Puerco Posted October 28, 2015 Share Posted October 28, 2015 Tabac, wie kent het niet? Mijn absolute nr1 zeep, heerlijke geur en vooral met een open mes kan ik me geen betere zeep wensen dan dit. Makkelijk een dik schuim te krijgen en perfecte scheereigenschappen. Komt ook in een prachtige witglazen pot met bakeliet roodbruin deksel met klassieke uitstraling. Nu is het deze pot waar ik wat problemen mee heb, ten eerste is hij vrij smal waardoor het inzepen met een wat grotere kwast een uitdaging kan zijn waarbij het schuim over de randen komt en al snel alles onder het schuim zit. Hier is nog mee te leven, gewoon even op z'n kop houden en afspoelen maar beetje jammer is het wel. Het andere is de vorm van de pot, aan de binnenkant zitten 4 nokjes die in de zeep drukken waardoor deze vast op zijn plaats bijft, dit werkt perfect maar de bodem van de pot is bol (zoals vaak bij wijnflessen het geval is) waardoor de zeep niet helemaal naar beneden kan. Dit heeft twee problemen tot gevolg, de eerste is dat de zeep tot vlak onder de rand van de pot komt waardoor het probleem van overschuimen des te groter word. Ten tweede blijft door de bolling van de bodem in het midden er langs de randen onder de zeep een vrij grote lege ruimte over. Als je nou dagelijks met een natte kwast in die pot gaat kan er dus water onder de zeep achter blijven waardoor hieronder een natte derrie kan ontstaan. Dit lijkt me niet echt wenselijk. Als de zeep op het laatst ook erg dun word gebeurt het dat je staat op te schuimen en de dunne plak zeep als het ware instort en je onderin allemaal brokken overhoud en die natte derrie. Ik weet niet of een gekke Duitser bedacht heeft dat het een goed idee zou zijn zo een bolle bodem in die potten te maken of dat dit puur met productie te maken heeft maar een platte bodem zou naar mijn mening vele malen beter zijn. Of zie ik hier iets over het hoofd en heeft dit wel degelijk een functie??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Ik denk dat je opmerkingen terecht zijn, de vier nokjes vind ik wel goed voor het geval je er een andere zeep in wil plaatsen, dan draait die niet in het rond bij het gebruik maar de onderkant zou ik ook plat verkiezen. De laatste rest is altijd een smurrie gedoe en wordt hier dan ook altijd weggekieperd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Ik ben nog niet zo ver met mijn Tabac, maar bedankt voor de waarschuwing. De volgende gaat dan in een ander potje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puerco Posted October 29, 2015 Author Share Posted October 29, 2015 Marco, als je de kwast niet kleddernat over de zeep haalt dan valt het wel mee, zeker als je de zeep in roulatie gebruikt. Maar ik blijf het een hele rare constructie vinden vandaar mijn vraag, ik heb het ook op de Tabac site zelf gevraagd maar verwacht daar niet echt een antwoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Dan wordt het hoog tijd om een oude Old Spice scheermok op de kop te tikken: wel de 4 nokjes onderin, maar een platte bodem. Of een puck Tabac in zo'n mok past weet ik overigens niet, ik zit in het kamp van Tabac haters Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Mijn Tabac raakt maar niet op dus ik heb geen idee. Wel staat me bij dat ik op gegeven moment effe goed ben weze duwen en toen zat de zeep opeens een stuk dieper in de pot. Dat beviel wel. De diameter van de pot vind ik niet te klein trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Ik heb mijn zeep ook wel behoorlijk doorgeduwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Eerst een beetje doorgeduwd er weer uit gehaald vervolgens met een mesje daar zeep weggehaald waar de indruk van de nokjes zaten en een bolling aan de onderkant gemaakt. Zeep teruggeplaatst en voila zeep tot op de bodem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puerco Posted October 29, 2015 Author Share Posted October 29, 2015 Het is toch te gek dat wij oplossingen moeten gaan bedenken voor een probleem dat in eerste instantie nooit had hoeven ontstaan.... Er moet ook volgens mij een gedachte achter zitten waarom dit zo ontworpen is, ik heb de vraag ook uitstaan bij de fabrikant dus hoop dat die met iets zinnigs komen. Laatste keer dat ik hun gemailed had was toen iemand van B&B een slimme actie bedacht had dat als we met z'n allen zouden mailen en vragen of ze Irish Moos (zelfde zeep, andere geur en alleen in stick) ook in potten wouden uitbrengen, vervolgens duurde het een week ofzo en toen werd gemeld dat Irish Moos er helemaal uit ging, dus hoop niet dat ze dit met Tabac ook gaan doen anders mag ik denk ik wel in getuigen beschermings programma worden opgenomen..... Ja Marcel die Old Spice kommen schijnen precies de goede maat te zijn voor Tabac en ik zou er best graag één willen hebben maar het is erg lastig om er één te vinden waar het deksel nog bij zit en om m'n Tabac nou open en bloot te laten, dan gaat de heerlijke geur verloren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Mijn Tabac zeep is ongeveer op de helft; die is erg zuinig in