Harkos Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Soms moet je je herinnering even helpen. Dus toen ik vanmorgen met de Epsilon voor de spiegel stond vroeg ik me af of deze nu zo anders is, dan de das, het varken en de fibre. Dan maar gewoon proberen. Vier gelijke RVS kommetjes, Dusy, een zeep waarvan ik weet, dat ik er een goed schuim van kan kloppen en 4 kwasten, waarvan ik vind, dat ik er altijd een goed resultaat mee heb uit de kast gehaald. De kwasten: van links naar rechts: 1 Vie-Long_Epsilon White Horse Hair “Fan Shape” 27mm, het 3x gebruikte paard van €39,95, 2 Semogue_SOC Badger Cherrywood, de 55x getemde das voor €66,70, 3 Omega_20102, het 9x opgediende varken voor rond de €13, 4 Jeruzalem Fibre Harkos® (Mühle_Silvertip Fibre® knot 25 mm), 90x veganistisch en Semitisch verantwoord ingezet voor een knotprijs van €27,95 plus €12,00 voor een olijfhouten handvaatje, €40 totaal, maar een milieuonvriendelijk aardolie product. Wat weegt het zwaarst? Alle kwasten voor gebruik even in heet water gedoopt, ik week ze nooit, en vervolgens 10 seconden met ongeveer dezelfde snelheid over de Dusy gehaald om te laden. Kloppen in het schaaltje met ongeveer even veel water in het schaaltje aan het begin en afhankelijk van de kwast bij gedruppeld, tot er een volgens mij bruikbaar schuim was ontstaan. De rangorde van de snelheid waarmee schuim gegenereerd werd, was: 1 Jeruzalem Fibre Harkos® (Mühle_Silvertip Fibre® knot 25 mm) 2 Vie-Long_Epsilon White Horse Hair “Fan Shape” 27mm 3 Semogue_SOC Badger Cherrywood 4 Omega_20102 Er zit duidelijk verschil in het schuim en de dichtheid daarvan. Dat verschil is echter geen maatstaf voor de kwaliteit. De Epsilon geeft een mooi dicht schuim, veel in de knot, maar ook nog aardige voorraad in de schaal. Het lijkt er op, dat de fan shape door zijn vorm de zeep makkelijk laadt. Tevens is de haar bezetting behoorlijk dicht, zodat er veel schuim in past, maar deze ook weer afgeeft. In de kwast zit veel vocht na het dopen en dat is ruim voldoende om de boel aan de gang te krijgen. Er hoeft weinig nagedruppeld te worden, om de juiste dichtheid te bereiken. Ofschoon het paardenhaar een wat zwabberige indruk maakt, blijft de knot fier overeind staan en geeft behoorlijk weerstand bij het inschuimen. Voor de 3 rondes, moet ik nog wel wat schuim opnemen uit de schaal. Laat je niet door de foto in de war brengen, de haren zijn door het schuim even zichtbaar, als bij de SOC, maar ze is blond hè. De SOC vormt echt een mooie bol schuim in de haren. Deze blijft gewoon 3 rondes schuim leveren en heeft een prima ruggengraat om niet te zwabberen, zoals soms gebeurd bij de wat slappere dassen. Deze kwast vraagt even wat aandacht voor de juiste dichtheid, een paar keer nadruppelen, omdat hij veel water opneemt, maakt de controle op het opkloppen erg beheersbaar. Soms moet ik voor de 3e ronde het gezicht nog even bevochtigen en gaat het feest gewoon weer door. De Omega, het varken, is een professionele kwast. Gedraagt zich ongecompliceerd. Dopen, laden, kloppen, schuim. Voorzichtig nadruppelen, de kwast pakt al ruim voldoende water bij het dopen. Het schuim kruipt in de kwast en voor de 3e ronde moet ik altijd nog even door de kom, om het schuim weer in de toppen te krijgen, anders moet ik veel te hard drukken bij het inschuimen. De Fibre is ook een ongecompliceerde kwast. Erg snel dicht schuim kloppen, erg makkelijk inschuimen, maar die haren willen altijd fier omhoog, zodat er nog wel eens fijne spettertjes schuim op de spiegel zitten. De kwast levert op zijn gemak 3 rondes schuim. Meestal is nog even door de kom voor een laatste likje overbodig. Ook is deze in een mum droog, zodat hij prima is voor onderweg. Conclusie: alle 4 zijn prima bruikbare kwasten. Wel hebben ze hun eigen karakteristiek en haarbeleving. De das en het paard zijn erg soepel buigend en blijven makkelijk gebogen, terwijl het varken en de fibre nog sneller, weer in de houding staan. De das voelt ontegenzeggelijk luxe aan, maar het paard volgt hem met grote hoefslagen. Het varken biedt wat weerstand, maar is in de toppen zo zacht, dat ik dat wel lekker vind voelen. Die fibre is gewoon technisch goed, maar levert mij geen enkele emotie, gewoon een frigide ding. Er zit geen enkele romantiek in. Het is in dit segment echt niet zo, dat duurder beter is. Heb nu een redelijke stevige zeep gebruikt voor dit probeersel, maar het grote voordeel van de kwasten is, dat ze allemaal een eigen karakteristiek hebben bij zachte of dikkere crèmes en half harde of harde zepen. Van deze 4 kwasten wil ik er voorlopig niet een missen. Als je van een beperkt budget wilt scheren en toch een sexy en romantische kwast wil is de Omega de beste keus. Het paard is gewoon een lekker ding en de das is de kers op de taart. Heb je echter dierlievende of religieuze overwegingen, is die fibre echt wel een toppertje, ik ben alleen maar een nieuwsgierige atheïst en zeker geen lid van de PvdD.
