Bar_Bier! Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Door mijn vriendin (wilde me een scheerset cadeau doen) en een topic op het motor-forum was ik sinds januari meer en meer geinteresseerd geraakt in het nieuwe oude scheren. Bij Paul Kox (The Dutch Shaving Shop in Breukelen) een Timor (TTO) gekocht en vanaf dinsdag aan de slag. Het viel niet tegen maar ook niet mee. Niet overal geheel glad zoals ik gewend ben na een scheerbeurt met Gillette, Wilkinson of Boldking meervoudige mesjes en onder m'n neus, mondhoeken en kin wat kleine wondjes. Te overzien en met de Proraso repareergel weggewerkt. Vandaag ging het misschien nog wel minder. M'n wangen kunnen veel hebben, daar gaat het niet mis, maar m'n nek! Het was een bloedbad.. Veel kleine wondjes die ik ook gelukkig met diezelfde Proraso gel (flink smeren) wel heb weten te dichten. Daarna ging m'n bek trekken als een gek en dus met koud water weer afgespoeld alvorens met een smeerseltje (l'Oreal Vitalift) wat leven in de huid te krijgen. Waar gaat het mis? Ik ben heel voorzichtig. Wellicht de techniek? Ik scheer me al jaren nat maar toch lijkt dit anders te moeten dan onbehoorlijk krabben met die meervoudige hedendaagse mesjes. Of zouden de Rapira's te aggressief zijn? Oh, de scheerzeep is van Taylor of Old Bond Street, grape. De strijd tegen de baardharen is geopend maar nog niet gewonnen.
Johan Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Misschien wil je teveel in één keer? Met een krabber moet je wennen aan minimale druk (géén druk voor je gevoel), en de goede scheerhoek. De nek en keel zou ik voorlopig alleen met de baardrichting mee scheren, als ik jou was. Succes!
marzman Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 In het begin zou ik even van het idee afstappen dat het zo glad mogelijk moet zijn. Probeer je eerst maar eens een week te scheren zonder wondjes, daarna kun je kijken of je dingen kunt veranderen om het gladder te krijgen Gewoon met de haargroei meescheren en dat eventueel twee keer doen en dan stoppen. Superglad zul je dan misschien nog niet zijn maar dan kun je dingen veranderen (of niet omdat je het toch wel glad genoeg vind)
Johan Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Anders doe je voorlopig de eerste scheergang met de krabber, en maak je het daarna af met je gebruikelijke scheermesje. Dan ben je én glad, én je hebt de kans om rustig te wennen.
Bar_Bier! Posted August 7, 2013 Author Posted August 7, 2013 Dat is 't hè, als ik me scheer moet het goed (=glad) zijn. Maar ik zal de tips ter harte nemen. Twee maal met de haargroei mee en dan maar niet superglad lijkt me een goeie optie. Eén keer met het DE mes en een keer met m'n boldking vind ik wat, eh..nep, maar misschien werkt het wel om te wennen. Ik laat 't weten! Bedankt voor de tips
Noxa Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Domme vraag, maar wat is een "boldking"? viewtopic.php?f=35&t=311&p=4352&hilit=boldking#p4055
talibeard Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Je zou de richting van je baardgroei (in gedachten) in kaart kunnen brengen. De belangrijkste punten zijn al genoemd; juiste scheerhoek vinden, geen (of althans; minimale) druk uitoefenen en het niet te goed willen doen in het begin. Ik zou er één aan toe willen voegen; neem de tijd. Ook de snelheid waarmee je je mes langs je gezicht en nek haalt maakt verschil; geef je mes de tijd om te snijden, anders wordt het trekken. En stop op tijd; als het resultaat na 2 passes tegenvalt, het zij zo, later beter. Nog één dan; verander niet meer dan één ding tegelijk tussen 2 scheerbeurten zodat je ook weet waar een verbetering of verslechtering aan ligt. Succes, wij hebben het allemaal moeten leren dus voor jou is er ook nog hoop!
