Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ben op het moment met een paar restauratiemessen bezig. Zal even wat foto's plaatsen om een beter beeld te kunnen geven.

Een mes overgekocht van een forumlid. Was in redelijke staat, roest viel mee, maar wel wat pitting, soms diep.

sized__DSC2012_zps9b906f6a.jpg

sized__DSC2010_zpsadd50881.jpg

sized__DSC2009_zps19254dda.jpg

En zo ligt ie er nu bij na heel wat uurtjes handwerk ( Ja, ik schuur met de hand, gebruik alleen een bandslijper voor grote oppervlakte of contour veranderingen )

sized__DSC2129_zpsa852c627.jpg

sized__DSC2135_zps509199c5.jpg

Nog wel wat uurtjes te gaan, maar het wordt al iets :)

Deze was dus gevallen waarbij de punt verloren ging :shock:

sized__DSC1960_zps5b49902c.jpg

Ziet er nu zo uit

sized__DSC2134_zpsd004c3d5.jpg

Volgende slachtoffer is het mes rechtsonder

sized__DSC9998001_zps64fb23a3.jpg

Is een full wedge mes. Ziet er nu zou uit na heel veel werk... Oppervlakte was slecht, enorm veel pitting.

sized__DSC2133_zps0a452dfc.jpg

Rustig maar gestaag zullen we maar zeggen ;)

Maar dit is iig een kleine impressie van wat ik zo in de avonduurtjes doe als tijdverdrijf :)

Posted

Ligt een beetje aan de staat van het mes. Maar korrel 60-120-180 zit je al snel aan bij veel pitting en roest. Na 180 is het gewoon stapje voor stapje hoger, 220-320-400-600-800-1200-1500-2000 en als laatste 2500 waarna het gepolijst kan worden.

• 4 weeks later...
Posted

Mooi hoor!

In de kast heb ik zoiets liggen, minder roest echter zonder handvat.

Waar is aan te zien of het de moeite loont om te repareren?

Staat er een merkje in?

Posted
Mooi hoor!

In de kast heb ik zoiets liggen, minder roest echter zonder handvat.

Waar is aan te zien of het de moeite loont om te repareren?

Staat er een merkje in?

maak er even een. Paar foto's van, is iets makkelijker beoordelen.
Posted

Zo, even geleden. Heb helaas nog maar weinig tijd gehad om verder te knutselen. Heb 1 mes het lemmet iig zo goed als klaar tot korrel 2500, alleen de steel nog. En heb toevallig deze week de grove omtrek van het nieuwe handvat ervoor gemaakt. Moet alleen nog flink wat dikte daar af halen. Is groene G10.

Hoop dat ik binnenkort wat tijd over heb en meer kan doen :)

Posted

Druk, druk, druk...

Maar goed, even een tussendoortje. Een paar handvatten aan het maken.

Een origineel formaat plankje Groene G10 en een setje gezaagde, geboorde, op dikte gemaakte handvatten.

sized__DSC2407_zps57ac711a.jpg

sized__DSC2411_zpsd2f211bc.jpg

dit zijn dus 2 losse zijden aan elkaar gekleefd voor het symmetrisch verwerken.

sized__DSC2409_zpsa5c47215.jpg

Nu ga ik dit nog een oppervlakte structuur geven en uiteraard polijsten voor een mooie afgewerkt resultaat. Dus dat volgt nog :)

Posted

Nou, de handvatten zijn helemaal klaar :) Alleen nog kijken wat ik straks voor de wedge ga gebruiken.

Het eindresultaat en testsetup.

sized__DSC2416_zpsf7abc6e6.jpg

sized__DSC2418_zpse035e7cb.jpg

sized__DSC2420_zpsbe9dfefa.jpg

sized__DSC2421_zps3797724e.jpg

sized__DSC2422_zps871e4b73.jpg

Nu alleen het mes nog afwerken, pinnen en klaar :)

Posted

Zie alleen dat ik m'n kleurbalans niet goed heb gedaan met ontwikkelen ... Oogt nu een beetje olijfgroen, mijn fout :oops:

Posted

Dan even een schaamteloze crosspost vraag: krijg je dat gehamerde effect door simpelweg te hameren? Of heb je dat op slinksere wijze verkregen?

Posted

Dat lukt je helaas niet met hameren, dan sla je het kapot. Die maak ik met de hand erin met een stuk gereedschap wat lijkt op een Dremel ( een Kavo K9 handstuk ) alleen een stuk sterker. En dan is het een kwestie van goed en voorzichtig polijsten en glanzen.

Dit doe ik op mijn werkplek, heb ik alles bij de hand inclusief goede afzuiging etc.

Posted

wat gebruik je om ze zo mooi te laten blinken? iets van schuren? of een bepaald middeltje? ben ik ook wel even benieuwd naar dan kan ik ook eens mijn messen van opa een flinke opknap geven!

Posted

Om de handvatten zo te laten blinken?

De handvatten worden na het schuren en een eventuele oppervlaktestructuur gepolijst. Ik ben werkzaam in de tandtechniek dus ik beschik over de juiste materialen daarvoor om dat snel en netjes te doen, inclusief de juiste afzuiging want de stof hiervan is troep. Je gaat van grof naar fijn, dus van schuurpapier, naar abrasieve rubbers naar polijsten met puimsteen en vervolgens hoogglanzen met lappenschijf.

Het mes zelf is een kwestie van heel veel geduld en handwerk. Op een paar dingen na gebeurt alles met de hand. Schuren van korrel 120 tot K2500 en dan polijsten. Een zogezegd monnikenwerk.

Je kan het ook machinaal doen tot ongeveer korrel 1200 maar dan moet je een bandslijper hebben met verschillende wielen en schuurbanden wat heel veel geld kost. En dan nog met het handje verder.