Hanskoning Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Prachtig en mooi geschreven verslag Harkos, veel herkenning in de omschrijving van de diverse soorten borstels en vooral de syntheet die bij het terugspringen wel eens het schuim doet rondvliegen. Ik heb nog nooit een paard bezeten maar gezien jouw omschrijving is deze bijna gelijkwaardig aan een das en als ik het wel heb veel prettiger geprijsd?
Guest Gusto Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Ik heb uit elk van de 4 groepen, een of meer kwasten. Mijn rangorde (emotie) is: 1 - Das 2 - Paard 3 - Varken 4 - Syntheet
Snuff Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Weer een plezier om te lezen en uitermate grondig! Dat is het nadeel van de fibre zoals je beschrijft, ik stap dan ook altijd bij de eerste paar cirkeltjes op mijn hoofd even van de spiegel weg, daarna heb ik het niet meer.
Marcel Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Een mooie beschrijving Harkos en goed te lezen dat de aanschaf van de Epsilon geen tegenvaller is. Ik deel je mening over syntheten, ze werken op zich prima maar er mist iets. Ik kan met m'n goedkoopste varkentje net zo'n plezierige scheerbeurt hebben als met m'n meest prijzige das. En de Epsilon doet nu ook vrolijk mee.
Guest Gusto Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Een mooie beschrijving Harkos en goed te lezen dat de aanschaf van de Epsilon geen tegenvaller is. Ik deel je mening over syntheten, ze werken op zich prima maar er mist iets. Ik kan met m'n goedkoopste varkentje net zo'n plezierige scheerbeurt hebben als met m'n meest prijzige das. En de Epsilon doet nu ook vrolijk mee. Met dat laatste ben ik het 100% eens.
Frup Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 ... maar die haren willen altijd fier omhoog, zodat er nog wel eens fijne spettertjes schuim op de spiegel zitten. .. Haha, heel herkenbaar met mijn Occitane en soms wel meer dan fijne spettertjes. En bij de wekelijkse schoonmaak maar afvragen waar die spetters op de spiegel vandaan komen!
Harkos Posted November 4, 2015 Author Posted November 4, 2015 Prachtig en mooi geschreven verslag Harkos, veel herkenning in de omschrijving van de diverse soorten borstels en vooral de syntheet die bij het terugspringen wel eens het schuim doet rondvliegen. Ik heb nog nooit een paard bezeten maar gezien jouw omschrijving is deze bijna gelijkwaardig aan een das en als ik het wel heb veel prettiger geprijsd? Ik vind het moeilijk echt onder woorden te brengen wat nou de echte aard van die paardenharen kwast is. Echter een goede das is echt anders, maar niet altijd echt beter. Volgens mij is het ook van belang, dat die paardenkwasten een dichte knot hebben en niet al te los. De haren op zich hebben een zekere slapte en buigzaamheid, maar als knot steunen ze op elkaar. Hierdoor ontstaat de ruggengraat. Als de kwast nat is, hangen de haren aan elkaar en voelen heel soepel op de huid zonder floppy te worden. Je moet het gewoon voelen. Ik heb een grote Turkse kwast, waarvan ik denk dat het ook paard is. Die gedraagt zich als een mop. Als ik me er mee inzeep flapt die gewoon over de huid als een mop, maar toch zeep ik me er prima mee in. Die is echter minder dicht qua knot en is hierdoor me net iets slapper, dan ik ambieer. Als ik de Epsilon vergelijk met mijn Simpson of Rod Neep, dan doe ik de Epsilon geen eer aan. Die anderen zijn absoluut beduidend beter, maar niet zoveel, dat die Epsilon niet goed is, of waar voor zijn geld is. Dit paard voelt voorlopig gewoon beter als varken, maar anders als een goede das. Ik heb een mooie Mühle Silvertip, die nu in de rangorde onder de Epsilon staat. Slap fladderig ding. Mijn SOC Best Badger vind ik beter dan de Epsilon, maar dat heeft ook met de zeep of crème te maken. Moeilijk verder uit te leggen, want mijn SOC varken vind ik weer zeker zo goed als de Epsilon.
Carloz Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Ik voel weer een aankoop aankomen....aaaaaah. Elders is ook een paardentopic maar ik ben ondertussen toch echt benieuwd naar het verschil in scheergevoel tussen licht paardenhaar, donker paardenhaar en een mix (voor de slimpies: ja ik weet dat er kleurverschil in zit ). Wat voor kleurclassificatie heeft jouw Epsilon?
Marcel Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Dat is een blonde, 50% manen, 50% staarthaar. De Epsilon kwasten hebben een lage loft zodat er meer dan genoeg ruggengraat is en de haren ook niet verstrikt raken.
efsk Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Ik mis geen enkele emotie bij mijn syntheet. Het ding voelt voor mij zeer aangenaam aan, en produceert uitstekend schuim. En als je nou ergens historie bij meekrijgt dan is het toch wel met een product wat miljoenen jaren geleden nog in zee zwom, ruim voordat de eerste mensachtige ooit naar een manier zocht om zn gezicht te scheren. Mijn kwast heeft ijstijden meegemaakt, dinosauriers, sabeltandtijgers, de bouw van de pyramides, alles. Accoord, het is geen bos haar waar een paard tegenaan gescheten heeft, maar met een mososaurus is ook niets mis.
Johan Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Ik heb vanmorgen mijn synthetische WD gebruikt, en die doet precies wat hij moet doen; schuim maken, en veel ook!
Marcel Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Ik mis geen enkele emotie bij mijn syntheet. Het ding voelt voor mij zeer aangenaam aan, en produceert uitstekend schuim. En als je nou ergens historie bij meekrijgt dan is het toch wel met een product wat miljoenen jaren geleden nog in zee zwom, ruim voordat de eerste mensachtige ooit naar een manier zocht om zn gezicht te scheren. Mijn kwast heeft ijstijden meegemaakt, dinosauriers, sabeltandtijgers, de bouw van de pyramides, alles. Accoord, het is geen bos haar waar een paard tegenaan gescheten heeft, maar met een mososaurus is ook niets mis. Wordt je ook altijd zo emotioneel als je staat te tanken?
efsk Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Met een 55 liter tank ga je echt wel janken als je je auto effe volgooit ja.
Marcel Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Maar dat staat dan weer los van de fossiele oorsprong van het goedje wat je in je tank moest mikken teneinde weer verder te kunnen rijden. Wat iemand van een kwast vindt is uiteraard heel persoonlijk. Als jij wel blij wordt van jouw synthetische kwasten is dat toch mooi? Ik zoek m'n heil voorlopig nog in andersoortige kwasten, maar hou de ontwikkelingen wel in de gaten. Dat gezegd hebbende, ik denk dat ik binnenkort mijn GroomingCo kwast maar in de verkoop gooi. Bij mij staat 'ie alleen maar mooi te wezen.
Snuff Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Ik mis geen enkele emotie bij mijn syntheet. Accoord, het is geen bos haar waar een paard tegenaan gescheten heeft, maar met een mososaurus is ook niets mis. Ik praat tegen mijn syntheten en laat mijn emoties de vrije loop, nooit hebben borstels me beter gediend zonder kuren te vertonen.
Hanskoning Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Nadenkende over het bovenstaande kom ik tot de conclusie dat het onbewust in al die jaren een routine is geworden welke borstel ik gebruik voor het opschuimen van zepen of cremes. De das en varken vaak voor de harde zepen en de syntheten over het algemeen voor cremes. Enige voorkeur is soms als ik een twee dagen baard wil verwijderen dan vind ik het wat stuggere haar van een varken wel een prettig gevoel als ze door de stoppels gaan.
Puerco Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Voor wie een synthetische borstel zielloos vind: wat voor tandenborstel gebruiken jullie??? Varken, paard of das of misschien stiekem toch wel zo een zielloos nylon ding???
marco Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Staalborsteltje van de Praxis, soms een coffeetool. Ligt aan m'n bui.
Marcel Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Voor wie een synthetische borstel zielloos vind: wat voor tandenborstel gebruiken jullie???Varken, paard of das of misschien stiekem toch wel zo een zielloos nylon ding??? Helemaal niet stiekem gebruik ik daarvoor een zielloos nylon ding UEKAZ enzo, nogmaals
Harkos Posted November 6, 2015 Author Posted November 6, 2015 Voor wie een synthetische borstel zielloos vind: wat voor tandenborstel gebruiken jullie???Varken, paard of das of misschien stiekem toch wel zo een zielloos nylon ding??? Volgens mij hebben toch vrouwen alleen haar op hun tanden? Of scheer jij je gebit ook?
Recommended Posts