Jump to content

Eerste scheerbeurt met Fatip Grande

Recommended Posts

Posted (edited)

Dit is mijn eerste OC krabber, ik ben verder alleen maar een EJ DE89 Knurled gewend en een Ever Ready 1912.

De Fatip heb ik overigens te leen van Earlybird om te proberen, waarvoor grote dank!

Ik zal maar met de deur in huis vallen: Na een half jaar dacht ik het DE scheren wel redelijk onder de knie te hebben. De Fatip Grande deed me voelen alsof ik weer voor het eerst een DE in de handen had!

Ik heb een nieuwe mesje gepakt, de Wilkinsin Sword, deze heb ik nog niet eerder gebruikt.

Ik wou hem in mijn DE89 leren kennen maar kon eigenlijk niet wachten om met de Fatip te scheren.

Ook maar mijn, naar mijn mening, meest beschermende creme gepakt: The Body Shop Maca Root.

De krabber geeft een stuk meer feedback dan mijn EJ qua geluid, ook scheert dit gewoon een heel stuk directer.

Met de eerste gang meteen een irritatie puntje opengehaald, wat eigenlijk nooit gebeurt met mijn EJ.

Verder geeft de krabber dus erg directe feedback, wat erg prettig is, je weet gewoon zeker dat je meer en beter scheert dan met een EJ.

Na twee gangen nog een derde gang op de hals, in dezelfde richting als de tweede gang.

Na de tweede gang genoeg bloedpuntjes op het gezicht, één waar zelfs de aluin geen verbetering in bracht.

De Brut maakte het alleen maar erger en deed ook aardig pijn :P

Na deze 2 en een halve gang nu we spiegelglad, zelfs op mijn kin wat mij met mijn EJ alleen maar met een ATG gang zou lukken.

Vrij bijzonder naar mijn mening :mrgreen:

Ik hoop dat ik deze krabber kan temmen, anders moet ik concluderen dat het niet wat voor mij is, maar dat zullen meerdere scheerbeurten moeten uitwijzen.

Geen super scheerbeurt, wel een super resultaat. Sorry voor het lange verhaal :P

Met dank aan Earlybird ;)

De komende ervaringen zal ik ook hier posten.

Edited by Guest
Posted (edited)

Leuk dat je een draadje opent over je ervaring(en) met de Fatip. :)

Mocht deze na enkele keren toch te "agressief" zijn voor je, dan kan je nog altijd Merkur of oude Gillette open kam krabbers proberen. Die zijn een pak milder. Ben benieuwd naar je verdere ervaringen met deze krabber!

Edited by Guest
Posted

Ik denk een klein foutje dat had kunnen vermeden worden is het gebruik van een ongekend mesje bij het uitproberen van een nieuwe krabber.

Verder zal je waarschijnlijk nog iets teveel druk hebben gezet en dat komt waarschijnlijk omdat een EJ dit enigszins toelaat zonder erge gevolgen en tja dat ga je gewoon worden. Kan alleen maar beter worden dus zeker verder doen. Succes.

Posted

Dit is nog maar een "mak lammetje" . ;)

Posted

Heel herkenbaar verhaal Loei leuk omschreven. Mijn eerste agressieve was een R41 2013 volgens sommigen de tamme uitvoering :shock: nu op mijn gezicht was hij niet te temmen en beet hij zich redelijk vast. Vrij snel daarna een Fatip ( de als nu bekend staande Jan Zoethout Fatip) gekocht die toch milder zou moeten zijn, blijkt dus nu een R41 alleen met een andere naam te zijn :lol:

Resumé het is mij nooit gelukt om een agressieve krabber lekker scherend te krijgen voor mijn gevoel te krijgen dus ik beperk me maar tot de Slants.

Hopelijk voor jou gaat het met de goede adviezen van de leden hier wel lukken dus veel succes ermee.

Posted

Ja, ik had ook beter de Wilkinson eerst in mijn EJ kunnen proberen, maar ik kon gewoon niet wachten :P

Verder heb ik hem uit gewoonte net zo gehanteerd als mijn EJ, wat dat betreft ben ik er misschien nog wel goed van af gekomen.

Ik denk dat ik morgen de EJ pak, of helemaal niet scheer om mijn huid goed te laten herstellen.

Dan zal ik hier woensdag weer een nieuw bericht plaatsen :)

De scheerbeurt met de Fatip heeft me ook postief verrast natuurlijk, nog nooit na 2 gangen zo glad geschoren!

Kun iemand mij zeggen hoe aggressief deze krabber is in vergelijking tot andere (beruchte) krabbers?

Is een Fatip echt hetzelfde als een R41? :o

Posted

Neuh, een R41 is nog effectiever. :) (en dan heb ik het over de 2013 variant)

Posted

De Fatip is idd een mak lammetje haha. Dat komt vanzelf wel. De r41 kan ik absoluut niet vergelijken met de Fatip, de R41 vond ik een ramp. Veel agressiever dan de Fatip. Maar dat is mijn mening. Er zullen vast mensen zijn hier die dat anders beleven. Mijn eerste keer met de Fatip was denk ik nog erger dan jou ervaringen. Maar na een paar keer was dit al heel anders. Ik zal morgen alles lezen als ik thuis ben. Leuk dat je dit onderwerp bent begonnen!

