Jump to content

De grote scheerzeeptest 2015, Zeep 1, Proraso rood

Barbiere di Figaro

Recommended Posts

Scheerzeep 1

DVH kapperskwast

Gillette super slim twist

Dorco (5)

Dove ASB

Eindelijk is het zo ver. De scheerzeeptestweken zijn begonnen! Vandaag potje 1 open gemaakt en zoals ik altijd doe bij scheerzeep: een laagje warm water erop tijdens dat ik douche, zodat de zeep wat zachter wordt. Al was dat deze keer niet echt nodig gezien de zeep redelijk zacht is.

Na het douchen mn kwast en krabber uit het water gehaald en het zeepbakje ontdaan van het water. Met de kwastharen samengeknepen lukte het uitermate goed om zeep te laden in het samplebakje. Er kwam een subtiele sandalwood geur naar boven. Vervolgens opschuimen in mijn scheerkom, beetje extra water erbij en binnen een mum van tijd had ik een heerlijk dik creme-achtig schuim.

Opbrengen op het gezicht en klaar voor de eerste gang. De zeep maakt mijn baardharen goed zacht, zonder moeite sneden mn haren weg. Ik had genoeg schuim voor gang twee, gang drie en de laatste bijwerkingen. Nadat de krabber de zeep had verwijderd van het gezicht was mn huid wel redelijk droog, het liet geen olie-achtig laagje achter. Beetje water op de huid en ik kon er makkelijk nog een keer overheen.

Resultaat van de eerste scheerzeeptestdag is een glad bekkie zonder irritatie. Ook tijdens het scheren ruikte ik constant een subtiele sandalwood geur. Niet zo één die je hele huis ernaar doet ruiken, maar gewoon licht aanwezig. Erg prettig. Wat mij betreft was deze zeep makkelijk op te schuimen, hij verzorgde prima, rook lekker en subtiel, zorgde ervoor dat het krabbertje eenvoudig de haren kon verwijderen, maar liet dus geen lekker glijlaagje achter. Wat overigens ook wel weer makkelijk is als je de huid iets strak wil trekken.

Nu al zin in dag twee!

Semogue SOC Bristle Cherrywood,

zeep_1,

Mühle_R41 (2015),

PolSilver_Super Iridium (n) 6e x,

Pinaud-Clubman_Citrus Musk Eau de Cologne,

Simpson ASB.

Kwast en zeep:

Zeep_1 betreft een zachte zeep.

De zeep_1 en de Semogue SOC Bristle Cherrywood maakten een prima schuim, maar die kwast vrat wel bijna de rest van mijn sample op, zodat er net genoeg was voor een stevige schuimlaag. Na enig kloppen in de scutle had ik een mooie kwast vol geurend schuim. Het heeft even geduurd voor ik de geur kon thuisbrengen, maar uiteindelijk denk ik deze wel te hebben herkend. Is denk ik niet direct mijn keus.

De geur van de zeep vind ik redelijk sterk, echter niet een zeep, die ik op basis van die geur zou kopen. Ruikt naar bloemen, maar niet bloemig. Krijg visioenen van geranium en afrikaantjes.

Het schuimkloppen ging vlot en vormde een mooi dik yoghurtachtig schuim. Ook was de geur goed in het schuim aanwezig. De glijeigenschappen zijn ook prima, ofschoon ik zelf wel graag iets dikker schuim heb om de krabber door te laten lopen. Met deze zeep (gisteren ook) lukt het me niet, dat te verwezenlijken. Dat maakt dat de bescherming wel goed voelt, maar niet bijzonder goed.

De geur na het scheren was matig en weg, toen ik de afwerklaag aanbracht.

Ik ervaar de geur als licht chemisch wel bloemig, maar net niet dat natuurlijke, wat mij bekoort in bloemige zepen.

Vandaag op het programma: scheerzeep No.1

Hierbij heb ik het volgende gebruikt:

Semogue Barbear Classico Texugo (kleine 2 band kwast)

Gillette Aristocrat Junior

Voskhod

Myrsol Blue en 444 balsem

Deze zeep is geen onbekende voor mij, daar ik deze al ruim 2 jaar zelf heb.

Een zachte zeep, een voor mij prettige Sandalwood geur zonder al te veel poespas of parfumachtige bijgeuren.

Ik heb de kwast geladen in het meegeleverde kleine bakje, wat geen sinecure was. Dat ga ik de volgende keer anders doen, want ik had wat teveel zeep in de kwast. Als gevolg hiervan had ik wat meer water nodig om de balans goed te krijgen.

