wimbouman Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 De prachtige scheerkwasten van Semogue zijn nu steeds beter in Nederland direct te verkrijgen, mede dankzij de in house leveranciers hier. En dat is goed nieuws, want Semogue maakt mooie, traditionele scheerkwasten voor een redelijke prijs. Maar welke zou je moeten kopen als je nog geen Semogue thuis hebt staan en er toch eens een wil proberen? Laten we het even beperken tot de varkensharenkwasten, want daar is Semogue beroemd om. Wordt het dan de iconische 1305, de veelgeprezen 620 of gelijk de SOC? In deze post een paar gedachten daarover. De plaatjes leen ik van BdF, de omschrijvingen van het haar van Vintagescent. Allereerst de 1305. Een legende in het segment betaalbare kwasten. Deze kost je ongeveer 15 euro. De kwast is Banded imitation badger Premium 90% tops. Knot: 22 mm, Loft: 55 mm. Een echte, typische Semogue vorm en kwaliteit. Ziet er ook mooi uit, echt een traditionele barbershop look. Na wat inwerken een fantastische kwast. Er is een grote maar: het houtwerk en de verf zijn erg gevoelig voor beschadiging. Je moet er daarom voorzichtig mee zijn. Ik had er twee; één heb ik weggegooid omdat er wel erg veel schade aan was, de ander zijn we nu aan het restaureren. Hetgeen ons brengt bij de 620. een vergelijkbare kwast in het gebruik, maar door het kunststof handvat veel robuuster. De 620 is Banded imitation badger Extra 75% tops. Knot: 21 mm, Loft: 50 mm. Ik gooi even de 610, 620,k 820 en 830 op één hoop. Die zie ik namelijk allemaal als alternatieven, al zit er wel degelijk wat verschil in de kwast zelf. Zo'n acryl handvat kost je iets meer, zo tussen de 15 en 20 euro, maar je krijgt er wél een beter handvat voor. De kwast zelf is in mijn ervaring ook iets steviger, misschien is dat wel omdat de loft iets lager is dan de 1305. De vorm van het handvat moet je maar net aanspreken, en dat geldt ook voor de maat want hij is echt iets kleiner dan de 1305 en dat merk je als je een normale grootte mannenhanden hebt. En dan de SOC, de Semogue Owners Club kwast. Ontstaan als de reguliere versie van de Semogue Excelsior Boar Limited Edition 2009. Niet meer te krijgen als LE, maar ik kan je verzekeren dat dat een fantastische kwast is. Zie de wiki van B&B: Misschien was dat we de scheerkwast waarmee er eindelijk luxe varkensharen kwasten op de markt verschenen die in look & feel, en in performance zeker niet onder doen voor een goede dassenharen kwast. Hij is er in kersenhout en een andere soort, en die vind ik zo bleek dat ik 'm hier niet eens wil noemen. Voor een kleine 30 euro heb je 'm thuis. Leon van Vintagescent heeft ooit wel iets verteld over het haar, maar dat weet ik zo gauw even niet meer. Het is een speciale kwaliteit varkenshaar. Met 24*57 is dit bepaald geen kleine kwast, maar prima te hanteren in het gebruik. Dus, welke wordt het? Eigenlijk vind ik de 1305 nog altijd de allerleukste. Niet te duur, leuk om te zien, en zeer prettig in het gebruik. Ik heb nu de variant van Italianbarber, in de kleuren van de Italiaanse vlag en dat staat alleen al prachtig in de line up. Maar in alle eerlijkheid gebruik ik de acryl varianten vaker. Die kun je nog eens laten vallen zonder direct een hart verzakking te krijgen, en ze werken prima. Voor die paar euro meer heb je er eigenlijk denk ik een betere koop aan. En ze zijn mooi om te zien. De 2009 LE en de SOC gebruik ik zelf echt graag en vaak. Het houten handvat is veel duurzamer dan dat van de 1305, en ik denk ook anders behandeld. Ze kunnen in ieder geval tegen een stootje, en dat is handig. De mooiere kwaliteit haar verdient zich natuurlijk terug bij elke scheerbeurt. Het extra tientje meer dan waard vind ik. Just my 2 cents!
Marcel Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Mooi onderwerp! Ik vind het verschil in werking tussen de 1305 en de 620 modellen overigens erg groot. Waar de 1305 erg zacht en luxe aanvoelt en wat neigt naar floppyness, is de 620 een ruwe bonk die na een erg lange inwerktijd (in mijn geval dan) pas zijn ware aard tentoon spreidde. De 1305 heb ik weggeven, Dr.Paranoid is de nieuwe eigenaar, de 620 heb ik en hou ik. Ik prefereer de 830 boven de 1305. Beiden hebben dezelfde haarsoort, maar de 830 heeft 10% meer haar bij dezelfde afmetingen. En natuurlijk een acryl handvat. Dit alles IMHO De transparant gelakte, naturel handgrepen zijn inderdaad veel duurzamer dan de dekkend gelakte grepen. Zelf heb ik een tijd een SOC boar gehad maar die heb ik vorig jaar verkocht, maar ik denk dat ik er toch weer een ga halen, samen met een 1250. Die ontbreekt ook nog. Mijn huidige favoriete varkensharen Semogue, is de 1800. Zelfde handvat als de 1305, maar met een mix van 90% premium en 75% extra haren. Deze kwast waaiert door die mix wat minder uit en blijft tamelijk gefocust. Hij is iets minder zacht dan de 1305 of de 830 maar dat vind ik geen probleem. Momenteel heb ik de volgende varkensharen modellen in huis: 1470, 830, 620, 1800. Ik had de 1305 en SOC.
Frans Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Sinds vorige de trotse eigenaar van een SOC. Ben deze nog aan het "inbreken" bevalt me buitengewoon. Gisteren gebruikt met de Menthol Razo Zero van TFS die bij deze temperaturen perfect te gebruiken is. Maakt een goede stevige lather en is in mijn optiek nu al een favoriet aan het worden! De andere Semogues heb ik (nog) niet.
Barbiere di Figaro Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Dank voor de posts heren! Zeer informatief en o zo gemakkelijk om naar te verwijzen als klanten vragen naar verschillen. Hoop dat we ze deze week binnenkrijgen om ze ook een keer "in het echt" te zien. Groet, Eric
Johan Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Ik heb geen ervaring met Semogue, maar heb wel gemerkt dat ik grotere kwasten heel fijn vind. Ongelooflijk hoeveel schuim je met een paar halen van zo'n grote kwast kunt produceren.
Marcel Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Ik heb geen ervaring met Semogue, maar heb wel gemerkt dat ik grotere kwasten heel fijn vind. Ongelooflijk hoeveel schuim je met een paar halen van zo'n grote kwast kunt produceren. Dan zou een SOC of 2000 wel eens goed bij je kunnen passen. De SOC staat wat beter bekend, maar ook de 2000 heeft fanatieke aanhangers
Johan Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Dat zou heel goed kunnen. Ik heb nu net een nieuwe "grote" Omega om van te genieten (65mm haarlengte en lekker dik gevuld)
Shave and More Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Er is veel vraag naar de SOC, zowel varkenshaar als dassenhaar. En terecht want het is een mooie kwast van prima kwaliteit. De prijs-kwaliteit verhouding van Semogue is in ieder geval prima.
Barbiere di Figaro Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Zag bij toeval op een vriendelijk Portugees forum wat er gebeurt (en hoe je het dan weer "oplost") als je je 1305 iets te heet wilt schoonmaken (98 graden celsius) Hoop dat je er zo bij kunt, anders link ik de foto's wel even. http://www.barbearclassico.com/index.php?topic=5051.0 In het topic op barbearclassico nog meer foto's en dit eindresultaat, een soort eigen "SOC".
Barbiere di Figaro Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Ja, als je die tweede foto zo ziet, dan moet je toch denken: "misschien was iets minder heet water beter geweest"
Lampuhkap Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Ja ik kreeg er wel ff hele pijnlijke gevoelens bij toen ik die foto zag. Wel mooi opgelost op zich, die zal zn lesje wel geleerd hebben
Marcel Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Zo, het lijkt wel alsof hij er een verfstripper op los heeft gelaten! De opnieuw gelakte versie lijkt sprekend op een Semogue 1800. Netjes opgelost hoor!
Marcel Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Voor wie erg veel kwast voor een nette prijs zoekt, Maguire's Barbershop heeft nog een hele mooie Semogue op de plank liggen die elders al lang is uitverkocht: de Semogue Owners Club (SOC) 2012 Special Edition Dit is een mooie mix tussen premium varkenshaar en finest/2 band badger en een, in mijn ogen, mooi en ergonomisch handvat. De kwast heeft een stevige backbone, maar voor wie van een beetje stevig houdt is dit zeker een aanrader. De kwast is erg goed afgewerkt, ligt heel goed in de hand en is zowel voor bowl- als facelathering geschikt. Ik gebruik hem puur voor facelathering. Er zijn er 500 van gemaakt en ik dacht dat ze allemaal al weg waren, maar dat blijkt toch niet zo te zijn.
Snuff Posted August 13, 2013 Posted August 13, 2013 De SOC LE 2012 is inderdaad een aanrader voor wie van een borstel met backbone houdt. Ben zelf niet zo'n liefhebber van varkenshaarborstels maar deze blijft in m'n scheerkabinet staan!
Marcel Posted August 16, 2013 Posted August 16, 2013 Even een schaamteloze quote in het engels van deze zeer waardevolle post van Leon van Vintagescent op shavenook. Hi gents, Here's a list of the different grades Semogue currently uses to make their wonderful boar brushes: Premium 90% tops Best 90% tops Extra 75% tops Super 70% tops Special Grade 90% tops Now, let me explain the main differences between them. First, the meaning of "percentage tops". This measures the amount in percentage of bristles that have the full length. The bigger the percentage, the more homogeneous and compact the knot feels because most of the tips are at the same level. The Premium grade appears in the iconic 1305. Following the success of the 1305, some asked me if it was possible to have the same knot, but in a acrylic handle, so the 830 was born. This grade usually has a dyed band, but it appears undyed in the 2000 mixed with other grade hair. The Best is also a hair that gets great remarks. It appears on the 1460, 1470, and 1250 brushes. It's undyed. Owners of these brushes speak highly of these knots, having great amount of lather easily, usually in bowl, but it's just as efficient directly used in the face. The Extra grade is scratchier than other grades, but over the time will soften a bit. It appears in the 1520, 1438 and 620 brushes. It's also used in the 1800 mixed with Premium 90. This boar grade provides good backbone and having an extra scratchiness is often chosen by the face lathering fans. This is usually dyed. The Super grade is used in the 2000 knot mixed with the Premium. The Special grade appeared first in the 2009 LE. Later, some more of this boar grade was stocked and eventually turned to a new regular production brush: the Semogue Owners Club. It's an undyed bristle with a very high quality. Equally soft as the Premium and good backbone provides good lathering ability in both bowl and face lathering. It's hard to decide what's the very best grade. Both the Premium and Special grades have many fans. Any questions, let me know. I'll try my best to answer them. Enjoy! I will add this list made by Anthony (Tonality).Thanks a lot for it. Met bijbehorende afbeelding:
Frans Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 Hallo Eric en Wim, Wederom bedankt voor de informatieve stukjes! Zag er toch ernstig mishandeld uit... Gelukkig zijn ze nu binnen en ga ik toch nog eens kijken of ik er nog een kan vinden die in mijn kleine collectie past
Recommended Posts