Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tja ik wou en zou hem hebben deze Muhle R41. Ik wou zijn agressiviteit voelen. Per toeval heb ik deze R41 kunnen overnemen van Hans en hier dus mijn verhaal. De Merkur 38c is een zeer milde krabber. Op deze krabber gebruikte ik voornamelijk 3 mesjes : Feather, Merkur en Voskhod. Met de Feather mesjes moest ik de eerste 3 keer dat ik me scheerde uiterst opletten. Deze mesjes zijn vlijmscherp. Na de 3 eerste keren ging het met deze Feather mesjes goed. Hetzelfde verhaal zowat met de Merkur mesjes. De Voskhod deden het vanaf dag 1 goed, alleen had ik het gevoel dat ik niet zo BBS geschoren was in 3 scheerbeurten. Ook moest ik deze Voskhod mesjes veel sneller vervangen dan de Feather mesjes. Met de Feather mesjes kon ik me bijna 15 tot 18 maal scheren. Met de Voskhod max 7 maal. Dan over naar de R41. Tja hierop durfde ik in eerste instantie geen Feather te plaatsen. Dus gekozen voor een Voskhod waarmee ik me 1 maal heb geschoren op de Merkur 39C38C. Wel 3 passes : meer dan BBS wel 1 klein wondje net boven de bovenlip en een lichte prik met behandeling van aluin. Nog nooit was ik zo glad geschoren. Dus deze R41 is voor mijn part wel goed maar voor dagelijks gebruik zal ik waarschijnlijk omwille van de snelheid teruggrijpen naar de Merkur 39C 38C. Tja de Muhle R41 vraagt wel wat meer aandacht bij het scheren.

Ook zag ik onlangs een ATT R1 hier te koop staan en ook deze heb ik gekocht.Tja deze Att R1 zal wel ergens tussen de Merkur 38c en de R41 zitten qua agressiviteit alleen zou ik de Atlas steel willen vervangen door een Collossus steel en tergelijkertijd met de S1 en de S2 kopen. Nu heeft er iemand ervaring met een overstap tussen de R41, een mildere kop en een S1 en S2 ?

Is het gewicht van de steel bij Att van belang bij een S1 en S2 ?

Edited by Guest
Posted

De ATT R1 ligt aan de basis van de S1 en S2 dus qua agressiviteit identiek, zo heb je al een idee wat je kan verwachten. De R41 is agressiever en minder prettig om mee te scheren naar mijn bescheiden mening (heb het dan over het 2011 model, de nieuwe zijn tammer).

Ik vond de atlas steel al te zwaar dus daarin ga ik je geen advies geven.

Posted

Tja mijn Merkur weegt ook 110 gram, de zwaarste versie van ATT S1 124 gram. Is niet echt licht maar wel lang qua steel. Twijfel dus.

Posted

Danny, leuke vergelijking.

Heb je het nu over de 38C en de 39C, of is dat een verschrijving. Er zit namelijk een wereld van verschil tussen deze krabbers. Heb zelf de Merkur 38c en 39c en de R41 2011 en 2015. Als ik morgen de bezorger van DHL niet mis, dan ook de ATT S1 en S2. Dus kan dan hetzelfde vergelijk maken. Moet wel zeggen, dat beide R41's behoorlijk effectief zijn, waarbij de 2011 je dwingt goed op te letten. Vind het leuke krabbers, maar mijn voorkeur gaat naar de 39c in deze verzameling. De 38c is echt een prima krabber om mee te beginnen. Absoluut fool proof. Over de ATT heb ik nog geen oordeel.

Posted

nee ik het het over de Merkur 38C long handle. Moet ik een correctie maken in de beschrijving om verwarring te vermijden ?

Posted
nee ik het het over de Merkur 38C long handle. Moet ik een correctie maken in de beschrijving om verwarring te vermijden ?

Kan je ook zo laten is nu duidelijk.