet meer zo scherp als in het begin.

Ik ben pas 2 maanden bezig en nog niet gehinderd door enige ervaring en/of vooroordeel.

Is er een forumlid met eventueel slijpervaring in de buurt van Grave NO Brabant om ervaring uit te wisselen??

Update 28-12

De 4/8 Weltmeister 25x, heel voorzichtig, over de rode spanriem, met een piepje rode pasta.

Weer eindeloos op de leren riem en nu scheert het weer zeer fatsoenlijk.

Kan misschien beter maar in ieder geval goed bruikbaar.

Dus bedankt voor de goede raad. En een slijpbeurt voor optimaal genot kan altijd nog.

Groet

Chris

Edited by Guest

Strop 'till you drop, was het adagaio van een forumlid wat we niet meer zien. Ik moet het daar mee eens zijn. Gewoon lekker lang doorstroppen.

Dat het ene mes langer scherp blijft dan het andere is gewoon. Staalsoort, hoe het is geslepen (daarmee bedoel ik niet gescherpt) hoe hard het is, hoe vaak het wordt gebruikt, dat is alles van invloed.

Begrijp ik het goed dat je alleen een probleem hebt met de Revisor. Uit reacties op internationale fora heb ik opgemaakt dat Revisor messen niet altijd scherp genoeg zijn om je er comfortabel mee te scheren. Misschien moet je hem laten slijpen.

@ Tony,

je zou best eens gelijk kunnen hebben. Ik heb hem scheerklaar gekregen en zo gebruikt.

Best een beetje bot. Toen enkele keren zeker 50x gestropt en heb hem 1 week scherp kunnen houden. Nu met heel veel stroppen gaat het best weer aardig. Aangezien ik compleet nieuw ben heb ik niet genoeg referentie.

Beter slijpen is misschien wel een optie.

groet

Chris