Noxa Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Dat is 't hè, als ik me scheer moet het goed (=glad) zijn. Maar ik zal de tips ter harte nemen. Twee maal met de haargroei mee en dan maar niet superglad lijkt me een goeie optie. Eén keer met het DE mes en een keer met m'n boldking vind ik wat, eh..nep, maar misschien werkt het wel om te wennen. Ik laat 't weten! Bedankt voor de tips Het klinkt alsof je je DE scheermes gebruikt hebt als zijnde een Mach 3 of Fusion mesje. Te veel harken en te veel druk zetten veroorzaken vaak dit soort wondjes (vooral in je nek). Houd je aan de volgende regels: 1. Scheer je in het begin zo dat het comfortabel is, baby billen glad scheren komt later wel. Eerst maar eens zonder verwondingen proberen te scheren. 2. Houd je mesje ongeveer onder een hoek van 30 graden op de huid, dit varieert een beetje van krabber tot krabber maar 30 graden is een goed richt getal. 3. Scheer vanuit je hele arm, houd je pols stijf en maak de beweging met je boven arm. 4. Korte strookjes scheren, dus niet meteen van bakkebaard tot kin gaan, maar steeds een stukje van 3 a 4 cm pakken. 5. Geen druk zetten! De Mach3 en Fusion systemen moet je druk zetten om te kunnen scheren en ze zijn fenomenaal vergevingsgezind! Die beweging moet je nu helemaal af leren. De DE mesje zijn zo scherp dat onder het gewicht van het krabbertje het mesje zijn werk al doet. 6. Neem rustig ff de tijd, de meeste keren dat ik er slecht van af kwam was omdat ik me liet opjagen of er niet de rust voor genomen had om het netjes te doen. Dat betaald zich meteen uit in wondjes of een geïrriteerde huid. 7. Had ik al gezegd dat je geen druk moet zetten!! Niet doen dus .
Barbiere di Figaro Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Misschien niet van toepassing, maar als je gewend was op de lastige plekken met de beweegbare kop van een cartridge systeem te scheren, dan is het nu misschien handiger om die huid even strak te trekken om te voorkomen dat je juist op die plekken vaak met het minder vergevingsgezinde mesje langs moet. Maar misschien deed je dat al?
Bar_Bier! Posted August 8, 2013 Author Posted August 8, 2013 Alweer bedankt voor jullie tips! Ik heb besloten om m'n gezicht vandaag met rust te laten (hoewel ik geacht wordt om geschoren op het werk te verschijnen..) en morgen volgens die tips te werk te gaan. I let you know!
Bar_Bier! Posted August 9, 2013 Author Posted August 9, 2013 Zo, na gisteravond nog wat filmpjes te hebben bekeken vandaag maar es een fijn muziekje opgezet (Zucchero) en eens goed op de techniek gelet en niet op hoe glad het werd. 2 passes gedaan (WTG) en bijna geen wondjes! Oké, het was niet zo glad als ik zou willen maar dat heb ik opgelost door er nog even met m'n Boldking overheen te gaan. Niet helemaal echt, maar goed. Als de techniek er straks is zal de gladheid ook wel komen, toch?
ShockWave_Omega Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 Yep komt van zelf goed.. blijven doen en blijven oefenen en dan heb je straks je Boldking niet meer nodig
Snuff Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 Voor wie de richting van z'n baardgroei in kaart wil brengen: http://www.pbjsite.com/shave/whiskarmap/ Gewoon één of twee dagen niet scheren, dan met een plukje watten over je gezicht gaan en zien wat welke kant opgroeit en dan op deze kaart zo aanduiden en afdrukken.
wimbouman Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 Heel goed, doorzetten! Je bent absoluut op de goede weg. Wat de kwaliteit enorm kan verhogen: 1. Een scherper of directer mes. Die Timor is volgens mij een hele milde shaver. Gek genoeg kan dat ook leiden tot juist extra kracht zetten om wél een goed resultaat te krijgen. Bij mij werkt een tech bijvoorbeeld ook helemaal niet. Wordt nooit en te nimmer glad. Probeer ook gerust eens een Feather mesje, soms is scherp beter. 2. Prep, prep en prep. De beste truc die ik op B&B leerde: maak schuim, en laat dat heel even op je natte gezicht zitten. Kost niks, doet wonderen. 3. Natuurlijke zeep Proraso is mooi, maar ook bekend om de chemicalien die erin zitten. je moet er maar net tegen kunnen. Geldt ook voor mama Bear bijvoorbeeld, fantastisch spul maar o wee als niet tegen de geur oliien kunt. Je zou bij de Barbiere of bij Shave and more eens een setje Feathers kunnen bestellen, of een sample TFS Pelli Sensibli.