gebruik. Ik zal ook eens proberen of de zeep verder in de pot te duwen is. Voor de grote Stirling kwast vind ik de pot wat aan de kleine kant. Voor de normale, wat kleinere, kwasten vind ik de pot prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Het is toch te gek dat wij oplossingen moeten gaan bedenken voor een probleem dat in eerste instantie nooit had hoeven ontstaan....Er moet ook volgens mij een gedachte achter zitten waarom dit zo ontworpen is, ik heb de vraag ook uitstaan bij de fabrikant dus hoop dat die met iets zinnigs komen. Laatste keer dat ik hun gemailed had was toen iemand van B&B een slimme actie bedacht had dat als we met z'n allen zouden mailen en vragen of ze Irish Moos (zelfde zeep, andere geur en alleen in stick) ook in potten wouden uitbrengen, vervolgens duurde het een week ofzo en toen werd gemeld dat Irish Moos er helemaal uit ging, dus hoop niet dat ze dit met Tabac ook gaan doen anders mag ik denk ik wel in getuigen beschermings programma worden opgenomen..... Ja Marcel die Old Spice kommen schijnen precies de goede maat te zijn voor Tabac en ik zou er best graag één willen hebben maar het is erg lastig om er één te vinden waar het deksel nog bij zit en om m'n Tabac nou open en bloot te laten, dan gaat de heerlijke geur verloren. Je inschattingsvermogen is zeer goed ontwikkeld moet ik toegeven Aan mijn laatste in scheerkom geraspte Irish Moos scheerstick begonnen en dan ook nog vorige week een sample naar Belgie verstuurd dus het harde afscheid komt dichterbij Als ze naar aanleiding van jouw epistel ook besluiten om Tabac uitlopend te maken Een tip: laat je baard vast groeien Link to comment Share on other sites More sharing options...
0013 Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Ik kan me om productietechnische reden wel voorstellen dat een holle bodem makkelijker is dan een vlakke. Als die bij het afkoelen na blazen/spuitgieten/bakken ( afhankelijk welk materiaal je hebt) iets of ongelijk wat krimt blijft het een holle bodem. Als je dit met een vlakke bodem hebt en de buitenkant krimpt harder dan de binnenkant, heb je ineens een bolle of holle bodem waardoor je hem mogelijk niet meer vlak weg kan zetten. Waardoor je dus mogelijk meer afkeur hebt of een andere productieroute moet kiezen om die vervorming te voorkomen. Ook als je een product hebt dat druk op moet nemen is een holle bodem beter( en een bolle nog meer) bestand om zijn vorm vast te houden. Hoe ronder hoe sterker, een platte bodem gaat dus als gevolg van temperatuurwisselingen en uitzetten van inhoud dus weer sneller vervormen, wat dus weer wankel staat en mogelijk zelfs zwakker is omdat je op een zwakke plek steunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Ik ben al 8 jaar bezig om de stick op te maken en hoewel de pot net zo oud is ben ik er nog nooit aan begonnen dus het probleem ken ik alleen van horen zeggen. Ik gebruik de stick voornamelijk op kampeervakanties omdat de zeep onder vrijwel alle omstandigheden opschuimt maar weg ben ik er niet echt van. Het is meer dat ik hem gebruik omdat ik hem nou eenmaal heb maar of ik nog ooit aan die glazen pot toekom...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Volgens mij is het gewoon een goedkope marketing truc. Door de bolle bodem lijkt er veel in de pot te zitten als je hem koopt, veel waar voor je geld. Ben je halverwege zakt de zeep langzaam in de rand en lijkt vlotter aan zijn eind te komen en als je het topje van de bodem ziet, wordt je geprikkeld om een nieuwe klaar te zetten, tenminste als je er nog niet genoeg van hebt. Hier een geraspte stick in een Ikea blikje. Als die op is, is dat meteen exit tabac. Eigenlijk helemaal niet echt voordelig, weinig geur, voor iets meer geld is er veel beters op de markt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat Harkos! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Volgens mij is het gewoon een goedkope marketing truc. Door de bolle bodem lijkt er veel in de pot te zitten als je hem koopt, veel waar voor je geld. Ben je halverwege zakt de zeep langzaam in de rand en lijkt vlotter aan zijn eind te komen en als je het topje van de bodem ziet, wordt je geprikkeld om een nieuwe klaar te zetten, tenminste als je er nog niet genoeg van hebt. Hier een geraspte stick in een Ikea blikje. Als die op is, is dat meteen exit tabac. Eigenlijk helemaal niet echt voordelig, weinig geur, voor iets meer geld is er veel beters op de markt. Het is zeker geen topzeep en rond die prijsklasse genoeg keuze in zepen met betere scheerkwaliteiten tot zover ga ik met je mee. Maar Tabac weinig geur Hier moet ik toch een ander standpunt innemen, ik vind hem juist geurend nogal (prettig) aanwezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Ligt dan waarschijnlijk aan diezelfde sigaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Dat over die spijker doelde in mijn geval over Harkos' beschrijving van de gedachtengang van de fabrikant, de geur is niet relevant in dit topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Maar Tabac weinig geur Hier moet ik toch een ander standpunt innemen, ik vind hem juist geurend nogal (prettig) aanwezig. Inderdaad is weinig geur wel het laatste waar je Tabac van kunt beschuldigen. Ik vind hem ook na jaren nog steeds aan de sterke kant en hoewel ik die van de ASB en de AS lang niet slecht vind, is die van de zeep voor wat mij betreft duidelijk minder geslaagd dan voor jou Hans! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Maar Tabac weinig geur Hier moet ik toch een ander standpunt innemen, ik vind hem juist geurend nogal (prettig) aanwezig. Inderdaad is weinig geur wel het laatste waar je Tabac van kunt beschuldigen. Ik vind hem ook na jaren nog steeds aan de sterke kant en hoewel ik die van de ASB en de AS lang niet slecht vind, is die van de zeep voor wat mij betreft duidelijk minder geslaagd dan voor jou Hans! Qua geur zijn wij duidelijk elkaars tegenpolen waar jij bescheiden geurende zepen prettig vind bevallen mij juist die zepen die zich alom laten gelden. Toch altijd weer om leuk om de verschillen in voorkeuren te bemerken. Mooi voorbeeld is de Sandalwood van Paul Kox die ik na een scheerbeurt in de afvalbak deponeerde omdat ik tijdens de scheerbeurt weinig geurbeleving onderging en dat dempt mijn plezier in een scheerbeurt. (Sorry Marco, de zak zat al in de ondergrondse container toen ik jouw verzoek opmerkte de volgende keer komt het zeker jouw kant op) Maar juist de diverse ervaringen en andere belevingen houden het hier juist zo interessant Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puerco Posted October 31, 2015 Author Share Posted October 31, 2015 Willen degenen die zeggen dat Tabac geen topzeep is snel hun mond met zeep wassen.... Pure blasfemie..... Maar even serieus, ik ben dan wel heel benieuwd welke zepen jullie bedoelen die beter zijn en ook nog voor hetzelfde geld. De geur moet je van houden en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat net zo lekker vind als ik maar qua scheereigenschappen (vooral met open mes waar het er echt op aankomt) zou ik me niets beters kunnen wensen, een vol dik romig schuim dat uitstekend glijd en beschermt en de huid niet uitdroogd, zuinig in gebruik en ook nog een heerlijke geur die toen ik voor de eerste keer zo een potje open maakte me direct deed denken aan het oude kappertje in de Willemstraat in onze prachtige Jordaan (Amsterdam) waar ik als kleine jongen altijd door mijn moedertje naar toe gebracht werd. Alleen die rare kronkel in de bodem van dat potje begrijp ik niet helemaal, je zou denken dat die Duitsers daar wel een bedoeling mee hadden bv drainage zodat de zeep niet met water in contact blijft (zoals een zeepbakje waar je je badzeep inlegt met van die ribbels) maar omdat dit water vervolgens nergens heen kan ietwat averechts werkt of misschien was het juist wel hun bedoeling dat de zeep hierdoor wat vochtig blijft zodat het niet uit droogt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een zeep als Tabac trucjes nodig heeft om het meer te laten lijken maar wie weet... Toch maar eens gaan snuffelen naar zo een Old Spice kom dan om m'n Tabac zeep in te bewaren, was trouwens ook een geweldige zeep die helaas al een tijdje niet meer gemaakt word. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 31, 2015 Share Posted October 31, 2015 Willen degenen die zeggen dat Tabac geen topzeep is snel hun mond met zeep wassen.... En dan nog liefst met Tabac zeep! Er zijn net zoveel voor- als tegenstanders van de geur maar qua prestaties behoord deze toch wel tot de toppers naar mijn bescheiden mening. Deze werd voor het eerst op de markt gebracht één jaar na mijn geboorte (Ik weet het, ik weet het, ik ben een oudje) en is nog altijd een van de meest verkochte scheerzepen. Heb hem zelf momenteel niet meer in huis omdat er nog zoveel te wachten staat om aangebroken te worden maar over de jaren zijn heel wat potten de revue gepasseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted October 31, 2015 Share Posted October 31, 2015 Ik heb het al eens beschreven mijn vader scheerde zich altijd met Tabac en daar waar hij normaal altijd met Freshup afsloot deed hij dat op zon en feestdagen met Tabac aftershave. Kreeg ik ook altijd een veegje over mijn wang met de aftershave (goh wat prikte dat) wat voelde ik me dan groot. Dus hier in huis is ook altijd een pot Tabac aanwezig en alsof het zo moet zijn nog nooit laten vallen. De zeep is niet slecht, ik scheer me er goed mee, maar ook geen topper dus zoals altijd uekaz. Voor ongeveer de prijs van Tabac heb je ook DR Harris scheerzeep en die vind ik kwalitatief beter. Met uitzondering van de Naturel die ze voeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted October 31, 2015 Share Posted October 31, 2015 Geen probleem Hans, maar als je zoiets nou niet meteen weg gooit dan kan je het misschien nog kwijt op de markt hier. Anders is het zonde van je centen toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted October 31, 2015 Share Posted October 31, 2015 Tabac geen topper? Rare mensen hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts