Shaggy Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 Ben op het moment met een paar restauratiemessen bezig. Zal even wat foto's plaatsen om een beter beeld te kunnen geven. Een mes overgekocht van een forumlid. Was in redelijke staat, roest viel mee, maar wel wat pitting, soms diep. En zo ligt ie er nu bij na heel wat uurtjes handwerk ( Ja, ik schuur met de hand, gebruik alleen een bandslijper voor grote oppervlakte of contour veranderingen ) Nog wel wat uurtjes te gaan, maar het wordt al iets Deze was dus gevallen waarbij de punt verloren ging Ziet er nu zo uit Volgende slachtoffer is het mes rechtsonder Is een full wedge mes. Ziet er nu zou uit na heel veel werk... Oppervlakte was slecht, enorm veel pitting. Rustig maar gestaag zullen we maar zeggen Maar dit is iig een kleine impressie van wat ik zo in de avonduurtjes doe als tijdverdrijf
DoubleB Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 Mooi werk! Altijd mooi om te zien hoe een mes opknapt! Welke korrels gebruik je om te schuren?
Shaggy Posted August 6, 2013 Author Posted August 6, 2013 Ligt een beetje aan de staat van het mes. Maar korrel 60-120-180 zit je al snel aan bij veel pitting en roest. Na 180 is het gewoon stapje voor stapje hoger, 220-320-400-600-800-1200-1500-2000 en als laatste 2500 waarna het gepolijst kan worden.
Ragnar Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 Dat een roestig mes zo als die laatste, weer zo opgeknapt kan worden had ik niet verwacht.
Snuff Posted August 29, 2013 Posted August 29, 2013 mooie resultaten, dat je daar zoveel geduld voor kan opbrengen!
VROEM Posted August 29, 2013 Posted August 29, 2013 Mooi hoor! In de kast heb ik zoiets liggen, minder roest echter zonder handvat. Waar is aan te zien of het de moeite loont om te repareren? Staat er een merkje in?
Buffel Posted August 29, 2013 Posted August 29, 2013 Mooi hoor! In de kast heb ik zoiets liggen, minder roest echter zonder handvat. Waar is aan te zien of het de moeite loont om te repareren? Staat er een merkje in? maak er even een. Paar foto's van, is iets makkelijker beoordelen.
Shaggy Posted August 29, 2013 Author Posted August 29, 2013 Zo, even geleden. Heb helaas nog maar weinig tijd gehad om verder te knutselen. Heb 1 mes het lemmet iig zo goed als klaar tot korrel 2500, alleen de steel nog. En heb toevallig deze week de grove omtrek van het nieuwe handvat ervoor gemaakt. Moet alleen nog flink wat dikte daar af halen. Is groene G10. Hoop dat ik binnenkort wat tijd over heb en meer kan doen
Shaggy Posted September 2, 2013 Author Posted September 2, 2013 Druk, druk, druk... Maar goed, even een tussendoortje. Een paar handvatten aan het maken. Een origineel formaat plankje Groene G10 en een setje gezaagde, geboorde, op dikte gemaakte handvatten. dit zijn dus 2 losse zijden aan elkaar gekleefd voor het symmetrisch verwerken. Nu ga ik dit nog een oppervlakte structuur geven en uiteraard polijsten voor een mooie afgewerkt resultaat. Dus dat volgt nog
Buffel Posted September 2, 2013 Posted September 2, 2013 Ben benieuwd naar het totaal plaatje als het af is!
Shaggy Posted September 2, 2013 Author Posted September 2, 2013 Ben benieuwd naar het totaal plaatje als het af is! Heb je even haha, komt goed, gewoon chronisch tijdgebrek
DoubleB Posted September 2, 2013 Posted September 2, 2013 Gaaf! Waar heb je die G10 vandaan als ik vragen mag?
Shaggy Posted September 3, 2013 Author Posted September 3, 2013 Nou, de handvatten zijn helemaal klaar Alleen nog kijken wat ik straks voor de wedge ga gebruiken. Het eindresultaat en testsetup. Nu alleen het mes nog afwerken, pinnen en klaar
Shaggy Posted September 3, 2013 Author Posted September 3, 2013 Zie alleen dat ik m'n kleurbalans niet goed heb gedaan met ontwikkelen ... Oogt nu een beetje olijfgroen, mijn fout
Marcel Posted September 3, 2013 Posted September 3, 2013 Dan even een schaamteloze crosspost vraag: krijg je dat gehamerde effect door simpelweg te hameren? Of heb je dat op slinksere wijze verkregen?
Shaggy Posted September 3, 2013 Author Posted September 3, 2013 Dat lukt je helaas niet met hameren, dan sla je het kapot. Die maak ik met de hand erin met een stuk gereedschap wat lijkt op een Dremel ( een Kavo K9 handstuk ) alleen een stuk sterker. En dan is het een kwestie van goed en voorzichtig polijsten en glanzen. Dit doe ik op mijn werkplek, heb ik alles bij de hand inclusief goede afzuiging etc.
Mickmabsoot Posted September 3, 2013 Posted September 3, 2013 wat gebruik je om ze zo mooi te laten blinken? iets van schuren? of een bepaald middeltje? ben ik ook wel even benieuwd naar dan kan ik ook eens mijn messen van opa een flinke opknap geven!
Shaggy Posted September 3, 2013 Author Posted September 3, 2013 Om de handvatten zo te laten blinken? De handvatten worden na het schuren en een eventuele oppervlaktestructuur gepolijst. Ik ben werkzaam in de tandtechniek dus ik beschik over de juiste materialen daarvoor om dat snel en netjes te doen, inclusief de juiste afzuiging want de stof hiervan is troep. Je gaat van grof naar fijn, dus van schuurpapier, naar abrasieve rubbers naar polijsten met puimsteen en vervolgens hoogglanzen met lappenschijf. Het mes zelf is een kwestie van heel veel geduld en handwerk. Op een paar dingen na gebeurt alles met de hand. Schuren van korrel 120 tot K2500 en dan polijsten. Een zogezegd monnikenwerk. Je kan het ook machinaal doen tot ongeveer korrel 1200 maar dan moet je een bandslijper hebben met verschillende wielen en schuurbanden wat heel veel geld kost. En dan nog met het handje verder.
Recommended Posts