Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hey allemaal!

Ik heb al een paar verschillende krabbers geprobeerd en krijg nu binnenkort een Muhle R41 binnen van Jarno, the daddy van alle safety razors?

Nu zocht ik op Ebay naar een mooie SE krabber en stuitte op een Parker 31R.

Het eerste wat ik dacht: Wat ziet dat ding er bruut uit zeg! Helemaal voor de prijs! Voor de geïnterreseerden, het gaat om deze advertentie:

http://www.ebay.nl/itm/Parker-31R-Shavette-Razor-100-Derby-Professional-Single-Edge-Razor-Blades-/130978230918?hash=item1e7ee93286:g:wOkAAMXQHPhSH1bE

Nu mijn vraag:

Is het scheren met een straight razor hetzelfde als met een shavette, in hoeverre kan dit met elkaar vergeleken worden?

En wat voor learning curve heeft een straight razor/shavette? Is het geschikt voor iemand die ook dagelijks met DE en SE krabbers scheert?

Bedankt alvast voor alle info :)

Posted

Nou een open mes lijkt me wel wat, maar meer voor iets in de toekomst. Alleen zie ik nog wel een beetje tegen het stroppen op.

Ik ben zelf bang dat er bij een open mes iets teveel komt kijken voor mij, helemaal voor dagelijks gebruik.

Daarom leek een shavette mij wel het proberen waard, echt duur zijn ze ook niet.

Maar ik weet niet of een shavette echt de moeite waard is, of dat het gewoon een straight razor voor pussy's is :P

Posted

Bedankt voor je uitleg Rolf! :)

Eerst nog even de R41 meesteren, maar die Parker ziet er echt gaaf uit!

Ik zie tot mijn verbazing ook gewoon open messen van Golden Dollar voor minder dan €10?

Ik heb nu dus open messen gezien van €10, €60 €400+, Nu zal het verschil in prijs vast in het vakmanschap zitten, maar wat merk je hier van tijdens het scheren?

Ook vraag ik me af op welke manier het scheren met een shavette anders is dan met een open mes.

Posted

Een shavette gebruiken tijdens de leercurve op een piussy???zou ik niet doen!!

De leercurve met open mes of shavette is voor sommigen best wel heftig maar met geduld,voorzichtigheid en doorzettingsvermogen vermogen kom je er wel.

En op joetoep zijne genoeg filmpjes en info te vinden.

Laat die gold dollar maar liggen.

Bij een lokale Turkse winkel kun je voor een paar centen een shavette aanschaffen die ook goed scheren.

Socces

Posted

Onderschat een shavette niet, het lijkt makkelijker dan een open mes maar mits goed geslepen denk ik dat de meesten zich minder snel zullen snijden tijdens de leercurve met een open mes dan met een shavette.

Het enige dat je eigenlijk voor je uit moet maken is of je gaat voor super makkelijk mesje wisselen en scheren maar of als je ook wil/kan genieten van het stroppen en onderhoud van een open mes.

In beide gevallen zoals anderen al aangaven, ga niet voor dure spullen maar probeer eerst, je kan nog altijd opwaarderen en het andere doorverkopen of weggeven. Succes!

Posted

Klinkt alsof ik een shavette wel een keer een kans moet geven.

Nu zie ik op Ebay ook shavettes van 6 euro en een beetje verzendkosten.

Kan ik beter voor bijvoorbeeld een Pakrer (merk) gaan of scheert een merkloze shavette ook wel goed?

Ik weet niet in hoeverre het prijsverschil in een shavette zich kan laten merken.

Edit: Ik zie al wel dat de systemen die de goedkopere shavettes gebruiken anders zijn dan die van bijvoorbeeld de Parker.

In de goedkope shavettes kan een onderdeel helemaal los van de rest van de shavette.

Ik heb ook vlug op internet gelezen dat het systeem die de goedkopere shavettes gebruiken er voor zouden kunnen zorgen dat het mesje tijdens het scheren verplaatst.

Voor dat tientje extra wordt dus aangeraden om een shavette met het andere sluit systeem te kopen.

Posted

Ik scheer eigenlijk altijd met een shavette, met de simpele reden dat ik een open mes niet scherp hou/ krijg en snel bot vind aanvoelen.

Met een open mes snij ik wel veel minder snel in iemand zijn huid dan met de shavette die mesjes zijn dunner en scherper voor mijn gevoel en als je je mes verkeerd kantelt blijven ze scherp :lol: dus voorzichtig met oefenen.

Ik werk ook meer met het voorste gedeelte van een mes dus als ik met een open mes scheer dan heeft het mes een rechthoekige voorkant en geen afgeronde punt dat vind ik echt helemaal niets.

Het gewicht van een shavette is wel heel belangrijk, een jaar of wat geleden zweerde ik bij mijn Tondeo en nu scheer ik al weer maanden met een Barbury's dit is een wat zwaardere shavette en fijn om mee te werken.

Posted

Oh in de goedkopere shavettes heb je snel dat het mesje wat wiebelig aanvoelt omdat het meestal een schuifsysteem is en bij de Burbary's zit het mesje echt goed opgesloten en stevig vast.

Posted

Burbary? Ga ik eens naar zoeken.

Zijn er nog bepaalde merken die aan te raden zijn voor een Shavette? Ik zie Dovo veel voorbij komen.

Posted

Bij mij zit de (gekregen) shavette gewoon in de roulatie. Maar die hanteer ik eerlijk gezegd met iets meer respect dan al mijn open messen. Daar waar het open mes en de krabbers bij mij de kleine onregelmatigheden in het gezicht over het algemeen ongemoeid laten laat de shavette zich van zijn meedogenloze zien en egaliseert met het grootste gemak. :oops:

Ik heb overigens een MR Beauty met Derbi mesjes.

Posted

Oke interresant!

Die Derby mesjes die je noemt zijn ook groter dan een gewoon DE mesje of niet?

Kunnen dit soort mesjes wel in alle shavettes of zijn er ook shavettes die alleen met gebroken DE mesjes gebruikt kunnen worden?

Posted

Ik lees verschillende berichten over de kwaliteit van de Parker shavette, hij is wel van metaal maar zo licht dat het als plastic voelt.

Ergens anders lees ik lovende berichten over een Saguine shavette, die totaal nog geen 10 euro kost op Ebay, hier heb ik dus ook twijfels bij.

Kan iemand een kwalitatief goede shavette aanraden?

Posted

Op mijn site staan eigenlijk alleen Feather en aanverwante shavettes. Hangt ook veel af van hoe licht of zwaar je ze wil, enkele voorbeelden:

15g Tondeo Ergo/CRP Sifter Ergo

15g Dovo Shavette Alu

16g Wilkinson

16g Tondeo

21g Dovo Shavette Stahl

22g Sedef

25g CRP Sifter

27g Jaguar ORCA

29g Hartmann 4/8

34g Tondeo TM

39g Sanguine X-D 20

40g Revisor 5/8

40g Vanta RA111

40g Dittmar

42g Dovo Prima Nr. 4 11/16

46g Rudi Schaaf, 6/8

47g Gold Dollar Nr. 66 13/16

47g Wacker Red Head 13/16

50g Monsieur Charles

50g Kai Captain Excelia (Kamisori)

51g Zwilling-Friodur inox, 11/16

53g Monsieur Charles

55g Feather AC

56g Kai Captain Excelia folding

59g Revisor 6/8

60g Wacker Dorko 7/8

61g TDJ China-Shavette

66g Malteser Nr. 44, 8/8

Zo, zoek de bijhorende foto's en info maar op, heb je wat te doen :-)

Posted

Wat zijn nu eigenlijk goede shavettes?

Ik vind de Parker ontzettend mooi maar schijnt niet kwalitatief de beste te zijn en ook vrij licht in gewicht waardoor hij niet solide aan voelt

Posted

Zeg schatje blijven we nou wel ff opletten !!! dat word net al gezegd dat is per persoon verschillend.

Ik loop altijd te stoeien met dat handvat van zo'n mes / shavette als dat te lang is kom ik niet met mijn hand tussen de kin en sleutelbeen van de klant en ik vind een zwaarder mes fijner.

Barbury's !!!! Topmes :D:D

http://www.bakkes.nu/barburys-shavette.html

Die Menrock die ook op die site staat vind ik 3x nix roest en gaat k*t open.

Posted

Oei die is ook erg gaaf!

Ik zoek wel iets wat langer mee kan en niet alleen voor het proberen is.

Lijkt erg veel op de Parker shavette trouwens

Posted

Feather en kai shavette's zijn waarschijnlijk wel betrouwbaar (zoals rolf zegt). Die barbury ken net zo goed als de voorstaande dus ken ik ook niet.

Wat ik wel weet is dat feathers en kai's feather artist mesjes gebruiken. En dat barbury (lijkt op een parker) alleen maar DE mesjes gebruiken. Prijs zit ook nog wel erg veel verschil in.

Ik zelf heb van snuff een irvingbarberco shavette overgenomen. (nog niet mee geschoren omdat het een kerst cadeau is) mischien is die wat voor je, deze shavette gebruikt feather artist, de mesjes en injector blades.

Ik heb me ook geschoren met een sedef (1 euro shavette) en een 3 euro merkloze shavette die lijkt op parker. Ze scheren allemaal, de een wat beter dan de ander en dat ligt aan wat je zelf vindt.

Het enige wat je je wel moet realiseren is dat een shavette geen open mes is. Dat wil niet zeggen dat shavette's slecht zijn. Shavette's zijn gewoon weer een 2e ondekkingsreis net als de krabbers waar je mee bezig bent

Posted

Ik vind de barburys wel een goede kandidaat nu.

Hij lijkt erg veel op de Parker en als silly heb vaak gebruikt zal de kwaliteit ook in orde zijn :)

Posted

Bedoel ik als Silly het zegt dat is het zo :lol::lol:

Ik gebruik trouwens feather mesjes en Derby mesjes en ook nog andere, ik stop er van alles is maar hij ligt en heel lekker in je hand met voldoende gewicht op de huid. Die lichtere messen die stuiteren soms vooral als je techniek nog niet zo goed is.

Die Feather ss vind ik persoonlijk net een aardappelschilmesje maar dat is mijn mening.

Posted

Ik denk dat ik hem zo meteen bestel als ik zo thuis ben :D

Dan is het ook wel even gedaan met de aankopen :P

Posted

Nou hij is besteld! :D

Ik ga me wel eerst focussen op de R41 die ik binnen ga krijgen van Jarno.

Als ik daar goed mee kan scheren en mijn Polsilver SI's binnen zijn kan er daar een halve van in de Barburys :mrgreen:

Posted

Op de Shavenook is momenteel een Irving Barber Shavette te koop aangeboden voor $55 en ik denk dat het mogelijk is om te vragen te verzenden op zo'n manier dat je hier geen extra kosten hebt.

Posted

Hij lijkt erg veel op de Parker en als silly heb vaak gebruikt zal de kwaliteit ook in orde zijn :)

Snufje !!!!! Die gaat het niet worden Silly heeft gesproken en het word de Barbury's