talibeard Posted December 23, 2015 Share Posted December 23, 2015 In een ander draadje kwam ik deze vragen tegen en ben maar een nieuwe gestart om het origineel niet te zeer te vervuilen: Harrie ik bemerk vaker een aversie tegen rvs bij je waarom is dit?..... ....... Wat ik me ook afvraag of het nu moeilijk is voor b.v jou als gereedsschapsmaker om een krabber en/of de handgreepjes te ontwikkelen en in productie te nemen? Lijkt het jou zinvol om over bovenstaande een apart onderwerp op te starten? mij interesseert het in ieder geval zeer. Erg goede vragen en zou hier ook zeer in geïnteresseerd zijn. Ik heb geen idee van metaal werk maar ik waardeer goed vakmanschap en goed design zeer. Ik zou hier graag meer over horen/leren Ook over de aversie tegen rvs trouwens. Goed, in beginsel heb ik niet iets tegen RVS maar wel tegen de ontwikkeling van lompe krabbers tegen tamelijk idiote prijzen. Neem Lux, een oude Poolse krabber van RVS gemaakt van plaatmateriaal (en dus niet verspaand). Type Gillette Tech zeg maar waar RVS gebruikt is als besparing maar toch wat luxer en duurzamer dan het veelgebruikte aluminium in die contreien ten tijde van de koude oorlog. Licht en duurzaam genoeg en toch net wat chiquer dan de Golf of de LM68 (beiden uit de DDR). Niets mis mee wat mij betreft. Maar met de huidige generatie machinaal verspaande krabbers heb ik dat dus wel. Ik heb het zien gebeuren (ben ik al zo oud ) op B&B en andere Amerikaanse fora; die moderne krabbers waren wel leuk maar gemaakt van potmetal (wat dus niet waar is) en vielen zogenaamd al corroderend uit elkaar als ze water zagen. Het moest bullitproof, indestructable en made for a lifetime zijn, mocht een kapitaal kosten en liefst made in the USA zijn. Op zich allemaal nog best hoor, alleen wat onzinnig. Toen kwam Feather met zijn RVS krabber; erg mild, erg zwaar en erg duur maar hell broke loose en dit was de toekomst van het scheren! De ene na de andere producent duikt op en de ene krabber is nog lomper dan de andere dus als je een krabbertje van een ons of anderhalf, twee wilt, geen probleem! Wat Feather nog begreep en de rest niet of nauwelijks is dat RVS nou niet bepaald zo corrosievast is als een plating van chroom of nikkel. Feather zet daar dus ook gewoon een chroomlaag op. Dus tenzij je er mee gaat gooien en smijten is die verchroomde zamak of messing krabber een stuk beter bestand tegen het gebruik in een natte omgeving met de nodige chemicaliën (zeep en wat dies meer zij) dan RVS. Niet dat RVS niet zou kunnen, het is gewoon net wat roestgevoeliger. Door bovendien die krabbers machinaal te maken ipv te gieten of uit plaatmateriaal te snijden/buigen ontkom je niet aan relatief grote scheerkoppen; kleine dunne delen zijn nauwelijks nog vast te klemmen of te bewerken. Altijd zwaar dus en als je er dan bovendien een massieve greep onderschroeft krijg je onvermijdelijk een lomp geheel. Je mag er van houden hoor maar voor mij verdwijnt door het hoge gewicht een stuk controle over je scheerbeurt, je krabber is veel inerter geworden, en als je hem laat vallen is niet alleen je tegelvloer aan gort maar met een beetje pech die bullitproof krabber ook; zo hard is RVS niet en door het hoge gewicht is een verbuiging na een valpartij ook niet denkbeeldig. Resumerend; RVS is prima geschikt als relatief goedkoop materiaal met behoorlijke duurzaamheid in massaproductie a la de Gillette Tech zodat je niet met relatief dure gietmethodes zit en geen apparatuur hoeft te hebben voor een plating. Maar wat mij betreft is het veel minder geschikt om er mee te gaan verspanen (voor een krabber dan) vanwege de onvermijdelijke lompheid van je eindproduct. Doe je dit met titanium of een goede kwaliteit aluminium dan is die lompheid minder een bezwaar omdat je totaalgewicht niet zo oploopt en dit zou bij die productiemethode ook duidelijk mijn voorkeur hebben. Verder mag eenieder zo gelukkig zijn als-ie wil met zijn RVS krabber hoor, alleen ik heb het gevoel dat ik naar een naakte keizer zit te kijken terwijl de rest van de wereld zijn mooie kleren bewondert. Ook een gevalletje UEKAZ ongetwijfeld maar ik kan de meerwaarde er niet in zien, integendeel. Wat betreft zelf maken; ik zou het best aardig vinden daar