Jump to content

Le Grelot

efsk

Recommended Posts

Heren, dames ook,

DSC03283.JPG

DSC03286.JPG

Le Grelot kennen we van het open mes. Geweldige messen, iedereen zou er eentje moeten bezitten. Dat ze ook krabbers hebben gemaakt was me eigenlijk niet bekend, tot ik enige tijd terug een SE kocht waar een Le Grelot wedge bijzat. Sindsdien weet ik dat ze een SE hebben gemaakt, en enig zoeken later wist ik ook dat er Le Grelot DE's moesten bestaan.

DSC03287.JPG

DSC03289.JPG

Er heerst wat ruis over waar ze vandaan komen. Er zijn er die menen dat ze door Leresche gemaakt zijn, maar ook die het eerder Le Coq vinden. Gebaseerd op de SE's die ik (alleen op foto's) heb gezien acht ik dat laatste niet onwaarschijnlijk: éen van de SE's is sprekend mijn Le Coq SE (de ander sprekend de Marduk/L'Aiglon).

Deze krabber is tamelijk zwaar: 82 gram. Ik had verwacht dat niet fijn te zullen vinden maar dat was onterecht. Dat gewicht zie je ook wel aan de krabber af: massief ogende greep, dikke tanden, solide spul.

DSC03290.JPG

DSC03291.JPG

Wat opvalt is de bodemplaat: twee richels langs de lengte die de bovenplaat flink op afstand houden. Dit levert de moeder van alle blade-gaps op. Deze heeft me echt wel twee keer doen twijfelen van deze krabber gebruik te maken.

Op het punt waar de hals overgaat van verticaal naar horizontaal, zeg maar net onder de kaaklijn, is het extra oppassen op de scheerhoek.Verder is het scheren als normaal: geen druk, hoek goed, en gaan. En dan komt het mensen.

DSC03292.JPG

DSC03293.JPG

DSC03294.JPG

Lang zo luid niet als je zou denken blijkt de krabber uit te blinken in efficiëntie, zonder echter agressief aan te voelen. Na de eerste twee halen (lange halen, in tegenstelling tot wat ik normaliter met een krabber doe) keek ik positief verrast en met grote ogen mezelf aan in de spiegel. Na de eerste scheergang het gelaat eens even betast, gezicht weer nat gemaakt en de kwast terhand, en vervolgens gewoon meteen de tegenvleugse gang ingezet. Links en rechts nog éen extra haal over de kaaklijn en klaar. Een verdomd fijne scheerbeurt met spiegelglad resultaat.

Wat een geweldig ding!

Verrassende krabber, en een onderhoudende beschrijving. De blade-gap is inderdaad enorm. Het verbaast me steeds weer hoeveel eigenwijs scheerspul er in Frankrijk is gemaakt.

Edit: Zo te zien op de laatste foto ligt het mesje minder gekromd dan in veel andere krabbers, of lijkt dat zo?

Edited by Guest

Dank u allen. Dan nu de vragen.

Leeftijd heb ik geen idee. De vormgeving van met name de tanden deed me in eerste instantie wat jonger vermoeden maar realiseerde me later dat het ook wel enigszins bij Art Deco past. Het doosje past ook eerder bij ouder dan nieuwer dus een voorzichtige onderbuikschatting plaatst deze jaren 20 wellicht begin 30. Ik kan er echter decennia naast zitten.

Het mesje is inderdaad niet bijster gekromd. Daar waar bij de gemiddelde krabber de onderkant van de bovenplaat de bovenkant van de onderplaat volgt (volgt u het nog?) is dat hier niet zo. Het mesje wordt dus niet in die vorm gedwongen maar kan tussen de richels gewoon recht blijven. Pas op de richels krijgt de bovenplaat een dwingende werking en duwt ze de snede wat omlaag. Je verwacht hierdoor dat het mesje aanzienlijk minder stijf is dan bij andere krabbers, wat minder comfortabel in zou kunnen houden, maar mits stevig aangedraaid zit het mesje zo dicht bij de snede zo stevig vastgeklemd dat er weinig ruimte is voor beweging. Er ontstaat dus juist extra stijfheid.

Deze extra stijfheid draagt, zo vermoed ik, bij aan het scheercomfort: het mesje gaat nergens heen waar je het niet naartoe stuurt. De enorme bladegap fungeert dan bijna als lathercatcher. Maakt de krabber overigens ook geschikt voor de drie- of vierdaagse baard.

Hans: in welke zin verrassend, gezien dat ik niet bekend ben met een oude R41?

Ik ken "Le Gelot" inderdaad alleen van de open messen. Wat een fraaie krabber. Gefeliciteerd! Bedankt ook weer voor de gedetailleerde beschrijving. het is iedere keer heel plezierig om die te lezen.