Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heren,

Ik vroeg me af hoe we hier op het forum tegenover loterijen (zogenaamde raffles)

van scheerspullen staan.

De meesten zullen deze wel al kennen van op andere fora, maar hieronder voor diegene die het niet kennen even een voorbeeld :

Iemand bied bv. een Edwin Jagger aan in nieuwstaat en geef daarvoor 20 tickets op aan 1 euro per ticket ( maximum 2 per persoon laat ons zeggen ).

Diegene die willen deelnemen aan de loterij geven de nr(s) op die ze wensen. Naast deze nummer(s) komt dan de naam te staan van de vrager.

Als de 20 tickets ingenomen zijn,

plaatst de aanbieder zijn e-mailadres in de openingspost en betaald iedereen via Paypal voor het aantal plaatsen dat hij vroeg.

Eens iedereen betaald heeft kan er via random.com een nummer getrokken worden en door middel van een screenshot getoond worden wie de winnaar is.

Zo kan iemand voor 1 a 2 euro een krabber winnen en heeft de vorige eigenaar toch nog een deel van zijn investering terug.

Het fijne is dan wel dat als je je opgeeft voor zo een raffle en nummers doorgeeft, dan ook daadwerkelijk betaald voor de gevraagde tickets.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb uitgelegd. Mocht ik iets vergeten vermelden zijn hoor ik het graag. :)

Ik heb dit ook al met Emiel besproken en die vond het ook een leuk idee. Enige voorwaarden die hij stelde waren de volgende :

* het is niet de bedoeling dat de aanbieder hier winst op maakt.

*Aanbieden en deelnemen aan de loterijen is geheel op eigen risico. Shaving society is dus niet verantwoordelijk als er iets fout gaat.

Gezien we hier op ons forumpje met het nodige respect met elkaar omgaan lijkt mij dit geen probleem, maar het moet wel even erbij gezet worden.

Ben benieuwd of hier animo voor is. :)

Posted

Ik had hier als eens een lichtje over opgestoken op het forum (kan het zo snel niet vinden, ttz ik ben lui vandaag) en dat is toen doodgebloed. Mogelijks deze keer wel, is natuurlijk een gokje die je waagt maar je bent er niet veel geld aan kwijt en kan iets moois winnen!

Posted
Ik had hier als eens een lichtje over opgestoken op het forum (kan het zo snel niet vinden, ttz ik ben lui vandaag) en dat is toen doodgebloed. Mogelijks deze keer wel, is natuurlijk een gokje die je waagt maar je bent er niet veel geld aan kwijt en kan iets moois winnen!

Volgens mij was iedereen toen ook wel enthousiast :) maar is het idd doodgebloed.

Posted

De eerste reacties zijn alvast positief! Erg leuk :)

Ik heb niks terug gevonden Ron, maar ik moet wel toegeven dat ik niet goed heb gezocht. :P

Maar als toen de meesten al enthousiast waren, dan moeten we er nu maar eens echt werk van maken.

Posted

Doe zelf wel eens mee met raffles, heb ook al 2 keer iets gewonnen, kan dus erg leuk zijn.

Hoe ik het vaak gedaan zie worden is dat ze de winaar via een buitenstaander (niet degene waar de raffle van is) laten trekken

via Random.org en dat ze daar een video van de trekking maken en die plaatsen bij de raffle zodat iedereen de trekking kan zien.

Posted

Dat iemand anders de trekking doet vind ik op zich een goed idee Wim, maar dat is wel nog meer werk voor de moderators.

Die video van de trekking kan inderdaad ook, maar weet niet of dit nodig is op ons forum.

Ik heb bijvoorbeeld geen pc en kan dus maar moeilijk een video maken van zo een trekking.

Posted
Ik heb bijvoorbeeld geen pc en kan dus maar moeilijk een video maken van zo een trekking.

daaruit leid ik af dat jij wel een en ander aan te bieden heb?

Posted

Ik heb hier wel 1 en ander staan dat naar andere oorden mag.

Geen unieke stukken ofzo, dat dan weer niet.

Op zich is een gewone verkoop opzetten ook goed voor mij, maar een loterij is toch altijd iets leuker vind ik. :-D

Posted

Lijkt me een leuk idee! Maar even een praktisch vraagje. Stel dat je 20 tickets beschikbaar stelt voor de verkoop, maar er worden er maar 10 verkocht. Ben je dan verplicht de loterij toch door te zetten? Ik ken zo'n Raffle namelijk helemaal niet.

Posted

Dat moet mijn inziens op die moment bekeken worden. Dan kan de aanbieder op die moment beslissen ( in samenspraak met een mod ofzo ) of hij de groep kleiner maakt (maar dus minder geld krijgt voor zijn waar) of dat de loterij niet door gaat.

Tenslotte is er tot op die moment nog niks betaald door de deelnemers hé.

Posted

Een leuk idee en mits duidelijk opgezet, uiteengezet en omschreven zeer aantrekkelijk. Denk wel dat er een borging moet zijn die er voor zorgt dat de trekking niet voorgekookt kan worden dit om de minder positieve reacties van teleurgestelde verliezers te voorkomen.

Iemand al ervaring of idee dat deze toevoeging aan een forum een aanzuigende werking heeft op het aantal forumleden?

Posted

Dan geef je een extra "gratis ticket" aan een moderator hé. Die heeft dan uiteraard geen kans om te willen met dat extra ticket, maar is er wel enig toezicht. Verder heb ik geen idee of dit tot meer leden kan leiden.

