abasters Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Heb veel Posts doorgelezen maar kon het niet vinden, dus stel de vraag even. Ben enthousiast krabber gebruiker en ga het steeds leuker vinden. Vind vintage sowieso mooi en heb een Gilette slim adjustable gevonden in prima staat. Is uit 1962. Mijn vraag betreft welke olie je kunt gebruiken om af en toe een drupje in bewegende delen te doen. Een algemeen reinigingsadvies is ook welkom. Dank alvast!
SakasakaHeyhey Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Welkom abasters Ik gebruik zelf naaimachineolie. Ballistol zie ik hier ook wel voorbij komen. Wellicht werkt gewoon een beetje WD40 ook wel. Mocht je er nog aan kunnen komen is wapenolie ook goed geschikt. Reinigen. Je geeft aan dat de krab bet in goede staat is Een sopje zou voldoende moeten zijn.
SakasakaHeyhey Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Welkom abasters Ik gebruik zelf naaimachineolie. Ballistol zie ik hier ook wel voorbij komen. Wellicht werkt gewoon een beetje WD40 ook wel. Mocht je er nog aan kunnen komen is wapenolie ook goed geschikt. Reinigen. Je geeft aan dat de krabber in goede staat is Een sopje zou voldoende moeten zijn.
Marcel Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Ik heb nog nooit olie gebruikt bij mijn toch talrijke vintage Gillettes. Reinigen doe ik met afwasmiddel, warm water en een zachte tandenborstel. En wat geduld in sommige gevallen
abasters Posted December 24, 2015 Author Posted December 24, 2015 Ok bedankt voor antwoord. En om glans wat op te halen een mild poets middel en zachte doek lijkt me. Geduld heb ik wel dus gaat lukken. Vind het mooie apparaatjes, zeker als je bedenkt wat een levensduur die al achter zich hebben..
Marcel Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Als het nodig Is gebruik ik een mild metaalpolijst middel, Maas in mijn geval maar Autosol schijnt ook heel goed te werken.
Harkos Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Welkom abasters Ik gebruik zelf naaimachineolie. Ballistol zie ik hier ook wel voorbij komen. Wellicht werkt gewoon een beetje WD40 ook wel. Mocht je er nog aan kunnen komen is wapenolie ook goed geschikt. Reinigen. Je geeft aan dat de krab bet in goede staat is Een sopje zou voldoende moeten zijn. Ballistol is wapenolie!
hanwer Posted December 27, 2015 Posted December 27, 2015 Ik ben het eens met Marcel, eigenlijk is olie niet nodig bij normaal gebruik van een krabber. Als je een oude krabber restaureert en schoonmaakt omdat er veel vuil in zit kun je er daarna gewoon WD-40 in spuiten. Als je toch een olie wilt gebruiken, kun je gewoon babyolie gebruiken, dat is ook een minerale olie die niet plakt, en daar gaat het om.
Harkos Posted December 27, 2015 Posted December 27, 2015 Daar denk ik toch iets anders over. Open metaal kan je goed schoon houden, maar een adjustable met nodige veertjes, schroefdraad etc in de steel hebben iets meer zorg nodig. Heb vroeger veel te doen gehad met machines in de vleesindustrie. De inwerking van vleessappen enz. en de gevolgen van reinigen en conserveren, of juist het gebrek er aan, omdat je er niet bij kon. Nou de zuren uit je lichaam met de zeep resten maken er een aardig zootje van. Door juiste olie te gebruiken voorkom je daarbij aardig wat problemen. WD 40 is daarvoor een goede oplossing, maar voor je lichaam weer minder. Zeker bij het restaureren en conserveren van metaal voor langere tijd is het een prima product. Kunststof en hout is het dan weer knap slechter voor, want het lost allerlei stoffen, waaronder weekmakers op en werkt dan juist averechts. Doe maar eens WD40 in een simpele bloemenspuit, ik koop het per jerrycan van 5 liter voor motoronderhoud en bewaar dat 6 weken. Exit bloemenspuit. Voor ik me dan scheer met gereedschap met WD40 ingespoten, gaat het goed onder de hete kraan om de losse resten weg te spoelen. Wat zich op het metaal bevindt, conserveert wel goed en kom je verder niet mee in aanraking en WD 40 is juist uitgevonden om onder vochtige omstandigheden goed te conserveren. Daarom heb ik nu ook mijn Harley tot het voorjaar er mee ingespoten, om niet vochtig te worden in de winter. Echter op het vlak lichaam/metaal spelen andere processen. En daar is iets als Ballistol juist goed. Het is niet schadelijk en heeft zelfs een antiseptische werking. Dergelijke olie is in staat de werking van huid en zweetzuren te neutraliseren, waardoor corrosie wordt voorkomen. Het is ook geen modern spul, maar al jaren bewezen in de wapenwereld en bij boeren enz. Vroeger hadden we speciale snijmachineolie om de vleeswaren snijmachine na het reinigen mee te conserveren. De messen, die grote ronddraaiende, waren van carbonstaal verchroomd. Als die 2 dagen stil stonden kon je er geen worst mee snijden vanwege de corrosie. Echter deed je er snijmachineolie op kon je na het weekend gewoon vrolijk verder snijden. Nou dat kan met Ballistol dus ook. Voor de jagers onder ons het lost ook prima cordiet en kruid resten op, die ook corroderend werken. Dan de babyolie. Ja dat is lekker spul en als dat voldoende roestwerend is om je mooie krabbers mee te beschermen en je daar tevreden mee bent is het zeker goed genoeg. Voor mij echter niet, want er zit weer van alles in wat goed is voor de baby, maar niets doet voor je metaal. Samenstelling Zwitsal babyolie: Paraffinum Liquidum: Minerale olie die zeer vaak het hoofdbestanddeel vormt van veel soorten olie en crème voor baby’s. Caprylic/Capric Triglycecire: Dit product wordt van kokosolie gemaakt en is een zuiver natuurlijk product. Het kan gebruikt worden als vervanger van plantaardige olie. Tocopheryl/Acetata: Deze vitamine E is een bij uitstek beschermende huidvitamine en beschermt onder meer tegen invloed van de zon. Persea Gratissima Oil: Dit is een groengele olie die wordt verkregen uit de avocado vrucht. De olie is rijk aan triglyceriden van oliezuur en bevat minder hoeveelheid palmitine, linolzuur en palmitoleic zuren. Parfum: Geurstoffen worden louter toegevoegd om een lekkere geur te verkrijgen. Als je er goede resultaten mee hebt en tevreden bent is het prima spul. Immers paraffine en kokosolie conserveren wel even tot het ranzig wordt blootgesteld aan de buitenlucht. Echter voor langere tijd bewaren heb ik mijn twijfels. Ik maak andere keuzes. Heb overigens geen belangen bij Ballistol nog WD40
Recommended Posts