Jump to content

Recommended Posts

Posted

Zo, deze "simpele", die ik zelf niet heb, maar op verzoek van Marcel even tegen het licht heb gehouden, heeft me weer wat meer geleerd.

P_MartinDeCandre.thumb.jpg.7d0770a785d594840e92491b489e25bf.jpg

Het geheim van de Martin de Candre zeep zit hem in het hete verzeping proces, de klassieke methode. Olie en loog op hoge temperatuur laten verzepen en daarna langzaam laten afkoelen en drogen. Indien de ingrediënten goed en dus volledig zijn verzeept, zijn geen conserveringsmiddelen nodig. De originele Marseillaanse zeep behoort minimaal 72% oliën te bevatten. De kwaliteit van de olijfolie en cocosolie, die worden gebruikt zijn bepalend voor het eindproduct. Tijdens het koken, aan het eind van dit proces, worden de geurstoffen toegevoegd, in dit geval essentiële olie van lavendel, rozemarijn en munt. Deze wordt als Aroma's vermeld. Er zit verder dus niets chemisch in deze zeep.

Het langzaam afkoelen en langdurig laten drogen, tot wel vijf maanden, zorgt ervoor, dat er een goed homogeen eindproduct ontstaat met en rijk ontwikkelde klassieke geur. Door het lange droogproces ontstaat een zeep, die erg lang mee gaat.

Er zit een verschil in de vermelde ingrediënten op de wat oudere en de nieuwe potten. Op het plaatje hier boven, dat ik van Marcel kreeg staat geen keukenzout, maar dat zit er wel in. Dit helpt bij het uithardingsproces van zeep. Op de potten van recenter datum is dit wel vermeld op basis van de Inci regelgeving. Dat heeft te maken met Europese regelgeving. Deze Inci regelgeving is per 11-7-2013 ingegaan. Sindsdien zijn producenten verplicht de voorgeschreven vermeldingen gestandaardiseerd te doen. Heb je dus een potje van voor die datum staat er iets anders, dan op recente potten.

[hidden]Martin de Candre[/hidden]

Posted

Dank Harkos, fijn dat je dit doet!

Alhoewel deze zeep behoorlijk aan de prijs Is, haal je er wel ontzettend veel (fijne) scheerbeurten uit.

Posted

O ja zeker eentje die ik niet graag zou missen, zowel de original als de fougere. Dat er weinig extra's inzitten is meegenomen. Jammer van hun wel hele hoge verzendkosten (ik bestelde er de laatste keer meteen maar wat voor mij en enkele anderen zoals Frog als ik me goed herinner).

Posted

Ik was eerst een beetje teleurgesteld in deze zeep, maar nu naar hem vaker te hebben gebruikt is deze zeep één van mijn beste zeepjes. En dat hij lang houdbaar is is mooi meegenomen omdat hij erg lang mee gaat.