Posted

Ik ga binnen enkele dagen toch eens proberen een loterijtje op poten te zetten. Dan zien we wel of het wat gaat worden.

Posted

Eerst trouwens alleen toestemming voor de van Frog :) kijken hoe het gaat. En extra ticket naar een mod zou een extra ticket zijn naar ShaSoc in zijn algemeen (oftewel; prima :) maar producten worden of opgespaard totdat we een kadotje hebben voor alle mods als er gewonnen word, of ze worden verzameld voor een jaarlijkse weg geef actie of iets dergelijks - allebei altijd goed natuurlijk).

Een mod die de trekking doet kan ook geregeld worden, maar zorgt evt wel voor vertraging bij de uitvoering van de trekking :) denk dat lampuhkap hier wel voor te porren zou zijn als alles wat rustiger is op het thuisfront.

Posted

Dank je om dit draadje mee te volgen Emiel!

Is het een idee om het eerst zonder Mod te proberen en te zien hoe het loopt? Vertragingen zijn op zich niet zo erg, maar zouden juist wel voor spanning kunnen zorgen bij zulke loterijen.

Ik denk dat er hier genoeg discipline en respect is op het forum om dit zo te doen.

Maar jij en de mods beslissen uiteraard.

Posted
Een leuk idee en mits duidelijk opgezet, uiteengezet en omschreven zeer aantrekkelijk. Denk wel dat er een borging moet zijn die er voor zorgt dat de trekking niet voorgekookt kan worden dit om de minder positieve reacties van teleurgestelde verliezers te voorkomen.

Iemand al ervaring of idee dat deze toevoeging aan een forum een aanzuigende werking heeft op het aantal forumleden?

Filmen, ik weet dat ik in ieder geval niet veel kan "voorkoken" met video. Je kunt natuurlijk ook Trusted mensen gebruiken, hoeft nog niet een een Mod te zijn.

Die herinner ik me ook nog wel maar ik dacht dat daar toen de opmerking ergens kwam dat we met een te kleine groep zijn. (ik kan hem ook inderdaad niet weer vinden)

Verder lijkt me dit ook wel leuk, een gokje wagen :D

Posted

De aanbieder moet zelf bepalen hoeveel tickets hij wil verloten hé. Ik denk dat 10 a 15 tickets aan 1 a 2 euro best haalbaar is voor het forum.

Als je natuurlijk over een ( zeldzamer ) open mes spreekt of pakweg een Martin de Candre zeep dan kan die prijs per ticket wel oplopen hé.

Maar de aanbieder geeft normaal gezien aan hoeveel een ticket kost ( zolang er na optelling van de som van alle tickets geen winst is gemaakt ten voordele van de aanbieder )

Posted

Op het uk-forum laten ze de national lottery beslissen: dan is het reservegetal of het eerst getrokken getal bij de loterij, die live op tv is en nagezien kan worden op een youtubekanaal, het winnende lotnummer. Op deze wijze heb je een gegarandeerd neutraal en niet-forum-gerelateerd trekkingsmechanisme. Enige afhankelijkheid is: voor de afgelopen trekkingsdatum moeten er 42 loten verkocht.

Ik zou het wel via het marktgedeelte laten verlopen. Bij de shasocverloting zie je dat er toch soms wat wrevel ontstaat als mensen hun eerste of tweede post gebruiken om mee te doen met een verloting. Dat voorkom je zo een beetje.

Wel even kijken hoe het werkt met betalen. Je wilt voorkomen dat er een eeuwigheid gewacht moet worden tot iedereen zn euro heeft overgemaakt voor je tot trekking over kunt gaan, terwijl je met betalen bij nummertje kiezen het risivco loopt dat er te weinig deelnemers zijn om afscheid te willen nemen van het te verloten object.

Posted
Dank je om dit draadje mee te volgen Emiel!

Is het een idee om het eerst zonder Mod te proberen en te zien hoe het loopt? Vertragingen zijn op zich niet zo erg, maar zouden juist wel voor spanning kunnen zorgen bij zulke loterijen.

Ik denk dat er hier genoeg discipline en respect is op het forum om dit zo te doen.

Maar jij en de mods beslissen uiteraard.

Het liefst zonder mods uiteindelijk ;) dus prima uiteraard.

Posted

Ja, goed punt dat je daar noemt Richard. De verlotingen laten verlopen via het marktgedeelte was ook sowieso de bedoeling.

Zo zijn ze ook makkelijk terug te vinden en hou je mensen die zich zuiver voor de raffles aanmelden op afstand.

Wat betreft de betalingen zouden die best verlopen via Paypal. Dat is veilig en snel.

Je kan dan een deadline stellen van bijvoorbeeld 24u.

De trekking van de winnaar laten verlopen via het reservegetal van de nationale loterij is inderdaad een erg goede manier, maar ik denk dat we dan moeilijkheden gaan hebben om aan het aantal deelnemers te komen.

Emiel, dan proberen we eerst zonder mods hé. :)

Posted

Zijn er 42 nummers in de loterij? Dan kan je ook meerdere getallen per deelnemer laten kiezen, om toch aan alle getallen te komen...

Posted

Precies. Of alleen de even nummers laten tellen en dan het eerst getrokken even nummer. Daar zijn meerdere mouwen aan te passen.

Posted

Dat is ook een optie Roland.

Voor de "testloterij" ga ik denk ik gebruik maken van random.org . Dit gaat iets sneller dan wachten op de nationale loterij, toch?

Of hebben jullie slechte ervaringen met zulke sites?