efsk Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 Jo luitjes Vraag mensen naar de grote namen uit de Franse messenwereld en er komt uit Thiers Issard en Le Grelot. Er waren er echter nog een paar die verdomd geen slechte messen maakten, en meer aandacht verdienen dan ze krijgen. Een daarvan is Rameau, waar het hier niet over gaat, een ander is Vincent. Vincent als messenmaker bestond minstens sinds 1858, geen idee eigenlijk tot wanneer, en de tent veranderde vaker van naam en bedrijfsvorm dan de gemiddelde mens van ondergoed. Bovendien produceerde het messen onder letterlijk tientallen merknamen: Vincent, IC Vincent, IC, Veritable Vincent, CI, Majestic, Dix Mille, enzoverder. Het leek Ern wel, die in Solingen hetzelfde deed. Sommige van deze merken verkregen ze door overnames. Zo ook het onderhavige Vauzy, wat in 1751 is opgericht door Louis Vauzy. In het Franse merkenregister bevindt zich een document gedateerd 4 juni 1875 waarin het op dit mes staande logo nog van aan ene meneer Vauzy wordt toegekend wat dit een oud en lang bestaand merk maakt, zelfs al voor het tot Vincent ging behoren. Deze echter, naar het zich laat aanzien, van voor die tijd dus. Near wedge, mooie gekromde snede, als vaker bij Franse ouwetjes smaller aan de hiel dan aan de teen, hoornen scales met benen wig en messing pins die er zo goed uitzien, de scales dus, dat ik me niet kan voorstellen dat deze zo oud zijn als het mes zelf: zo'n 130-140 jaar tenzij bovengenoemd document een verlenging is, dan is het ouder. Dit juweel vandaag een innige liefkozing van de stenen gegeven. Morgen de test. De verwachtingen zijn hoog: oud Frans staal heeft mij tot nu altijd bijzonder mogen bekoren.
Frank Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 Wederom een onderhoudend verhaal voorzien van mooi beeldmateriaal. Ga zo door EFSK ! Ben benieuwd naar je ervaring met"dit oud Frans staal"!
Harkos Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 Weer een mooi verhaal en dito mes. Kijk elke keer met enige verwondering en afgunst naar je vondsten en verwonder me dan, waar je die weer vind. Prachtig.
Snuff Posted November 23, 2015 Posted November 23, 2015 Mij onbekend maar zal inderdaad zoals veel Franse messen een genietbare scheerbeurt opleveren. Vroeger zag je ze waar ik woon aan de grens met Frankrijk regelmatig aangeboden op rommelmarkten, ook veel framebacks. Nu haast nooit meer Franse messen, gisteren wel veel Bartmann's gezien.
Jan Zoethout Posted November 23, 2015 Posted November 23, 2015 Dit merk komt uit de Franse couteliersstad Thiers, en is gedeponeerd op 4/6/1875 door Louis Vauzy (zie http://www.marques-de-thiers.fr/3c/1299_1300.jpg). Op dezelfde datum is ook nog een kroontje toegevoegd ...
efsk Posted November 23, 2015 Author Posted November 23, 2015 Precies Jan die had ik ook. Echter zoals onderaan deze pagina zichtbaar is het merk al in 1751 opgericht.
Recommended Posts