eens mee te experimenteren (maar niet in RVS ) maar daar is echt geen tijd voor op mijn werk en thuis heb ik de spullen niet. Aardig idee maar dat wordt voorlopig helemaal niks. Als ik een greepje nodig heb draai ik dat maar daar wil ik ook geen 'bedrijf' van maken; gewoon te druk op mijn werk en erna wil ik naar mijn gezin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 23, 2015 Share Posted December 23, 2015 Geen metaalbewerker zijnde ben ik het sowieso met twee punten door Harrie genoemd hartgrondig eens. 1. Al dat RVS spul is te zwaar. Mijn ATT S2 kop, dus daar zit niet eens een greepje aan, is zwaarder dan menig 6/8 open mes. De greepjes zijn belachelijk zwaar. Zodra het tegen een ons begint te lopen scheert het gewoon volkomen niet lekker. 2. Het meerendeel van de moderne grepen, niet alleen de RVS maar al die dingen die tegenwoordig zo "in" zijn, vind ik er veel en veel te lomp uitzien. Is een krabber gemaakt met lompe greep, en een aantal van die bakelieten grepen die ik bezit is ook echt lomp, dan is het niet mooi maar dan accepteer ik het. Ik verdom het echter een halve hypotheekbetaling te doen omdat ik zo nodig een SUV in mn badkamer wil hebben staan. Inderdaad, die zijn ook lelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 23, 2015 Share Posted December 23, 2015 Een helder verhaal Talibeard en ik denk dat ik in dezelfde hoek zit als het om dit soort krabbers gaat. Ik heb een voorliefde voor vintage krabbers en op een enkel gevalletje zamacrot na, overleven de meeste krabbers hun eigenaar. En dan betreft het gewoon ouderwetse messing krabbers met een goed aangebrachte beplating van nikkel of chroom. Onverwoestbaar, prima van gewicht en roest niet. Mijn pa heeft zijn Gillette Flare tip Rocket na 50 jaar (!) nagenoeg dagelijks gebruik aan mij gegeven en de krabber kan nog heel wat jaartjes verder als het moet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted December 23, 2015 Share Posted December 23, 2015 Zo is er voor elk wat wils. Ik houd van zwaar en stevig, daarom rijd ik ook Harley en voel ik me misschien wel erg op mijn gemak in Amerika, waar veel redelijk lomp is. Hoewel, nu ze normale moslims weigeren, moet ik daar toch nog wel even over nadenken. Terug naar die krabbers. Als ik een heel lichte heb, kan ik me er prima mee scheren, maar heb toch het gevoel, dat er iets ontbreekt. Dat heb ik trouwens niet met mijn kunststof Mulcuto, maar dat geeft weer een heel ander gevoel. Dat RVS zo corrosie gevoelig is kan best zijn, maar kijk eens in de vlees en vleeswaren industrie, wat daar aan RVS wordt verwerkt. Heb ik nog niet zien roesten, ondanks pekel en hoge mechanische belasting. Ok, elk metaal heeft toch een beetje zorg nodig? Dat is geen reden voor mij om van RVS af te zien. Uiteindelijk moet alles zo nu en dan gepoetst en verzorgd worden. Mijn Merkur 39c is nauwelijks lichter, dan de ATT S1 of Ikon #101, welke laatste een aluminium kop heeft, met een RVS steel, hoezo balans. Gewenning is denk ik ook een belangrijke factor in het geheel en natuurlijk de combi van krabbers en mesjes. Daar weet je volgens mij veel vanaf Harrie. Neemt niet weg, dat een ieder hier zo zijn eigen gevoel bij heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted December 24, 2015 Share Posted December 24, 2015 Ik meende al gereageerd te hebben maar zal wel vergeten zijn om op de verstuurd op te drukken. Bedank voor je toelichting. Zelf vind ik de rvs er erg mooi uit zien (alleen overtroffen door mijn liefde voor titanium) ik zie het liever dan gecoat of verchroomd of zo. Ik vind het machinale juist ook aantrekkelijk, en het gewicht al helemaal. Ik heb juist dat erg moet wennen met mijn titanium Wolfman omdat hij zoveel lichter Is. Ik vermoed dat het goed komt. Ik denk ook inderdaad dat als je goed voor je materiaal zorgt, de meeste krabbertjes ons overleven ongeacht het materiaal. Sommige krabbers zijn erg duur, ik weet niet wat het kost aan machines en arbeidsloon om zo'n ding te maken, meer dan de gemiddelde massageproduceerde waarschijnlijk. However, over de levensduur van zo'n ding Is het misschien een paar centen per scheerbeurt. Voor iets waar ik iedere dag schik van heb heb ik dat graag over. Gelukkig hebben we