Hanskoning Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Vandaag stonden de ATT S1 slant en de Ikon 102 slant tegen over elkaar, beide voorzien van nieuwe Gilette Sharp edge mesjes. Het doel was om het verschil te voelen tussen de twee slants dit bij een scheerbeurt met stoppels van twee dagen. Dus vandaag de linkerkant van het gezicht geschoren met de Ikon en de rechterkant met de ATT. De eerste gang was een duidelijke overwinning voor de ATT elke haal is raak en zeer schonend, zelfs onder de kin geen enkel probleem ondervonden. De Ikon is daarentegen iets minder effectief en duidelijk hoekgevoeliger, er is hier en daar een tweede haal noodzakelijk om de aanwezige stoppels goed aan te pakken. De tweede gang is ook een overwinning voor de ATT echter de verschillen zijn nu beduidend minder. De Ikon scheert nu de stoppels ook efficient weg. Beiden zijn in deze gang comfortabel en schonend. Het verschil is dat ik bij de Ikon meer op de hoek moet blijven letten terwijl de ATT als een soort automaat zelf zijn weg vind. De derde gang gaat gelijk op. Tegen de richting in is voor mij de gemakkelijkste ronde en allebei de krabbers liggen goed in de hand en laten zich gemakkelijk sturen. Na hier en daar nog een extra haal gedaan te hebben om enkele weerbarstige stoppels te verwijderen is het resultaat aan beide kanten glad. Als laatste ultieme test of de beide kanten gelijk glad zijn, de krabbers omgedraaid en nogmaals een gang tegen de groeirichting in laten doen. Beiden hadden echter nog weinig te doen. Het uiteindelijke resultaat is dus gelijkwaardig alleen de weg hiernaar toe verschilt. Ik heb beide slants in de uitvoering met een lange steel van +/- 9,5 cm en qua gewicht ontlopen ze elkaar niet veel, de Ikon is 99 gram en de ATT 10 gram zwaarder en heeft duidelijk een torsie hoofd. De ATT laat zich tijdens de scheerbeurt beter horen dit heeft mijn persoonlijke voorkeur. Beide slants scheren zeer comfortabel, uiteindelijk is qua comfort De ATT de winnaar, dit omdat de Ikon meer aandacht vraagt bij het scheren. Qua effectiviteit is de ATT, vooral bij meerdaagse stoppels, ook de winnaar. Het gemak waarmee hij scheert zorgt ervoor dat er met weinig halen na de eerste gang al een flinke reductie heeft plaatsgevonden. Met de Ikon heb ik meer halen nodig om hetzelfde resultaat te verkrijgen, voor mensen met een gevoelige huid kan dit irriterend werken. Laat wel gezegd zijn dat de Ikon zijn werk ook voortreffelijk doet en ik hem beter en prettiger vind presteren dan de slants van Merkur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Leuke test, interessant om te lezen. Terwijl je toch zo positief over de iKon was blijkt de ATT toch de betere. Als ik de foto's zo bekijk krijg ik toch steeds meer de indruk dat de iKon een Schrägschnitt is. Wat ik dan wel weer leuk zou vinden: toch een type wat me na aan het hart ligt. Over enige tijd ga ik deze test ook doen, maar dan met een S2. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Qua comfort is er inderdaad een duidelijk verschil tussen beiden. Het hoorbare kan ik niet over meespreken daar ik zogoed als niks hoor bij het scheren met deze krabbers. De S1 zit hier in de rotatie maar daarbij gebruik ik dus een licht handvat omdat dit voor mij echt duidelijk beter scheert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Leuke test Hans. Mijn enige aantekening aangaande de betrouwbaarheid van linkerhelft versus rechterhelft testen met ander materiaal is dat ik over het algemeen een iets beter resultaat krijg aan de kant tegenover mijn scheerhand; ik scheer met de rechterhand en de linkerkant van mijn gezicht is altijd net wat gladder dan rechts (met gewoon hetzelfde materiaal dus). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted October 25, 2015 Author Share Posted October 25, 2015 Leuke test, interessant om te lezen. Terwijl je toch zo positief over de iKon was blijkt de ATT toch de betere.Als ik de foto's zo bekijk krijg ik toch steeds meer de indruk dat de iKon een Schrägschnitt is. Wat ik dan wel weer leuk zou vinden: toch een type wat me na aan het hart ligt. Over enige tijd ga ik deze test ook doen, maar dan met een S2. Is het gisteravond gelukt met die S2 hoofd? Zie dat ik dat niet vermeld heb maar de Ikon heeft inderdaad een scheef hoofd en ik ben zeker zeer positief over hem, echter in deze vergelijkende test blijft de ATT hem de baas. Enige wat ik vergeten ben te beschrijven is het verwisselen van de mesjes, dit is bij de Ikon veel prettiger door de uitvoering van de kap en bodemplaat Bij een vergelijk tussen de Ikon en de Merkur, zal de Ikon voor mij zeker de winnende partij zijn maar zoals altijd UEKAZ Volgens Snuff zijn de scheereigenschappen van de S1 gelijk aan die van de S2 dus zie zeker uit naar jouw test dit mede gelet op jouw ruime ervaring met het testen van slants en bredere kennis hierover. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted October 25, 2015 Author Share Posted October 25, 2015 Leuke test Hans. Mijn enige aantekening aangaande de betrouwbaarheid van linkerhelft versus rechterhelft testen met ander materiaal is dat ik over het algemeen een iets beter resultaat krijg aan de kant tegenover mijn scheerhand; ik scheer met de rechterhand en de linkerkant van mijn gezicht is altijd net wat gladder dan rechts (met gewoon hetzelfde materiaal dus). Daar heb je gelijk in, ik heb echt een probleemgebied bij de linkerkaak daar waar de wang overgaat in de hals, wat ik ook probeer helemaal glad krijg ik het nooit. In mijn beginperiode van scheren had ik hier vaak wondjes en vrijwel altijd irritatie omdat ik het te glad wilde hebben. Aan de rechterkant daarentegen nooit last en in drie gangen geheel spekglad. Daarom heb ik dus nog een 4e gang, met van kant gewisselde krabbers, gedaan en wel tegen de haarrichting in. Als er verschil zou zijn in diepte van uitscheren tussen de Ikon en de ATT had ik dat hier moeten merken echter er was voor beiden niets meer te scheren. Blijft over dat de ATT bijna drie keer zo duur is als een Ikon. Is hij dat waard? Voor mij wel maar het is arbitrair want nogmaals uekaz Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 De S2 is gelukt inderdaad. Kan ik nu gaan nadenken over wat voor greep ik bij de iKon en de ATT zou willen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Mooi beschreven. Moet ik nu alweer gaan sparen? Gisteravond net een kwast bij gekocht en nu weer dit, pfffffffffff. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Wat voor greepjes gebruiken jullie trouwens met deze koppen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 De ATT's zijn een beetje kieskeurig. Zou moeten standaard schroefdraad zijn maar toch zijn een aantal van mijn handvaatjes niet geschikt ervoor en andere weer wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted October 27, 2015 Author Share Posted October 27, 2015 Even geprobeerd met de greepjes die ik heb, blijkt dat zowel de ATT als de IKON alleen de Windrose en Merkur accepteren en niet de Gilette en Fatip grepen. Ik heb de ATT met Kronos greep gekocht en die past ook op de Ikon Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 De ATT's zijn een beetje kieskeurig. Zou moeten standaard schroefdraad zijn maar toch zijn een aantal van mijn handvaatjes niet geschikt ervoor en andere weer wel. Dus eigenlijk betaal je twee keer zoveel voor een kop die je met de helft van de greepjes kunt gebruiken ... Tsk. Nu ja, ik zoek effe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Mooi beschreven. Moet ik nu alweer gaan sparen? Gisteravond net een kwast bij gekocht en nu weer dit, pfffffffffff. Laat mijn vrouw vanmorgen deze discussie meelezen, wat zegt ze? Hoor ik dat goed?? Als je dat mooi vind, koop je dan zo'n ding. Uh, uh wat zei ze? Krijgt je hem achterstallig voor je verjaardag. Dus...... gezocht een ATT S1 kop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted October 27, 2015 Author Share Posted October 27, 2015 Mooi beschreven. Moet ik nu alweer gaan sparen? Gisteravond net een kwast bij gekocht en nu weer dit, pfffffffffff. Laat mijn vrouw vanmorgen deze discussie meelezen, wat zegt ze? Hoor ik dat goed?? Als je dat mooi vind, koop je dan zo'n ding. Uh, uh wat zei ze? Krijgt je hem achterstallig voor je verjaardag. Dus...... gezocht een ATT S1 kop. Wat een schat van een vrouw heb je Harkos, heerlijk dat de dame des huizes je hobby zo ondersteund. Krijgen we naast Richard ook binnenkort jouw ervaren mening met deze slant. Psss was je verjaardag lang geleden kan ik kijken of het hier ook zo werkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Mooi beschreven. Moet ik nu alweer gaan sparen? Gisteravond net een kwast bij gekocht en nu weer dit, pfffffffffff. Laat mijn vrouw vanmorgen deze discussie meelezen, wat zegt ze? Hoor ik dat goed?? Als je dat mooi vind, koop je dan zo'n ding. Uh, uh wat zei ze? Krijgt je hem achterstallig voor je verjaardag. Dus...... gezocht een ATT S1 kop. Wat een schat van een vrouw heb je Harkos, heerlijk dat de dame des huizes je hobby zo ondersteund. Krijgen we naast Richard ook binnenkort jouw ervaren mening met deze slant. Psss was je verjaardag lang geleden kan ik kijken of het hier ook zo werkt Begin september. Haar redenering is dat als ik het nu niet probeer er misschien nooit achter kom, immers je weet niet wat op je pad komt. Die gedachte moet ik natuurlijk ondersteunen. Begin vorig jaar hadden we een zeer ernstig auto ongeval, waarbij we samen de nodige tijd in de lappenmand hebben gelegen. Sindsdien kan ze zo goed relativeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Lukt je niet meer Hans nu ze weet dat het bij de Turkse winkel goedkoper is Blijkbaar zijn de ATT slants in beide versies erg in trek. (terecht trouwens) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Haar redenering is dat als ik het nu niet probeer er misschien nooit achter kom, immers je weet niet wat op je pad komt. Die gedachte moet ik natuurlijk ondersteunen. Begin vorig jaar hadden we een zeer ernstig auto ongeval, waarbij we samen de nodige tijd in de lappenmand hebben gelegen. Sindsdien kan ze zo goed relativeren Niets zo leerrijk als een bijna fatale ervaring, leer je erg veel van. Mijn moto is: “Since death is certain, but the time of death is uncertain, what is the most important thing?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted October 27, 2015 Author Share Posted October 27, 2015 Laat mijn vrouw vanmorgen deze discussie meelezen, wat zegt ze? Hoor ik dat goed?? Als je dat mooi vind, koop je dan zo'n ding. Uh, uh wat zei ze? Krijgt je hem achterstallig voor je verjaardag. Dus...... gezocht een ATT S1 kop. Wat een schat van een vrouw heb je Harkos, heerlijk dat de dame des huizes je hobby zo ondersteund. Krijgen we naast Richard ook binnenkort jouw ervaren mening met deze slant. Psss was je verjaardag lang geleden kan ik kijken of het hier ook zo werkt Begin september. Haar redenering is dat als ik het nu niet probeer er misschien nooit achter kom, immers je weet niet wat op je pad komt. Die gedachte moet ik natuurlijk ondersteunen. Begin vorig jaar hadden we een zeer ernstig auto ongeval, waarbij we samen de nodige tijd in de lappenmand hebben gelegen. Sindsdien kan ze zo goed relativeren Heel herkenbaar Harkos, bij mij dan wel geen ongeluk, maar door een chronische ziekte die plotseling opkwam is de wereld van mij en dus ook vervolgens van mevrouw Koning volledig op zijn kop gezet. Ook bij ons heerst nu de gedachte dat, sinds er het een en ander door de ziekte is weggevallen, het gene waar ik nog plezier aan mag beleven beter niet uitgesteld kan worden. Dit in alle (financiele) redelijkheid natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted October 27, 2015 Author Share Posted October 27, 2015 Lukt je niet meer Hans nu ze weet dat het bij de Turkse winkel goedkoper is Gebruik ik dit gewoon als verzendadres toch Blijkbaar zijn de ATT slants in beide versies erg in trek. (terecht trouwens) Toch blijft er nog een dierlijk soort slant op de achtergrond meehuilen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Dat is slechts inbeelding Hans, dat beestje zit nog in de testfase, het lijkt me sterk dat je hem hoort huilen helemaal tot in Nederland, denk dat ik morgenvroeg mijn venster en gordijn maar dicht houd .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts