Jan Zoethout Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 (edited) Half oktober een Fatip Retro aangeschaft, en me daar gistermorgen nog mee geschoren - een heel klein beetje agressieve, en heel erg effectieve krabber in mijn optiek. Vanmorgen mijn nieuwe greepje op de pas van Hanskoning overgenomen Fatip Grande geschroefd en me daarmee geschoren. Tot mijn grote verbazing voelde het een stuk agressiever aan dan gisteren ... De twee krabbers wat nader bekeken: Links de Fatip van Hanskoning, rechts de eerder aangeschafte Fatip. Al eerder was me opgevallen dat de Retro een ingeslagen beeldmerkje op de onderplaat heeft, de andere niet. Maar daar wordt een Fatip niet agressiever van ... Het verschil bleek 'm te zitten in de bovenkap: bij de Retro is die 19 mm breed, bij de andere 18 mm. Een verschil van een hele millimeter - een halve aan beide kanten, dus ! Nogal wiedus dat er verschil in agressiviteit in zit ... Is er iets bekend over dit fenomeen bij Fatip ? Net zoiets als de R41 2011 en 2013 ? Fatip bezitters: hoe breed is jouw bovenkap ? Edited December 23, 2015 by Guest
Hanskoning Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 Hier blijf ik even het antwoord schuldig Jan, ik heb er nog nooit van gehoord. Verkocht omdat ik hem te voor mijn doen te agressief vond en nu misschien ook wel begrijpelijk. Verdrie ga je je toch weer afvragen of zo'n retro wel heerlijk en effectief scheert.
Kingjack Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 Ik heb een Fatip met een 19 mm bovenplaat. Dit jaar aangeschaft bij BDF.
Jan Zoethout Posted November 25, 2015 Author Posted November 25, 2015 Hier blijf ik even het antwoord schuldig Jan, ik heb er nog nooit van gehoord.Verkocht omdat ik hem te voor mijn doen te agressief vond en nu misschien ook wel begrijpelijk. Verdrie ga je je toch weer afvragen of zo'n retro wel heerlijk en effectief scheert. Heb een tijdje geleden van Tjebbe een Fatip Piccolo en een Muhle R101 (==R41 met andere steel) uit 2013 geleend. Mijn Fatip Retro voelt net zo aan als de Fatip Piccolo, jouw (voormalige) Fatip Grande voelt zo aan als de R101 ... Als je wilt mag je m'n Fatip Retro wel een tijdje lenen, Hans ...
Marcel Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 Zou het een Roedter kunnen zijn? Dat is een Fatip met afwijkende bovenplaat. Wat de maten daarvan zijn weet ik echter niet.
Hanskoning Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 Hahaha, ik maar hoofdschuddend de test van krabbers op het B&B forum aanschouwd en me afvragen waarom die rare Amerikanen nu weer zo anders categoriseerden als ik zou doen. http://wiki.badgerandblade.com/Modern_Double-Edged_Safety_Razors_Ranked_by_Aggressiveness De Fatip een 7,5 en de R41 een 9,5 en voor mij waren ze allebei te agressief. Blijkt mijn voormalige Fatip qua agressiviteit gelijk aan een R41 en ik maar alle open kammen over één kam scheren
Hanskoning Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 Zou het een Roedter kunnen zijn? Dat is een Fatip met afwijkende bovenplaat. Wat de maten daarvan zijn weet ik echter niet. Dan moet die in de verkeerde verpakking gezeten hebben, want de krabber werd geleverd in een blauwe Fatip karton. Is de Roedter en de Fatip afkomstig van dezelfde fabrikant?
Marcel Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 Yep en wordt eveneens geleverd in een blauw doosje. Ik heb ze beiden hier staan, ze zijn op het eerste gezicht echt niet van elkaar te onderscheiden.
talibeard Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 Ook mijn Fatip (of eigenlijk Mühle R89 uit '08!!) heeft een bovenplaat van 19mm breed.
Jan Zoethout Posted November 25, 2015 Author Posted November 25, 2015 Zou het een Roedter kunnen zijn? Dat is een Fatip met afwijkende bovenplaat. Wat de maten daarvan zijn weet ik echter niet. Op dit forum vond ik een plaatje van een Roedter terug: Duidelijk anders dan de linkse op dit plaatje: Volgens mij is een echte Roedter nog een (flink) stuk agressiever dan deze "valse Fatip" ... Als ik het goed begrepen heb, bezitten Jock en Kamp een Roedter ... Come in, Jock, Kamp ...
KugelFanger Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 Jan kun je is een foto maken van beide met een mesje erin?? mischien dat het verhaal daar duidelijker van wordt
Marcel Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 Zoveel anders vind ik hem niet eigenlijk, als ik de foto's zo bekijk. Ik ben benieuwd naar close-up foto's.
Jan Zoethout Posted November 25, 2015 Author Posted November 25, 2015 Jan kun je is een foto maken van beide met een mesje erin??mischien dat het verhaal daar duidelijker van wordt OK - U vraagt, wij draaien ... Hier weer links de "valse Fatip" en rechts de Fatip Retro, allebei met een (Personna Lab Blue) mesje erin: Je ziet dat de mesjes tegen de onderplaat worden gedrukt, alleen is de "exposure" van de "valse Fatip" een stuk groter ....