allemaal verschillende smaken en voorkeuren, dat maakt een forum zo als dit zo interessant. Ik kan bv niet warm worden van scheerkwasten of 'scheef' scheren. (aan die kromme dingen kan ik niet wennen met mijn ocd) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 24, 2015 Share Posted December 24, 2015 De ATT S series zijn inderdaad wat lomp om van iKon maar te zwijgen maar de Wolfmans vind ik dan weer elegant en dun gemaakt (iKon, Feather, Weber zijn geperst) (Razorock, Wolfman, BBS-I, Pils, Tradere, and ATT zijn uit één stuk metaal gedraaid) Wat me meest tegenvalt is het gewicht van de handvaatjes in RVS, dat geeft me een veel mindere scheerbeurt, plaats ik er een lichte op dan is het niveau veel en veel beter. Dat is alleen mijn persoonlijke voorkeur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted December 24, 2015 Share Posted December 24, 2015 Dank voor de toelichting Harrie mooi toch dat je elke dag weer bijleert. Ik leefde in de veronderstelling dat voor krabbers RVS de top In ijzerwerk bood en niet corrosie gevoelig was. Ik neig ook altijd naar een zware krabber maar zal ook eens de iKon en ATT met een lichte greep gaan testen, daarom me aangemeld bij de inkoopactie van Jan en een aluminium greepje besteld. Ik mag binnenkort een Apollo slant van efsk uittesten die denk ik de helft weegt van mijn huidige slants, ben benieuwd naar het scheercomfort met dit lagere gewicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 24, 2015 Share Posted December 24, 2015 67gram als ik me niet vergis, die Apollo, voor de geheel metalen tweedelige, of de kunststof/metalen variant van 37 gram. Opeens heb je keuzes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted December 24, 2015 Author Share Posted December 24, 2015 Met mijn favoriete krabbers tussen de 44 en de 57 gram vind ik het natuurlijk al snel zwaar en lomp. Gewenning speelt zeker mee en de manier waarop je motoriek werkt ongetwijfeld ook. De bedoeling van dit verhaal is dan ook beslist niet om mensen hun plezier in hun zware krabbers te vergallen maar ik werd uitgenodigd om mijn verhaal te doen en dat liet ik me geen twee keer zeggen!! Teruglezend zie ik dat ik één, min of meer zijdelings, aspect nog niet vermeld heb. In het begin van de RVS krabbers kwam het regelmatig voor dat de krabber in allerlei hoekjes en gaatjes toch begon met roestplekken o.a. bij Pils. Daar is veel over gespeculeerd, het lag aan het mesje, de leverancier van het staal etc. etc. Toch is er een veel waarschijnlijkere oorzaak voor en dat is het gebruik maken van frezen die of van HSS zijn of weliswaar van hardmetaal maar voorheen gebruikt om gewoon staal te frezen; hierdoor kunnen minuscule wel-roestende deeltjes diep in het oppervlak worden gedwongen en wel zodanig dat ze feitelijk deel uitmaken van het materiaal. Deze roest is net zo echt als roest van normaal staal en is feitelijk gewoon een productiefout. Hetzelfde verschijnsel zie je ook bij sommige RVS scheerkommetjes; het buiggereedschap is dan ook niet vrij van staaldeeltjes die wel kunnen roesten. Vooral op de plaatsen van de grootste verbuigingen van het RVS kommetje krijg je dan ook roest. Ik lees er de laatste tijd weinig meer over (maar ik volg het ook minder) dus dat euvel lijkt bij de meeste makers verholpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted December 24, 2015 Share Posted December 24, 2015 67gram als ik me niet vergis, die Apollo, voor de geheel metalen tweedelige, of de kunststof/metalen variant van 37 gram. Opeens heb je keuzes. Keuzes het leven is vol keuzes Richard wat doe je me nu toch weer aan Ja mijn belangstelling gaat uit naar de geheel metalen uitvoering, is met zijn 67 gram toch ook nog lichter als een 37C. Ik heb ook de waarschijnlijk onterechte angst (elke dag weer leer ik weer bij en worden gedachten bijgesteld) dat ik met een krabber die slechts 37 gram weegt teveel druk op de huid zal zetten. Aan de andere kant ik heb me nog nooit met zo'n lichtgewicht krabber geschoren dus dat maakt ook weer heel nieuwsgierig. Keuzes aaaaaaarrrrgggghhhhhhh Als het mag toch maar de metalen Apollo Richard, ben al zeer content dat ik die mag uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted December 24, 2015 