Posted

Haha doet me een beetje denken aan de eerste keer dat ik mijn fatip piccolo gebruikte. Na een aantal keren gaat het heel wat beter hoor, kwestie van echt 0% druk zetten. Bij de EJ kom je er wel goed vanaf met een beetje druk.

Posted
Ik denk een klein foutje dat had kunnen vermeden worden is het gebruik van een ongekend mesje bij het uitproberen van een nieuwe krabber.

Verder zal je waarschijnlijk nog iets teveel druk hebben gezet en dat komt waarschijnlijk omdat een EJ dit enigszins toelaat zonder erge gevolgen en tja dat ga je gewoon worden. Kan alleen maar beter worden dus zeker verder doen. Succes.

Helemaal met Ron eens. Een onbekend mesje in een onbekende krabber die ook nog eens bekend staat als niet ongevaarlijk ( :roll: ) is vragen om een tik op de vingers of beter, stevige prik van de AS. Daarbij komt nog dat in mijn optiek de huidige Wilkinsons niet erg scherp zijn en ook niet erg vergevingsgezind (uekaz en zo); meer scherpte helpt tegen sneetjes, hoe gek dat ook klinkt.

Posted

Loei, voor mij geldt, dat mijn vel soms even moet wennen aan het gereedschap als ik het langer niet heb gebruikt. Mijn R41 2011, overgenomen van Talibeard, is echt een krabbertje, die je aandacht vraagt en vraagt je beste mesje, waar je ervaring mee hebt. De R41 2015, dit najaar gekocht is een stuk tammer en vergelijkbaar met de Fatip. Nou heb ik een Fatip met een smalle bovenkap, die lijkt me agressiever, dan een met een bredere, omdat het mesje verder los oversteekt, maar alle 3 de krabbers kan ik moeiteloos mee scheren, als ik maar een goed mesje heb, absoluut geen druk geef en de krabber losjes draaiend in de hand hou. Doe ik dat niet is het resultaat niet erg prettig. Voor mij zijn de R41 en de Fatip niet echt vergelijkbaar. De enige 2 overeenkomsten zijn, dat je je er mee kan scheren en dat je even je koppie er bij moet houden. De R41 vind ik happeriger, dan de Fatip. Het juiste glijmiddel en rust zijn de bepalende factor, maar dan kan je je in 3 gangen er perfect glad mee scheren. Echter dat heeft een lichte leercurve. Niet opgeven dus. En als je echt de moed hebt, mag je best mijn R41 2011 een keer lenen.

Posted

Hey Harkos, bedankt voor je reactie en aanbod!

Mocht ik deze Fatip meester worden, dan komt er hier eerst een Fatip Retro.

Het lenen van jou R41 zou dan de volgende stap kunnen zijn :P

Mijn huid heeft voor nu rust nodig en ik denk dat ik het volgende ga doen:

Het Wilkinson mesje gaat uit de Fatip, jullie zeggen dat het niet wat is, ik had zelf al twijfels toen ik nog lijmresten tot aan het snijpunt van het mesje zag zitten..

Woensdag scheren met mijn EJ DE89 met een Feather mesje erin, heb ik nog nooit gebruikt, misschien donderdag nog een 2e keer om het mesje goed te leren kennen.

Dan vrijdag nog maar eens een poging wagen met het Feather mesje in de Fatip, klinkt dit als een verstandige taktiek? :lol:

Posted

Ik heb een R41 grande model 2013 overgenomen van Hans Koning en nee grote vrienden zijn we nog niet geworden. Het probleem bij mij is dat er een moedervlek (verdikking van 1,5mm) in de baan zit en ik deze steeds openhaal met deze R41. Scheert wel heel effectief. Ik heb dan ook nog een Att R1 overgenomen van Gestra. Met de att R1is het hetzelfde verhaal als met de R41, ook hier haal ik de pukkel open. Slants heb ik niet omdat ik denk deze deze tussen een R89 en een Fatip zitten en waarschijnlijk nog net iets agressiever zijn als de Att R1. Het makkelijkst en veiligst scheer ik mij met een Att M1, een Merkur 38c en een Muhle R89 grande. Nu zit ik na te denken om deze geboortevlek operatief te laten verwijderen. Zichtbaar zal de snede nauwelijks zijn omdat deze in net in de plooi zit tussen einde snorharen en wang. Wat zouden jullie doen ?

Posted

Als het je echt stoort zou ik het laten weghalen. Als je de ATT R1 te vind hoef je de ATT slants alvast niet te kopen want die zijn gebaseerd op de R1.