Opschuimen op het gezicht gaat erg makkelijk en de geur blijft daarbij goed aanwezig, het karakter van de geur verandert hierbij ook niet noemenswaardig naar mijn idee. Ik had vrij vlot een vol schuim, maar zoals gezegd had ik wat meer water nodig als gevolg van de hoeveelheid zeep in de kwast. Scheren gaat prettig maar de zeep is geen hoogvlieger als het om glijeigenschappen gaat. Een middenmoter op dat vlak. Het schuim is wel lekker dik en beschermd dus goed, ook al heb ik geen agressieve krabber gebruikt. Wat dat betreft vind ik de zeep goed scoren.

Na het afspoelen met warm en vervolgens koud water blijft de geur nog goed aanwezig. Hierna geen trekkend gevoel oid maar een prettig aanvoelend gezicht, dus de zeep lijkt me redelijk "voedend". Het kan zeker beter opp dit vlak, maar dit beoordeel ik als bovengemiddeld.

Ik heb de scheerbeurt afgemaakt met Myrsol Blue, vermengd met een druppel 444 balsem.

Samenvattend:

Een prima zeep, die echter geen hoogvlieger is vanwege de middelmatige glijeigenschappen. De zeep schuimt wel makkelijk op tot een vol en beschermend schuim, en de geur blijft lekker aanwezig. Na het scheren voelt het gezicht prima aan.

Volgens mij hebben we echt allemaal andere zeepjes in de testers, of we ervaren het echt heel anders.

Zeep 1 dacht ik meteen te herkennen, maar een mens gaat wel twijfelen.

Het opschuimen ging erg makkelijk. Een zacht en redelijk dicht schuim. Een warme, maar ook ergens frisse, houtige geur.

Wat moeilijk om duidelijk te omschrijven, maar wel lekker.

Het glijdt wel redelijk goed, maar niet zo goed als ik gewend ben van een aantal andere zeepjes. Maar wel een voldoende. Beschermde de huid wel goed tijdens het scheren ondanks twee kleine sneetjes. Maar laten we eerlijk zijn, als je je snijdt omdat er twee ingegroeide haartjes in de weg zitten dan is er geen schuim dat je daar tegen gaat beschermen.

Al met al een prima scheerbeurt gehad met een zeer prettig ruikend zeepje. Achteraf wat trekkerig, maar dat ervaar ik met bijna elke zeep wel een beetje. Dat komt na het opsmeren van de asb altijd weer goed, ook in dit geval. Dus qua verzorging is er helemaal niks mis met de zeep. Tijdens het scheren zelf voelde het voldoende verzorgend aan.

Zou ik deze durven aanraden? Ja zeker wel, ondanks dat de zeep wat minder glijdt dan andere zepen is er prima mee te scheren.

Scheer me normaal niet op zaterdag dus gisteren al met test nr1 begonnen :D zal hem morgen nog een keer proberen.

Als kwast Semogue 1305 gebruikt en mijn hart steel 7/8. Het zeepje is een zacht zeepje.

De schuim moest ik behoorlijk voor werken en denk dat ik in het begin te weinig product had gebruikt.

De geur vond ik een beetje een hout luchtje maar met een chemische ondertoon. Niet eentje die ik al eerder heb geroken (althans niet dat ik me herinner)

Even kijken of het morgen een beetje beter schuim oplevert.

EJ89

Personna Blue

Muhle Silvertip Fibre L

BDF Classico aftershave (deze zal veranderen bij iedere zeep)

Zeep 1:

Klein beetje in me hand om op te schuimen maar dit was eigenlijk een makkie. De zeep kwam snel in de kwast en kon daarom verder met kopsoppen. Hoefde maar een paar keer over het gezicht met een beetje water en er kwam een romige schuim. In de kwast zat nog genoeg voor 3 passes.

De geur is een bekende maar doet het goed. Dit is wel een zeep die mijn voorkeur zou hebben in de herfst en wintermaanden. Performance en glij eigenschappen gemiddeld tot goed. Geen bijzondere zeep maar eentje die ik zo in de rotatie zou hebben.

Zeep gaf bij mij geen irritatie en huid voelde goed aan.

Geef het een 7

63540802db59f0ea8442af354a5d0a07.jpg

Zeep 1

Synthetische Stirling

Gillette Aristocrat #16

Tunney aluin

Aloe Vera gel

Zeep 1:

Licht katerig deze ochtend, gisteren heb ik mijn jongste zusje 'weggegeven' en om het huwelijk te bekrachtigen hebben we een of twee glaasjes wijn gedronken...

Een makkelijk opschuimende zachte zeep.

Ik maak het schuim altijd rechtstreeks op mijn gezicht, dat is ook met deze zeep makkelijk te doen.

Een subtiele wat ouderwets zepig geurende zeep, niet mijn geur, maar blijft wel lang hangen merk ik later op de dag.

De zeep doet zijn, maar laat niet een heel soepel glijdende laag achter. Dus jammer ook qua werking niet een zeep voor mij.

Morgen nog eens proberen!

Geweldig deze reviews! Het is nog veel leuker dan we ooit gedacht hadden, zeker met de pb's over welke zeep het is!

Nog twee reviews te gaan van Lampuhkap en Efsk en van hen beiden ook nog de gok welke zeep het is. Dat geldt ook voor Mooly en Tjebbe. Dus als jullie mee willen doen, dan laat het nog even weten vandaag per pb!

Setup:

Gilette Super Adjustable met Feather (vers)

Simpson Wee Scot

Zeep #1

Pinaud Clubman Special Reserve

Ten eerste, even BdF bedanken voor het mogelijk maken van De Grote Scheerzeeptest 2015. Zonder hun had dit niet mogelijk geweest :)

Dan maar eens beginnen aan het eerste bakje.

Bij het opendoen, meteen ff goed gesnuffeld en de geur is een erg bekende! :D

De textuur van de zeep is ook een erg bekende, oude vertrouwde :D

Opkloppen gaat met groot gemak, zelfs met het kleine Simpson kwastje :D

Krijg er een goed lekker schuimpje uit wat makkelijk bruikbaar is voor alle 3 de passes. Zou pass 4 ook nog best kunnen doen (niet gedaan overigens)

Zeep is lekker slick en doet goed zijn werk. Met de 4 daagse baard is binnen no time korte metten gemaakt :D

Wel iets te veel druk gezet op de nek, wat resulteert in een paar bloedpuntjes :)

Verder prima tevreden over de prestaties. Laat de huid na het afspoelen wel wat droog achter.

De Pinaud rond het spulletje mooi af :D

Zeep 1.

Het eerste wat opviel bij het openen van het bakje was een zeer aanwezige zeeplucht. Hieronder zat wat notigs. Na de zeep, die ik bijna een creme zou noemen, over te hebben geschept in een makkelijker bakje naam de zeeplucht snel af en kwam de eigenlijke geur vrij. Nog steeds zepig, maar de noten ontwikkelden zich naar hout (ceder, denk ik) en er kwam wat zoets en iets licht pittigs vrij. Misschien zit er wat naaldhout in. Deze geur houdt de zeep ook als ze is opgeschuimd en op het gezicht. Vrij constant dus, niet heel complex, maar zeker niet onaangenaam. Ik zou het bijna omschrijven als MWF met cederhout.

Tijdens het laden van de kwast begon de zeep niet al te schuimen, maar op het gezicht ging dat prima. Een zeer fijnbellig, wat vettig en plakkerig schuim wat goed aanvoelt op het gezicht en lekker glijdt. Het voelt niet bijzonder verzorgend aan, maar niet verkeerd.

Het schuim houdt zn structuur gedurende de hele gang goed vast, en laat zich makkelijk van het mes vegen. Na afloop voelt het gezicht niet vet en niet plakkerig aan, ondanks de schuimstructuur, maar zeker niet droog. Blijkbaar voedt het wel wat. Om mn mes schoon te maken hoefde ik het alleen kort onder de kraan te houden, erg fijn.

Al met al een makkelijke zeep, niet te complex, niet heel bijzonder, maar wel eentje die me goed bevallen is vandaag.

Heej mannen, wij dachten dat het al moeilijk genoeg zou worden en vandaag is daar wel een mooi bewijs van, dus neem van ons aan:

Alle samples per keer zijn hetzelfde, geen verschillen, allemaal zorgvuldig en apart verpakt en genummerd. De foto die Marcel hierboven nog even toont, betreft rijtjes van 5 maar 2 hoog.... (kijk maar goed)

Maar, om dat voor alle zorgvuldige, gewaardeerde, onvermoeibare, vriendelijke, grappige, enigszins wantrouwende testers nog extra te bewijzen:

yq1XeyG.jpg