Jump to content

Recommended Posts

Posted

Het is me opgevallen dat de laatste maanden de prijzen op de forums wat betreft aangeboden tweedehands borstels in sterk dalende lijn gaat.

Waar je vroeger voor de grote namen toch nog altijd flink in de buidel mocht tasten gaan deze nu voor heel wat minder van de hand, aanbieders zien zich genoodzaakt om echt een flink verlies te incasseren willen ze er vanaf geraken. Uitzondering daarop zijn dan gelimiteerde of momenteel sterk gehypte exemplaren.

De sterke opkomst van de synthetische borstels zal daar ook wel voor iets tussenzitten, niet voor iedereen maar de prijs voor eentje met zelfs een mooi of custom handvat is slechts een fractie van wat een dassenhaar borstel uit het hoger segment kost.

De algemene trend op de forums toont aan dat ook open scheermessen heel wat minder geld blijken te gaan en de vraag is ook een stuk minder geworden. Dit alles kan natuurlijk ook zomaar ineens omslaan en laat ons wel zijn voor wie interesse heeft is het dan wellicht nu het moment om zijn slag te slaan indien men de collectie wat wil uitbreiden.

Posted

Ik denk inderdaad dat de huidige populariteit van de synthetische kwasten daar iets mee te maken heeft. Hetzelfde zag je overigens met saxofoons; naarmate de kwaliteit van de moderne Oost-Aziatische (middenklasse) instrumenten toenam daalde de prijs van de klassieke Amerikaanse saxen. Die Taiwanese (en sommige Chinese) instrumenten hebben dan wel niet het karakter en het eigene van een oude Amerikaan of Europeaan, maar zijn wel makkelijk speelbaar, en tegenwoordig van goede mechanische kwaliteit. Voor veel mensen gaat speelgemak boven karakter, en wellicht terecht.

Posted

Ik denk dat je gelijk hebt met de concurrentie van de nieuwe generatie synthetische kwasten. Hoewel ik (nog) niet weg ben van die kwasten kan ik me voorstellen dat dat voor veel mensen anders ligt. Ik geniet nog fijn van mijn 2 band das- en varkensharen kwasten :)

Posted

Ik zit voorlopig ook nog met een voorkeur voor natuurlijke borstels, hoewel de syntheten terecht aan hun opmars bezig zijn. Aan de andere kant heb ik dan weer niks aan die gedaalde prijzen want scheerkwasten koop ik nieuw of NOS, en zelden of nooit tweedehands.

Posted

Heb een poosje fibres goed gevonden, maar ze leven niet. Doe mij maar echt haar. Fibres zijn wel goed bruikbaar, maar voorlopig is het nog niet echt zo goed of beter, dan dierlijke haren. Ja ik weet dat er dieren voor lijden, maar laten we die dan maar opeten. Dan zijn ze niet voor niet gestorven.

Plisson vind ik te zwabberig en Mühle te springerig.

Posted
Ik zit voorlopig ook nog met een voorkeur voor natuurlijke borstels, hoewel de syntheten terecht aan hun opmars bezig zijn. Aan de andere kant heb ik dan weer niks aan die gedaalde prijzen want scheerkwasten koop ik nieuw of NOS, en zelden of nooit tweedehands.

Voor diegenen die niet van syntheten gediend zijn is er nu de kans om hier en daar wat moois voor een prijsje op te pikken. Behalve natuurlijk de mensen die nieuw verkiezen. Kan ik inkomen want niet iedereen zal even kieskeurig met zijn borstels omgaan. Zijn ook al ellenlange discussies over gevoerd en beide kampen hebben wel punten die ik begrijp.

In het verleden wel een flink aantal tweedehands borstels gekocht maar ik geef toe alleen van mensen waar ik heel vaak mee contact had.

Posted
Heb een poosje fibres goed gevonden, maar ze leven niet. Doe mij maar echt haar. Fibres zijn wel goed bruikbaar, maar voorlopig is het nog niet echt zo goed of beter, dan dierlijke haren. Ja ik weet dat er dieren voor lijden, maar laten we die dan maar opeten. Dan zijn ze niet voor niet gestorven.

Plisson vind ik te zwabberig en Mühle te springerig.

Die syntheten zijn dode/zielose dingen, geef mij maar een paard, varken of das. :)

Posted

Ik weet het niet waarom maar een tweedehands kwast trekt me niet. Ja ze kunnen gereinigd worden maar toch blijft daar de aversie dat een ander persoon ze gebruikt heeft. Mijn voorkeur gaat uit naar dassenhaar, maar varken of synthetisch heb ik ook geen probleem mee. Toch zo'n opmerking van Marcel over hoe we aan de haren komen zet me wel aan het denken.

Posted

Denk jij in een restaurant ook na over hoeveel mensen voor jou die vork al in hun mond staken? Waarom dan de aarzeling voor het aanschaffen van een gebruikte borstel? Je kunt ze erg goed reinigen en je gebruikt daarnaast altijd zeep.

Posted

Mijn probleem met een tweedehandse kwast is niet dat een ander hem gebruikt heeft, het is met een beetje pech al konthaar van een zwijn met zweren en wormen ( :mrgreen: ) maar dat ik niet weet hoe een ander er mee omgesprongen is.

En je hoeft maar een paar scheervideo's te kijken (of foristen op B&B die klagen over 'brushburn') om de kwastenmishandeling te zien. Er wordt vaak met veel teveel geweld met een kwast omgesprongen.

Posted

Nieuwe limited edition kwasten gaan nog steeds als warme broodjes. Ik kreeg vanavond even na 12 u een nieuwsbrief van Vintagescent, over 2 limited edition modellen van Semogue a €100. Toen ik wat later op de website keek was het zwarte model al uitverkocht en een half uur later het witte model ook. De beschikbare aantallen per model zijn mij trouwens niet bekend.

Posted

Ja die zijn razendsnel de deur uitgegaan. Was ook te verwachten gezien er mensen waren met voorkennis. Nu ben ik daar niet rouwig om want ik heb dezelfde maar in hoorn gehad en ondanks de enorme lofzangen was daar niet echt veel speciaals aan, deze waren dezelfde maar met resin handvat.

Is het niet altijd zo dat om het even wat je op de markt brengt in gelimiteerde oplage al bij voorbaat als heel speciaal wordt aanzien en bijgevolg een zeker publiek trekt?

Posted
Die syntheten zijn dode/zielose dingen, geef mij maar een paard, varken of das. :)

Ik weet niet hoe lang jij's ochtends achter je zeug of beer aan moet rennen om dat beest effe wat sop in je gezicht te laten wrijven, maar mijn das is echt dood en mn weggetiefte varkje was dat ook.

Bovendien hebben, volgens diverse judeo-christelijke theologieën, dieren sowieso geen ziel

Posted

Ik weet niet hoe lang jij's ochtends achter je zeug of beer aan moet rennen om dat beest effe wat sop in je gezicht te laten wrijven, maar mijn das is echt dood en mn weggetiefte varkje was dat ook.

Bovendien hebben, volgens diverse judeo-christelijke theologieën, dieren sowieso geen ziel

Ach, een varken en das zijn nog wel te doen, maar een paard.... :lol:

Posted

Een van je volgende reïncarnaties kon best wel eens eindigen in een scheerborstel ;)

Posted

Een van je volgende reïncarnaties kon best wel eens eindigen in een scheerborstel ;)

Zo er gereïncarneerd wordt behoort dat zomaar tot de mogelijkheden. Die borsteltjeswaar ik dan in verspreid zit gaan nog voor een hoop reuring zorgen op de diverse scheerfora.

Posted

Ik denk dat willekeurige kwasten ineens zeep laten oplossen. Zo rond de tweede gang. En niemand die er wat van snapt :D

Posted
Denk jij in een restaurant ook na over hoeveel mensen voor jou die vork al in hun mond staken?

Nou ... sommige mensen nemen inderdaad hun eigen bestek mee als ze uit eten gaan!

Posted

Met z'n smetvrees, lekker thuis blijven. ;)