Posted

Als je hard genoeg drukt zal de moedervlek ook weg zijn, dit is denk ik wel af te raden. Volgens mij is dat maar een kleine ingreep. Ik denk dat ik geen risico zou nemen met elke keer snijden in de moedervlek.

Posted

Dan vrijdag nog maar eens een poging wagen met het Feather mesje in de Fatip, klinkt dit als een verstandige taktiek? :lol:

Kop erbij houden, dan lukt het vast wel. Belangrijk bij oc krabbers "GEEN DRUK" doe je dat wel dan straffen ze je vrijwel direct af. Buiten om dat je met geen enkele krabber druk moet zetten moet ik ook eerlijk bekennen dat als ik van mijn l6 naar mijn r41 ga soms te nonchalant bezig ga en mezelf te grazen neem. en ook ik vindt dat in mijn r41 scherpere mesjes het beter doen. Mischien heb je met de fatip ook minder gangen nodig. Maar als niks werkt kan het altijd nog een gevalletje UEKAZ zijn en.

Nog een kleine Tip voor het uitproberen van nieuwe spullen: gebruik een setje spullen waarvan je weet dat het goed scheert, en verander dan alleen het ding dat je wilt proberen (in jou geval de fatip). werkt voor mij altijd.

Posted

Ik zit na een half jaar nog in het stadium van een sample pack mesjes :P

Misschien toch maar een kleine voorraad Polsilvers bestellen, deze zijn mij tot nu toe het allerbeste bevallen.

Bedankt voor je advies, morgen een Feather in de EJ, als die niks bijzonders doet kan die donderdag in de Fatip 8-)

Posted
Ik zit na een half jaar nog in het stadium van een sample pack mesjes :P

Misschien toch maar een kleine voorraad Polsilvers bestellen, deze zijn mij tot nu toe het allerbeste bevallen.

Bedankt voor je advies, morgen een Feather in de EJ, als die niks bijzonders doet kan die donderdag in de Fatip 8-)

Loei ik vind de Feather één van de prettigste mesjes dit naast de Gilette Indian Blacks en sinds kort de Kai.

Echter mijn bevinding met een Feather is dat hij na 2 scheerbeurten veel scheercomfort inlevert,kan natuurlijk komen doordat ik een vrij zware baardgroei heb, maar bij de andere 2 mesjes merk ik dit niet zo op.

Ik zou dan ook met een verse en niet met een meermalen gebruikte Feather in de Fatip starten en vervolgens alle adviezen over goede hoek en geen druk in de praktijk brengen en vooral rustig scheren.

Posted

Dat ga ik zeker dan Hans!

Vanavond een verse Feather in mijn EJ, morgenavond een verse Feather in de Fatip en maar hopen op het beste :lol:

Na gisteren niet geschoren te hebben ben ik ook wel heel erg toe aan een fijne scheerbeurt!

Ook mijn nieuwe Plissoft van Razorock proberen 8-)

Posted
Dat ga ik zeker dan Hans!

Vanavond een verse Feather in mijn EJ, morgenavond een verse Feather in de Fatip en maar hopen op het beste :lol:

Na gisteren niet geschoren te hebben ben ik ook wel heel erg toe aan een fijne scheerbeurt!

Ook mijn nieuwe Plissoft van Razorock proberen 8-)

Wel de kwaliteit van je scheergerei is top en de Plissoft is een schuimmonster dus een goede scheerbeurt gewenst, kan je dat topstuk in je badkamer (aluin met.......) ongebruikt in de kast laten ;)

Posted

Nou hij was wel nodig!

Een stukje huid onder mijn neus is nog lichtelijk verdikt door de irritatie en dat is zojuist weer kapot gesneden :roll:

Ik twijfel nog lichtelijk of ik morgen de Fatip moet pakken :lol:

Posted

Ik neem het advies van Talibeard maar even aan.

Denk dat ik vandaag ook nog oversla, dan zou ik morgen weer de Fatip moeten kunnen pakken.

Posted

Vandaag ook maar even overslaan.

Na een aantal biertjes op de kerst borrel is de fatip morgen aan de beurt.

Posted

Ik heb nu ook al een jaar een Fatip Grande. Ik wissel het gebruik doorgans af met andere krabbers zoals een Merkur 15c. Hij is de meest agressieve krabber die ik heb, en de resultaten zijn bij mij ook nog steeds wisselend, alhoewel het de laatste tijd wel steeds beter gaat. Iets met scheerhoek, denk ik. Soms is de scheerbeurt heel comfortabel en het resultaat minder, maar soms is het andersom. Dan voelt het als een kaasschaaf, maar is het resultaat juist weer heel goed. Lekker glad en geen irritatie achteraf.

Uiteindelijk moet het wel lukken om je er goed mee te scheren. Ik kan het ook, en ik ben echt een scheerramp. Ik vind het wel heel leuk/lekker, maar kompleet vrij van irritatie is me nog nooit gelukt, al gaat het sinds DE al veel beter als met de Gilette/ Wilkinson cartridge troep. Succes.