Share Posted December 24, 2015 Met mijn favoriete krabbers tussen de 44 en de 57 gram vind ik het natuurlijk al snel zwaar en lomp. Gewenning speelt zeker mee en de manier waarop je motoriek werkt ongetwijfeld ook. De bedoeling van dit verhaal is dan ook beslist niet om mensen hun plezier in hun zware krabbers te vergallen maar ik werd uitgenodigd om mijn verhaal te doen en dat liet ik me geen twee keer zeggen!! Teruglezend zie ik dat ik één, min of meer zijdelings, aspect nog niet vermeld heb. In het begin van de RVS krabbers kwam het regelmatig voor dat de krabber in allerlei hoekjes en gaatjes toch begon met roestplekken o.a. bij Pils. Daar is veel over gespeculeerd, het lag aan het mesje, de leverancier van het staal etc. etc. Toch is er een veel waarschijnlijkere oorzaak voor en dat is het gebruik maken van frezen die of van HSS zijn of weliswaar van hardmetaal maar voorheen gebruikt om gewoon staal te frezen; hierdoor kunnen minuscule wel-roestende deeltjes diep in het oppervlak worden gedwongen en wel zodanig dat ze feitelijk deel uitmaken van het materiaal. Deze roest is net zo echt als roest van normaal staal en is feitelijk gewoon een productiefout. Hetzelfde verschijnsel zie je ook bij sommige RVS scheerkommetjes; het buiggereedschap is dan ook niet vrij van staaldeeltjes die wel kunnen roesten. Vooral op de plaatsen van de grootste verbuigingen van het RVS kommetje krijg je dan ook roest. Ik lees er de laatste tijd weinig meer over (maar ik volg het ook minder) dus dat euvel lijkt bij de meeste makers verholpen. De puzzelstukjes vallen in elkaar Harrie, mijn bovenplaat van de ATT vertoont aan de onderkant af en toe roestplekjes en daar ik dacht dat RVS niet roeste gaf ik mijn mesjes hiervan de schuld daar deze ook roestsporen vertoonde. Wel in mijn achterhoofd de vraag waarom dit niet bij de Merkurs e.d. zichtbaar was en dus maar de schuld gegeven aan een slechte batch Gilette mesjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Ook ik heb zo m'n twijfels over de vermeende relatie tussen licht materiaal en slechte scheergewoonten. Met mijn iKon/Shavecraft 103 (jaja - ik weet dat er een zekere aversie/antipatie is t.o.v. iKon) op een (lange) aluminium steel scheer ik me best fijn, en ook m'n pas aangeschafte SSSeygus bevalt me uitstekend. Desondanks wil ik t.z.t. zo'n (lompe, zware) RVS ATT krabber aanschaffen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 (jaja - ik weet dat er een zekere aversie/antipatie is t.o.v. iKon) Oja? bij mij niet hoor. De 102 is een prima kop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Volgens mij gaat die antipathie tav. Ikon over de man en niet de krabbers zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Ooh dat is compleet nieuw voor mij Harrie wat speelt er dan? Wel dacht ik eens op B&B gelezen te hebben dat de heren van iKon en ATT niet bij elkaar op de koffie komen maar waarom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted January 5, 2016 Author Share Posted January 5, 2016 Het fijne weet ik er ook niet van dus ik heb alleen wat tweedehandse roddels maar volgens de verhalen gedroeg de maker zich een beetje als een contactgestoorde hork richting zijn klanten en volgens mij is-tie ook van B&B af geknikkerd wegens onbehoorlijk gedrag. Nou gebeurt dat daar wel vaker dus hoe erg het allemaal echt is weet ik ook niet hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gusto Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Dus: - wat is er voor RVS - niets - wat is er tegen RVS - te duur, lomp, en oxideert . Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted January 5, 2016 Author Share Posted January 5, 2016 Dus:- wat is er voor RVS - niets - wat is er tegen RVS - te duur, lomp, en oxideert . Jij bent nog erger dan ik maar als je er aan toevoegt "volgens talibeard" is het nog steeds wat kort door de bocht maar zit je er aardig dichtbij! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gusto Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Ik houd van duidelijke samenvattingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Ooh dat is compleet nieuw voor mij Harrie wat speelt er dan?Wel dacht ik eens op B&B gelezen te hebben dat de heren van iKon en ATT niet bij elkaar op de koffie komen maar waarom? Krijg je als je op openbare media een ander verwijten naar het hoofd gaat slingeren, er zijn toch wel wat mensen die daarom de iKon producten links laten liggen. Nu ben ik zelf geen iKon fanaat maar dat heeft ermee te maken dat ik onder het aanbod niks vind dat me echt heel erg aanspreekt qua scheren. Kan me verder weinig schelen wat een maker voor persoon is, het gaat om het product. En dan heb je nog de hele concurrentie strijd hé. Zo is Joseph van Razorock en ItalianBarber bijvoorbeeld van de Shavenook afgemept omdat Mr. Bullgoose geen centen wil zien verdwijnen in zijn richting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Jullie hebben me helemaal overtuigd - die aanschaf van een ATT krabber gaat voorlopig in de ijskast ... Ga ik m'n centjes fijn besteden aan die messing open kam krabber die ze bij Seygusrazor mogelijk gaan maken ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puerco Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Ik heb de Ikon Deluxe OC (Open Comb) en is een erg mooie krabber, volgens mij geinspireerd door een new type, met een grote kop die de tabs van het mesje geheel omsluit zodat je je neus niet openhaalt, volgens mij mat verchroomd RVS (net als de Feather) en een fijn handvat met goede grip en medium agressief. Helemaal goed dus zou je zeggen maar dat ding is zo ontzettend zwaar en voelt daardoor wat onhandig mede omdat een groot gedeelte van dat gewicht in de steel zit. Als ik dus niet heel voorzichtig ben dan voelt het alsof er een SUV over m'n gezicht gegaan is. Roestplekjes heb ik nog nooit gehad ondanks dat dat ding in de badkamer ligt met een mesje erin en maar af en toe aan bod komt. Ik heb dus ook wat gemengde gevoelens bij RVS en daar komt bij dat hoewel zo een ding levenslang en langer mee kan gaan dat ik me ook sterk afvraag wat er gebeurt als je zo een ding ooit eens laat vallen, messing tandjes gaan krom maar hoe zit dat met RVS met z'n hoge gewicht? Een krabber van titanium zou ik helemaal geweldig vinden, echt bijna onverwoestbaar en met een heel stuk lager gewicht maar ik denk dat als iemand daar mee zou komen in de toekomst dat de prijs dan weer dusdanig hoog zou zijn dat daar ook snel de lol af is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Ik weet niet hoe het zit bij andere merken maar bij een Wolfman komt er zo'n $45 bij als je titanium wil in plaats van RVS. Ik zou het persoonlijk alleen voor het gewicht doen want al zou je een RVS krabber dagelijks gebruiken als enige dan nog verslijt je hem niet in een leven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Ik heb plastic krabbers uit 1920 die doen het nog perfect. RVS koop je omdat je het mooi vindt en/of omdat het gewicht je aanstaat en/of omdat de kop iets heeft wat je elders niet vindt en/of omdat het bij de collectie past en/of gewoon. Eigenlijk om dezelfde redenen dat je een willekeurig andere krabber koopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puerco Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Ik weet niet hoe het zit bij andere merken maar bij een Wolfman komt er zo'n $45 bij als je titanium wil in plaats van RVS. Ik zou het persoonlijk alleen voor het gewicht doen want al zou je een RVS krabber dagelijks gebruiken als enige dan nog verslijt je hem niet in een leven. Daar noem je wat op, een kop is al 175 en een steel 125 dollar, komt daar nog 45 bij plus 35 verzendkosten, dan zit je al bijna op vierhonderd dollar en dan krijg je van de douane ook nog een leuke rekening, dan zit je zo over de vierhonderd euros... En als dat nog niet genoeg is moet je nog maanden wachten voor je bestelling geproduceerd gaat worden. Op de site staat trouwens alleen messing en aluminium als optie. Behalve het gewicht is het verschil ook dat een zware RVS krabber als hij uit je handen valt mogelijk beschadigd en dat zie ik bij een sterkere en lichtere titanium krabber niet zo snel gebeuren. Iemand overigens ervaring met de valbestendigheid van RVS krabbers, vooral open kam modellen? Gaan net als bij messing de tandjes krom, breken ze af of is het zo sterk dat het een val op een stenen vloer overleeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts