Jump to content

Recommended Posts

Posted

Maandag 2/11 gewonnen op eBay, vanmiddag 7/11 ontvangen:

Een Souplex krabbertje:

DMFdVxT.jpg

uZb7aqS.jpg

KI6EIEX.jpg

TiW3V3F.jpg

mxe7FqI.jpg

Het geheel lijkt wel een beetje NOS - in ieder geval nauwelijks of niet gebruikt.

De bijbehorende mesjes waren roestig, dus zo snel mogelijk weggedaan ... 8-)

De wikkeltjes om de mesjes maar even bewaard:

kurU9uB.jpg

Als er onder jullie verzamelaars van dit soort wikkels zijn: meld je maar, dan stuur ik ze op.

Een eigenaardigheidje (zal wel typisch Engels zijn): Alleen het korte (7,5 cm) holle handvatje past op de kop,

een handvatje met "normale" M5 schroefdraad of de Gillette variant (10/32 ?) past er niet op ... :(

Morgen uitproberen ...

Posted

Blijft een schitterende krabber. Benieuwd hoe hij voor jou gaat presteren, Jan. :)

Posted

Fraai geheel zo met de bijbehorende box, hoe oud is deze krabber?

Trouwens altijd gedacht dat Souplex een Duits merk was, elke dag hier op het forum verdiept je kennis ;)

Posted

Jaja .. da's een goeie vraag ...

Heb wel wat vluchtig gezocht op 't Internet, maar een betrouwbare datering heb ik (nog) niet.

Jaren '30 - jaren '40 ? Het zou zomaar kunnen ...

Wel heb ik begrepen dat Souplex oorspronkelijk in Morecambe, Lancashire, Engeland gevestigd was en later naar

Duitsland is verhuisd (waar die Souplex mesjes werden en worden gemaakt).

Souplex is (was ?) ook een fabrikant van kinderwagens - maar dat zal wel een ander bedrijf zijn ... :lol:

Posted

Ik ben er niet zo zeker van of de Engelse en Duitse Souplex hetzelfde is. Het Duitse Souplex bestond in ieder geval in 1932.

Posted

Badger & Blade wiki http://wiki.badgerandblade.com/Souplex geeft wat licht in de duisternis ...

Souplex is opgericht in 1926 en maakte van 1932 tot 1948 krabbers en mesjes.

Merknamen Souplex, BigBen, Paragon, Double Six, en Nymph (voor de damesoksels).

Dat die firma later naar Duitsland verplaatst zou zijn, heb ik toch ergens gelezen - maar ik kan 't niet

meer terugvinden ... ;)

Posted
Mooi mes!

Zou er de "bijpassende" Souplex mesjes bij gebruiken...

Niet mes, krabber. :ugeek:

Souplex-mesjes overigens zijn, blijkens de gebruiksaanwijzing, ook aanbevolen voor mijn Neo-Gam en Neo-Ras scheve krabbers. Hetgeen curieus is, gezien dat er Neo-Gam mesjes bestaan.

Posted

Mooie krabber Jan!

Posted

Heb me vanmorgen geschoren met dit krabbertje - een groene Astra erin en gaan ....

Ondanks het korte lichte handvatje een prima scheerbeurt.

Het is een milde, doch zeer effectieve krabber.

Hij mag blijven ... :D

Posted

Ik heb me overigens schandaleus vergist! De scheve krabbers bevelen Softi's aan, geen Souplex. Excuus voor de veroorzaakte verwarring.

Posted

Ik schreef eerder in dit draadje dat de gebruiksaanwijzing van de Neo-Gam krabber Souplex-mesjes aanbeval. Dat corrigeerde ik in het door jou aangehaalde.

• 3 months later...
Posted

De Souplex krabber blijkt een apart soor schroefdraad te hebben : M5-achtig met een spoed van 0,75 mm ...

RedHorseman op TSR (de maker van de krabber greepjes) heeft een tap weten te bemachtigen en gaat

een 100 mm aluminium greepje voor me maken:

kil6PYR.jpg

Ben benieuwd ... :roll:

• 1 month later...
Posted

Gisteren het "Souplex greepje" ontvangen.

Zoals eerder vermeld aluminium, met schroefdraad M5x0.75mm, lengte 90 mm, gemaakt door

RedHorseman van The Shaving Room.

Hier een paar plaatjes:

FMkVhNP.jpg

OPcdkRA.jpg

Verwacht dat deze krabber met dit greepje nog fijner scheert ..... :D

Posted
Mooi hoor, als de balans ook goed ligt prachtig.

De Souplex scheerkop is net zoiets als een Gillette Old Type - licht, dus.

Dan zit 't met de balans wel goed ... 8-)