Jump to content

Welke alcohol is geschikt om je krabber te desinfecteren?

Recommended Posts

Posted

Ik kwam bij de drogisterij desinfecteer alcohol tegen genaamd 'Ketonatus' in 70% en 96%

Wat is geschikt en wat niet. Tast 1 van beide je krabber aan?

Posted

Gewoon eau de colonge van de Turk. Is 80% alcohol. Als je echt bang bent kan je hem ook nog uitkoken. Maar dat doe je toch ook niet met een glas in de kroeg? Gewoon goed afwassen vind ik voldoende.

Posted

Bij de apotheek een flesje ontsmettingsalcohol. Vermoedelijk is dat de 96% waar je het over hebt. Kost bijna niks.

Barbicide heb je meer an.

Posted

Ik gebruikte de bovenste. Tegenwoordig voor krabbers de ultrasooncleaner en voor krabbers en messen een goed heet sopje.

Posted

Alcohol doet niets met chroom of nikkel.

Als je een goudkleurige krabber hebt kan het zijn dat de blanke lak die daarover zit wat wordt aangetast. Een echt vergulde krabber heeft er weer geen last van.

Posted

Ik kom op meerdere fora op het gebied van auto's en mountainbiken. Dit is 1 van de weinige waar 'Dasty' als middel nog niet voorbij is gekomen...

Niet bekend of niet geschikt?

Posted

Datsy is een prima ontvetter maar doet niets om te desinfecteren. Door het vet (en vuil) op te lossen verwijder je natuurlijk wel meteen ook een hoop levend spul maar het dood het niet.

Posted

Wel eens goed gekeken wat Dasty met sommige metalen doet?

Ik spuit het niet op mijn Harley en niet op mijn krabbers.

De Adjustables, die niet uit elkaar kunnen, zijn in de steel zo aangevreten, met gevolg dat het mechanisme dan gaat vreten en t.z.t. sneuvelt.

Dagelijks onderhoud:

Na gebruik mesje er uit.

Heet afspoelen. Droog en schoon poetsen met een vezeldoekje.

Groot onderhoud:

Regelmatig een drupje Ballistol met wat Turkse Edc verdund.

Ultrasoon reinigen.

Zo nu en dan WD 40.

Het smerigste deel het mesje wordt weggegooid, dus maak ik me geen zorgen over besmetting.

Als ik zie waar ik in het dagelijks leven zo al mee in aanraking kom en wat dat met me doet, maak ik me geen zorgen over infectie door een krabbertje. Het vaatdoekje en een copieuze maaltijd met kennissen en de vaat erna, het toiletbezoek in openbare gelegenheden etc. doet me bacterie technisch waarschijnlijk meer, dan de krabber, die ik dagelijks zelf gebruik en schoonmaak.

Posted

Onderhoud krabbers:

- Na het scheren, afspoelen met heet water en afdrogen.

- Na wisselen mesje (5X gebruik) in de ultrasoon.

Posted

Voor het desinfecteren van kleine oppervlakken gebruiken we in het ziekenhuis alcohol 70%. Dus voor het desinfecteren van nieuw aangekochte gebruikte krabbers en open messen voldoet 70% alcohol ook prima. Als het kan even een paar minuten onderdompelen en dan laten uitlekken en opdrogen. De krabber wel zo veel mogelijk demonteren zodat de alcohol alle oppervlakken kan raken. Daarna de, met name bewegende delen van adjustables, wel weer een beetje invetten.

De materialen die je al langer gebruikt kun je prima reinigen met heet water en zeep.

Posted
Het smerigste deel het mesje wordt weggegooid, dus maak ik me geen zorgen over besmetting.

Klopt hoewel ik denk dat het mesje, met name bij oude TTO's, echt niet het meest smerigste onderdeel is. Sterker nog, virussen en bacteriën hebben een voedingsbodem nodig en staal levert dat niet dus zelfs een gebruikt en afgespoeld mesje, mits niet net gebruikt, zal ook niet veel gevaarlijks bevatten. Bij TTO's echter kan zich een berg prut en zut verzamelen in het mechanisme en als je ooit een instructie video hebt gezien over het uit elkaar (en weer schoon in elkaar) zetten van zo'n ding wordt je niet echt vrolijk van wat je ziet.

Ook het greepje kan makkelijk ergers bevatten dan het mesje zelf zeker als er een flink reliëf (knurling) op zit.

Zonder dat ik me verder nou veel zorgen maak gaat een oudje dat net binnen is eerst een uurtje onder in de brandspiritus; het lost het vuil prima op en mocht er nog wat ebola of zo rondzwerven zijn we dat ook meteen kwijt. ;)