Kingjack Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 (edited) Ik ben in de war... Een collega vroeg vorige week wat nu eigenlijk mijn favoriete krabbers is. Na 2 minuten nadenken kon ik nog steeds geen antwoord geven..... In de laatste paar weken is de collectie aan krabbers behoorlijk veranderd. Er zijn schuine krabbers bijgekomen, de Mongoose is na lang wachten eindelijk binnen en er zijn een aantal SE’tjes bijgekomen en vertrokken. Om te kunnen vaststellen wat nu mijn TOP krabber is ga ik de komende 2 weken de onderstaande krabbers uittesten onder redelijk dezelfde condities. 1. Feather AS-D2 2. Ikon Shavecraft 102 met OSS greepje 3. Ever-Ready Ambassador 4. GEM micromatic open kam 5. Merkur 39C 6. Fatip grande 7. GEM G-bar 8. Ever-Ready 1912 9. Mongoose 10. Ever-Ready 1924 of een Gilette pocket edition Als kwast ga ik een Whipped dog 30mm syntheet of de 24mm Frank Shaving silvertip das gebruiken. Alle DE krabbers worden uitgerust met een Polsilver super iridium mesje, de SE krabbers krijgen een Personna GEM ptfe schaafje. De Mongoose is een uitzondering met zijn Feather super professional stukje ijzer De zeep/crème (Esbjerg Verbena scheercrème) heb ik van Snuff gekregen. Deze heeft een vrij sterke citronella geur en glijd uitstekend. De aftrap: Feather AS-D2, Deze krabber is al enige tijd aanwezig en heeft sinds zijn komst een permanente verblijfsvergunning in de badkamer. Niet vanwege het veelvuldige gebruik (schaamte) maar vanwege zijn looks. Ik vind dit nog steeds een zeer mooie en elegante krabber en moet bekennen dat de aanschaf ook op dit criterium heeft plaatsgevonden. Qua gewicht inclusief het greepje (91g) zit deze krabber redelijk gemiddeld maar met een uitstekende balans, de kop laat zich met minimale beweging zeer direct sturen. Het greepje is vrij smal maar met een prima grip en voldoet eigenlijk uitstekend. Scheereigenschappen; Na het inzepen met de Verbena crème direct op het gelaat mag de krabber geladen met het Polsilver mesje zijn gang gaan. De eerste ronde gaat met de vleug mee en verwijderd al een behoorlijke hoeveelheid haren. Het valt wel op dat ik met deze zeeeer milde krabber continu moet zoeken naar de juiste hoek om een efficiënte scheerbeurt te verkrijgen. De krabber blijft wel ,onafhankelijk van de hoek, zeer comfortabel. Een tweede ronde is vooral nodig om op de kin en onder de neus een glad resultaat te verkrijgen. De laatste gang is tegen de vleug in, dit zorgt opnieuw voor wat meer aandacht aan de scheerhoek. Het blijft toch voor mij lastig om in de hals direct een goede hoek te vinden om optimaal te kunnen scheren. Conclusie; Een zeer mooie en prettig in de hand liggende krabber. De afwerking is werkelijk subliem maar daar betaal je dan ook voor. Het scheren met deze krabber is voor mij toch wel bijzonder. Zeer comfortabel maar lastig om efficiënt te blijven. Ten eerste heeft deze krabber echt een scherp mesje nodig, voor mij een Feather of een Polsilver super irridium. Ten tweede blijf ik maar zoeken naar de juiste hoek, met name in de hals. Het laaste zal ongetwijfeld aan mijzelf liggen, iets meer betrekken in de rotatie zou ik zeggen.... Eindcijfer: 7.5 maar met potentie. Edited November 16, 2015 by Guest
Snuff Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Zeer mooie opzet als je die doortrekt met de andere testkandidaten, iets wat zeker een goede inbreng kan geven voor mensen die eentje daarvan op de wenslijst hebben staan! Dank!
Noud Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Leuk om zo je eigen test te doen. Ik zal met plezier lezen.
Harkos Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Ben benieuwd naar je ervaringen. Heb zelf een aantal van jouw lijstje, dus eens zien of we gelijke ervaringen delen.
Hanskoning Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Mooie test met zowel SE als DE krabbers dat beloofd weer veel leesplezier, veel scheer en schrijfplezier.
Barbiere di Figaro Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Ben benieuwd! Staat de selectie vast? Of worden er in de loop der tijd nog andere krabbers toegevoegd?
Jan Zoethout Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Afgezien van de Fatip (ik heb een Retro) ken ik de door jou genoemde krabbers niet ... Krijgen andere krabbers ook een kans (mogelijk in een tweede ronde) - zoals daar zijn: Pearl (3-piece, TTO - zowel SB als OC) - Vintage Gillette (Old Type, New Improved, NEW, Goodwill) ? Sorry - die ouwe Gillettes zijn een stokpaardje van mij ... Uiteraard ben ook ik heel benieuwd naar je bevindingen
Guest Gusto Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Afgezien van de Fatip (ik heb een Retro) ken ik de door jou genoemde krabbers niet ... Krijgen andere krabbers ook een kans (mogelijk in een tweede ronde) - zoals daar zijn: Pearl (3-piece, TTO - zowel SB als OC) - Vintage Gillette (Old Type, New Improved, NEW, Goodwill) ? Sorry - die ouwe Gillettes zijn een stokpaardje van mij ... Uiteraard ben ook ik heel benieuwd naar je bevindingen Ook ik heb uit jouw lijstje alleen de Fatip, en uit Jan zijn opsomming geen enkele.
mhharsta Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Op de ER 1912 na ook voor mij alemaal onbekende krabbers. Leuk idee zo'n test!
Kingjack Posted November 16, 2015 Author Posted November 16, 2015 Ben benieuwd! Staat de selectie vast? Of worden er in de loop der tijd nog andere krabbers toegevoegd? In principe staat voor deze ronde de selectie vast omdat dit voor mij de 10 meest gebruikte krabbers zijn. Ik wil best een 2e ronde doen met de overige krabbers
Kingjack Posted November 16, 2015 Author Posted November 16, 2015 Afgezien van de Fatip (ik heb een Retro) ken ik de door jou genoemde krabbers niet ... Krijgen andere krabbers ook een kans (mogelijk in een tweede ronde) - zoals daar zijn: Pearl (3-piece, TTO - zowel SB als OC) - Vintage Gillette (Old Type, New Improved, NEW, Goodwill) ? Sorry - die ouwe Gillettes zijn een stokpaardje van mij ... Uiteraard ben ook ik heel benieuwd naar je bevindingen Helaas Jan.... Ik heb geen enkele Pearl in de kast liggen en qua oude Gillettes heb ik alleen een Tech. Op de een of andere manier trekken die oude Gilettes mij niet zo, geen idee waarom eigenlijk Een Pearl oc zou ik trouwens best eens willen proberen maar daar is het nog niet van gekomen.
Kingjack Posted November 17, 2015 Author Posted November 17, 2015 Nummer 2; Ikon Shavecraft 102 met OSS greepje, De 102 is vers van de pers. 2 weken geleden besteld bij Ikon, supersnel verzonden en zonder douane gedoe ontvangen . Het betreft een Slant kop van 42 gram en een OSS greepje van 95 mm lengte en een 12.5 mm diameter wat 81 gram weegt. Al met al in deze combinatie fors aan het gewicht en een lang steeltje, een bewuste keuze tijdens de aanschaf. Ik vind een lange steel en een zware krabber best lekker. Het uiterlijk is wat mij betreft wat minder, wel netjes afgewerkt maar iets te opgeblazen naar mijn zin en het greepje is nu ook niet echt subtiel...... Deze configuratie geeft mij het gevoel van een noeste havenarbeider, niet leuteren maar poetsen. Scheereigenschappen; De zeep op het gezicht doet mij weer denken aan een zomer op een Franse camping, de lucht zwanger van citronella. Het is eigenlijk zonde om de herinnering te verbreken en de slant aan het werk te zetten. Zoals altijd de eerste gang met de vleug mee en wat al een resultaat....bijna BBS! Er is alleen nog een rondje tegen de vleug in nodig om de zaak echt glad te krijgen. Wel is er wat irritatie en een wondje links in de hals maar dit is een probleemgebied met bijna alle DE krabbers. Door de wat driehoekige ronde kop is het wel wat lastig om netjes contouren te volgen. Omdat ik deze krabber de laatste week veel heb gebruikt ben ik inmiddels gewend aan het gewicht en de scheerhoek. Eigenlijk is het simpel, geen druk zetten en de kop het werk laten doen. Conclusie; De Ikon is in deze configuratie een zeer zeer efficiënte krabber. Er is voor mij op dit moment geen enkel andere krabber die het voor elkaar krijgt om in 2 rondjes een BBS resultaat te verkrijgen. Het comfort is wel wat minder, als de scheerhoek niet correct is en er wat druk wordt gezet kan deze jongen best wel even happen. Het blijft dus als eten bij je schoonouders; altijd opletten. Qua uiterlijk niet echt om warm van te lopen maar wat een heerlijk efficiënte krabber! Eindcijfer: 8,5
Hanskoning Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 Weer een mooi verslag en de conclusie kan ik onderschrijven. Het is een krabber die wat aandacht vraagt voor de juiste scheerhoek maar goed gehanteerd is hij efficient en comfortabel.
efsk Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 Je omschrijving sluit mooi aan bij mijn conclusie omternt de Mulcuto Schrägschnitt: als je de hoek goed houdt en de druk op nul krijg je een vrijwel mesglad resultaat. In alle andere gevallen kan de krabber happen of irritatie veroorzaken. Daar dit dezelfde kop is, alleen iets breder om de kopse kanten van het mesje binnen boord te houden, mag je hier inderdaad hetzelfde van verwachten. Blij dat dat klopt Binnenkort mijn eigen ervaringen met deze kop.
Kingjack Posted November 18, 2015 Author Posted November 18, 2015 Ik ben erg nieuwsgierig wat je als 'schuine' expert van deze kop vindt!
Kingjack Posted November 18, 2015 Author Posted November 18, 2015 Nummer 3; Ever-Ready Ambassador, De Ever-Ready versie van de Streamline. Deze variant heeft zeer weinig geleden onder de tand des tijds en is in zeer goede staat. Echt een genot voor het oog. Totaal weegt de krabber met 73 gram iets minder dan de vorige variant die ik in mijn bezit had, waarschijnlijk door de iets afwijkende onderplaat, wel is dit de zwaarste vintage SE die ik heb mogen gebruiken. De balans is prima in orde ondanks de grote kop en het toch wel korte greepje. Scheereigenschappen; Een paar maal de natte kwast door de crème, op het gezicht en hoppa een heerlijk schuim. Het aanzetten net onder de bakkenbaarden gaat prima en al snel volgt een heerlijk geluid. Dit type krabbers laat zich duidelijk horen, de Streamline is qua geluid eigenlijk als zijn oorspronkelijke doelgroep; beschaafd maar aanwezig. De 1e en 2e gang gaan prima en ondanks dat ik deze krabber al een behoorlijke tijd niet heb gebruikt is er direct het juiste gevoel. Wel is vanuit het verleden gebleken dat de combi van het GEM mesje en de Streamline het beste werkt met korte elegante haaltjes. De 3e ronde tegen de vleug is dan alleen noodzakelijk om het echt spiegelglad te krijgen. Met de meeste SE krabbers is het vanwege de scheerhoek onder de neus een beetje lastig, niet met deze rakker! 2 maal schuin en een keer recht naar beneden en we kunnen weer keurig voor de dag komen. In 3 rondjes keurig glad zonder een centje pijn. Conclusie; Een zeer elegante en redelijk wendbare krabber. Het scheren geeft mij telkens een heerlijk nostalgisch gevoel vanwege de uitstraling en het geproduceerde geluid. Prachtig. Met de juiste techniek valt dit apparaat een beetje in het midden qua comfort gekoppeld aan een uitstekende efficiëntie. Eindcijfer: 8
Snuff Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Zo geliefd bij veel mensen, zowel qua uiterlijk als eigenschappen, laat ik nou net die ene zijn die er niet mee overweg kan. Nou ja dat is veel gezegd maar van alle SE's die ik probeerde vond ik deze het minst lekker scheren. Alle anderen die er eentje bezitten verklaarden me niet goed in mijn hoofd.
Kingjack Posted November 18, 2015 Author Posted November 18, 2015 Je bent gelukkig niet alleen Snuff. Mijn vader kon ook niet overweg met deze SE krabber. Zou het aan de leeftijd liggen?
Snuff Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Tja zou best kunnen maar ik geef het natuurlijk niet toe!
mhharsta Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Dan is het misschien een oude krabber voor een jong publiek . Ik vind het in elk geval een erg mooie SE.
Kingjack Posted November 18, 2015 Author Posted November 18, 2015 Of Ron heeft in zijn wolfjes een referentie die deze krabber doet verbleken.
Snuff Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Ik ben er erg mee opgezet maar er zullen ongetwijfeld mensen op het forum zijn die mochten ze de kans hebben er eentje te proberen zoiets zouden hebben van "wat was al die drukte nou rond deze krabbers?"
Hanskoning Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Ik ben er erg mee opgezet maar er zullen ongetwijfeld mensen op het forum zijn die mochten ze de kans hebben er eentje te proberen zoiets zouden hebben van "wat was al die drukte nou rond deze krabbers?" Mmmmmmmmm zou het wel eens willen proberen hoor, ben ook wel bang dat je een beetje overdrijft dus stuur maar op
Kingjack Posted November 19, 2015 Author Posted November 19, 2015 Nummer 4, mijn excuses voor de slechte foto, deze is gemaakt in de 'badkamer' op de zaak en daar is niet zo heel erg best gesteld. Gillette pocket edition, Een open kam krabber uit de begin jaren 1900 en is ooit via het forum overgenomen van Frog. Het serienummer is ietwat lastig te ontcijferen en ik heb nooit de moeite gedaan om het exacte bouwjaar te achterhalen. De krabber weegt 58 gram en ziet eruit alsof er intensief gebruik van is gemaakt. Op de een of andere manier voelt dat goed bij deze krabber, een beetje extra charme. Door het extra gewicht aan het uiteinde van de greep is er een voor mij wat aparte balans. Deze ‘Ball-end’ geeft de krabber wel een heerlijke grip. Scheereigenschappen; Een paar keer heen en weer met de Whipped Dog en er is ruim voldoende schuim aanwezig voor een rondje scheren. Die 30 mm kwast lust trouwens wel een slokje crème, de bodem van de pot komt erg snel in zicht. De 1e gang zet direct de toon, wat een gemeen ding is die Gillette toch! Er zit al een sneetje in de rechterwang voordat ik de krabber ook maar kon aanbrengen. Zeer voorzichtig en zonder verdere ongelukken kan de ronde afgemaakt worden en zelfs de 2e en 3e gang gaan zonder bloedverlies gepaard. Echt een uitzondering . De Gillette is zeer hoekgevoellig en ook maar de kleinste verkeerde beweging zorgt voor een wondje of scheerbrand. De hals is voor mij echt een uitdaging om zonder ongelukken de haren te verwijderen. De directe “scheerhoek” zorgt dan weer wel voor een perfect glad eindresultaat. Conclusie; De pocket edition is een agressieve krabber, hoekgevoellig en niet erg comfortabel. Elke scheerbeurt is het weer opletten dat er geen wondjes of scheerbrand ontstaan. In combinatie met een Feather mesje is het mij zelfs nog nooit gelukt om met deze Gillette probleemloos te scheren. Het eindresultaat na 3 rondjes is wel uitstekend, zo glad lukt maar zelden met een DE krabber. Eindcijfer: 7.5 Ondanks een perfect glad eindresultaat vind ik deze krabber iets te agressief en oncomfortabel om prettig te kunnen scheren.
Recommended Posts