Hanskoning Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 Het rondje in het midden ze zien er gelijk uit maar duidelijk verschil, ze komen dus uit dezelfde fabriek dus mogelijkerwijs is er in het fabricage proces de verkeerde bovenplaat, dus die van een Roedter, op de Fatip geplaatst. Aanbod van Jan met beide handen aangegrepen en de Fatip Retro komt voor een logeerpartij naar Utrecht, bedankt Jan
Guest Gusto Posted November 26, 2015 Posted November 26, 2015 Ik heb beide Fatip's eens gemeten, de piccolo meet 19 mm, de grande 18.5 mm.
Harkos Posted November 26, 2015 Posted November 26, 2015 Lijkt er op, dat er nogal gexperimenteerd wordt met de maatvoering. Mijn Grande meet 17,8 mm en heeft een geweldig uitstekend mesje.
Hanskoning Posted November 26, 2015 Posted November 26, 2015 Valse Fatip in de omloop brengen, daarom besloten om vanaf nu mijn baard te laten staan en zo snel mogelijk een zonnebril en pet aan te gaan schaffen.
talibeard Posted November 26, 2015 Posted November 26, 2015 Of ruime fabrieks-tolleranties. Dit denk ik ook. Het blijft Italiaanse precisie niet waar; hangt ook een beetje van de emotie van het moment af....
Hanskoning Posted November 26, 2015 Posted November 26, 2015 Wat een verschillen zeg bij Gusto 18,5, Jan 18 en bij Harrie slechts 17,8 mm en dat voor een "gelijk" product, toch wel heel slordig Nog even Jan en je hebt een milde Fatip met een bovenkap van slechts 18 mm.
Snuff Posted November 26, 2015 Posted November 26, 2015 Zou het aan de Italiaanse afkomst liggen? Ik heb één keer een Italiaanse motor gehad, nooit meer, ding roestte waar je stond op te kijken ondanks het altijd binnen geparkeerd staan.
KugelFanger Posted November 26, 2015 Posted November 26, 2015 Jan kun je is een foto maken van beide met een mesje erin??mischien dat het verhaal daar duidelijker van wordt OK - U vraagt, wij draaien ... Hier weer links de "valse Fatip" en rechts de Fatip Retro, allebei met een (Personna Lab Blue) mesje erin: Lijken inderdaad wel allebei het zelfde, ik heb zelf geen van beide maar foto's van een roedter zie je meestal dat het mesje niet zo tegen onderkam wordt aan gedrukt. maar blijft een gek verhaal
talibeard Posted November 26, 2015 Posted November 26, 2015 Als ik nog eens naar die foto's kijk en ook nog eens mijn eigen Fatip erbij haal zie ik denk ik een verschil dat meer uitmaakt dan die 0,5mm per zijde. Zoals je op de laatste foto goed kunt zijn wordt het mesje niet geklemd door de hele bovenplaat maar slechts door de buitenste verdikkingen van zo'n 3mm breed. Bij mijn Fatip, en zover ik het kan zien ook bij jouw Retro, wordt het mesje tot aan de buitenkant van de bovenplaat aangedrukt en dus met de volle breedte van die verdikkingen. Bij de 'Hans Koning' echter wordt het mesje alleen aan de binnenzijde van die verdikking aangedrukt, wat ook overeenkomt met de foto van de Roedter, waardoor de snijkant veel hoger van de tandkam komt te liggen.
Snowmiss Posted November 26, 2015 Posted November 26, 2015 Wat een verschillen zeg bij Gusto 18,5, Jan 18 en bij Harrie slechts 17,8 mm en dat voor een "gelijk" product, toch wel heel slordig Nog even Jan en je hebt een milde Fatip met een bovenkap van slechts 18 mm. Hier een Fatip Grande waarbij ik met meerdere duimstokken/linialen/geodriehoeken niet verder kom dan 17,5 mm. En een uitstekend mesje als op de foto van Harrie.
Jan Zoethout Posted November 27, 2015 Author Posted November 27, 2015 Als ik nog eens naar die foto's kijk en ook nog eens mijn eigen Fatip erbij haal zie ik denk ik een verschil dat meer uitmaakt dan die 0,5mm per zijde. Zoals je op de laatste foto goed kunt zijn wordt het mesje niet geklemd door de hele bovenplaat maar slechts door de buitenste verdikkingen van zo'n 3mm breed. Bij mijn Fatip, en zover ik het kan zien ook bij jouw Retro, wordt het mesje tot aan de buitenkant van de bovenplaat aangedrukt en dus met de volle breedte van die verdikkingen. Bij de 'Hans Koning' echter wordt het mesje alleen aan de binnenzijde van die verdikking aangedrukt, wat ook overeenkomt met de foto van de Roedter, waardoor de snijkant veel hoger van de tandkam komt te liggen. Ben ik het niet helemaal mee eens, Harrie ... Nog maar een een plaatje geschoten van de "Hanskoning Fatip" - deze keer op de originele Grande steel: Volgens mij wordt hier het mesje ook over de volle breedte van de verdikkingen ingeklemd. Of moet ik nodig naar de oogarts ?
Recommended Posts