Bar_Bier! Posted August 11, 2013 Author Posted August 11, 2013 Yep komt van zelf goed.. blijven doen en blijven oefenen en dan heb je straks je Boldking niet meer nodig I think so..? Eh, de Boldking staat 'on hold'..voor onbepaalde tijd (is een soort abonnementsvorm). Heel goed, doorzetten!Je bent absoluut op de goede weg. Wat de kwaliteit enorm kan verhogen: 1. Een scherper of directer mes. Die Timor is volgens mij een hele milde shaver. Gek genoeg kan dat ook leiden tot juist extra kracht zetten om wél een goed resultaat te krijgen. Bij mij werkt een tech bijvoorbeeld ook helemaal niet. Wordt nooit en te nimmer glad. Probeer ook gerust eens een Feather mesje, soms is scherp beter. Eh, Feathers? Die staan toch bekend als de scherpste? 2. Prep, prep en prep. De beste truc die ik op B&B leerde: maak schuim, en laat dat heel even op je natte gezicht zitten. Kost niks, doet wonderen. Dat zie je natuurlijk ook bij de (buitenlandse) barbieren, die zepen je in, dan gaat er een warme natte handdoek overheen, wordt het er af gewreven en opnieuw ingezeept voor de scheerbeurt. Daar probeer ik dan ook 'winst te boeken'. 3. Natuurlijke zeep Proraso is mooi, maar ook bekend om de chemicalien die erin zitten. je moet er maar net tegen kunnen. Geldt ook voor mama Bear bijvoorbeeld, fantastisch spul maar o wee als niet tegen de geur oliien kunt. Ik heb de afgelopen tijd Proraso gebruikt i.c.m. de Boldking (is gewoon een cartridge) maar met het DE scheren ben ik ook begonnen aan de pot Taylor of Old Bond Street (grape) en heb ik de Proraso even aan de kant gezet. Je zou bij de Barbiere of bij Shave and more eens een setje Feathers kunnen bestellen, of een sample TFS Pelli Sensibli. Hm, voor die Feathers ben ik best wel wat huiverig maar mischien moet ik 't ook gewoon proberen..hoop eigenlijk de mesjes van noxa binnen te slepen, dan kan ik zeker wat uitproberen Aan http://www.Shaveandmore wordt momenteel gewerkt en op Barbiere zie ik zo gauw geen samples, misschien een mailtje sturen. Op zich zouden samples het goed doen. Nu kopen mensen vaak een pot van iets zonder te weten of ze het fijn vinden.
talibeard Posted August 11, 2013 Posted August 11, 2013 Je hoeft niet bang te zijn voor die Feathers. Ze hebben op de fora een bijna mythische status maar uiteindelijk zijn het gewoon scheermesjes. Scherper dan gemiddeld, dat wel, maar uiteindelijk blijft het gewoon een mesje dat je of wel, of niet zal bevallen; net als met alle andere mesjes op de markt.
Bar_Bier! Posted August 14, 2013 Author Posted August 14, 2013 Je hoeft niet bang te zijn voor die Feathers. Ze hebben op de fora een bijna mythische status maar uiteindelijk zijn het gewoon scheermesjes. Scherper dan gemiddeld, dat wel, maar uiteindelijk blijft het gewoon een mesje dat je of wel, of niet zal bevallen; net als met alle andere mesjes op de markt. Feathers ga ik dan ook zeker proberen, thanx. Gisteravond (ik scheer me deze week maar 's avonds omdat de wekker om 5 uur gaat en ik het dan niet zie zitten en de tijd er niet voor kan nemen..) het Rapira mesje gewisseld voor een Timor..en, geen enkel wondje! Kon zelfs voorzichtig ATG en XTG scheren. De Rapira's zijn dus niet aan mij(n huid) besteed.
Oogje Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Ik zal wel ff een leuk pakketje mesjes voor je maken buum, heb wel wat verschillende dingetjes liggen nog
Bar_Bier! Posted August 15, 2013 Author Posted August 15, 2013 Ik zal wel ff een leuk pakketje mesjes voor je maken buum, heb wel wat verschillende dingetjes liggen nog Top! Maar ik heb gister een pakketje besteld: klik! Ik weet niet wat jij hebt maar we kunnen altijd iets uitwisselen? Was gisteravond trouwens zo moe dat ik vroeg naar bed ben gegaan en me toch maar vanmorgen heb geschoren. Met de Timor + Timor mesje, Taylor of Old Bond Street (grape), 2 passes (WTG & XTG) en best glad! Afgewerkt met Proraso AS.
Recommended Posts