Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste mensen,

Ik ben nieuw betreft het fenomeen scheren met een open mes. Echter ben ik tijdens mijn internetspeurtocht tegen een paar punten aangelopen.

Wat is het verschil tussen een spanriem en een scheerriem? En waarom heeft de scheerriem van DOVO wel een canvaszijde en andere riemen alleen een lederen zijde, want de canvaszijde is toch essentieel om de bevel te richten?

Tevens de pasta's kunnen die rechtstreeks op het leder aangebracht worden.

Het zijn heel veel vragen en ik ben er ook druk bezig mee, wellicht teveel vragen voor een beginner. Haha

Op dit moment gebruik ik een chavette (3 dollar van ebay) met een feahther mesje. Is dit te vergelijken met een open mes?

Alvast hartelijk dank voor de antwoorden!

Posted

Denk niet aan pasta's. Niet. Niet nodig. Verboden terrein voor de beginnende Open Mes gebruiker.

Geen pasta's dus.

Wat je nodig hebt zijn een scherp mes en een strop.

De strop is de lederen riem waar je je mes overheen haalt zowel voor las na de scheerbeurt. Deze heb je in soorten, kwaliteiten en prijsklassen.

De hangende strop, wat jij de scheerriem noemt, is feitelijk een lap leer die je met éen kant aan de muur bevestigd en aan de andere kant met de hand vasthoudt. Voordeel: ze zijn vaak wat langer en breder, nadeel: le moet het ding zelf op spanning houden en dat is als je leert stroppen wellicht nog lastig. Deze heb je in soorten, maten, met en zonder canvas, en zo duur als je zelf wilt.

De spanriem is een strop met een handvat en een spanmechanisme. Je houd m vast aan het handvat, andere eind leunt op tafel of de wasbak, en je hoeft m niet op spanning te houden. Dat doet het mechanisme. Hangt het te erg door draai je m aan met de handgreep, staat het zo strak dat het leer krom trekt draai je m los. Deze heb je met twee kanten leer, een kant leer en een kant CrOx (groen) en een kant leer en een kant FeOx (roodbruin). (kom ik zo op.)

Dan heb je ook nog de paddle, wat feitelijk een houten plank met een stuk leer is. Rasurpur verkoopt ze met verwisselbare leerpanelen.

Zelf ben ik begonnen met een goedkope strop, die ik snel liet volgen door een spanriem. Mijn persoonlijke mening: sla de eerste stap over en koop een spanriem. Daar is niet iedereen het mee eens hier, we hebben nu eenmaal allen onze voorkeuren.

Als je een spanriem koopt doe er dan eentje met een lederen en een groene zijde. Dit is de enige pastauitzondering. Tijdens je leercurve, en ook daarna, kun je eventueel iedere paar scheerbeurten het mes een slag of vijf over de groene kant halen, afvegen, en dan weer over het leer. Dat geeft, als je goed stropt (niet duwen, mes op het leer leggen, rug over het leer slepen en de snede volgt alleen, uitsluitend over de rug keren) net even de extra scherpte die je door het scheren verliest.

Canvas kan je gebruiken maar hoeft niet. Ik doe het niet, gebruik alleen leer, maar wellicht heb je er baat bij. Daar kan een ander misschien meer over vertellen.

Ik verwacht dat je, doordat je de shavette al kent, een minder steile leercurve zult hebben dan gebruikelijk met het mes. Toch denk ik dat je verschil zult merken in hoe het mes zich laat hanteren.

Posted

Iedereen heeft z'n voorkeuren, en die ontwikkel je naarmate je meer ervaring krijgt met scheren met een open mes. Als basis is zoals efsk zegt een echt scherp (scheerklaar) mes en een spanriem met een groene en lederen zijde ook naar mijn mening een prima keuze. Daar kan je op een goede manier een paar maanden mee vooruit. Daarna weet je wat je wil.

Posted

Ik ben zelf destijds met een scheerriem begonnen van 2 1/2 inch. Ik heb hem gelukkig niet beschadigd in de leercurve en gebruik hem na jaren nog steeds. Terugkijkend zou ik een ander toch een goedkope uitvoering aanraden.

Een spanriem heb ik nooit gebruikt maar ik vind zo'n ding eigenlijk wat te smal voor een beginner en ben het met Rolf eens dat je daarop makkelijk je mes botter maakt dan scherp als je nog onvoldoende ervaring hebt.

Canvas cq linnen gebruik ik direkt na een scheerbeurt om de snede van zeepresten te ontdoen en ook direkt na het slijpen.

Zorg wel dat je met een mes begint dat scheergereed is, succes.

Posted

Ik heb een spanriem, maar gebruik hem zelden. Vind hem eigenlijk wat kort en smal. Ben heel tevreden met mijn brede hangende strop. In het begin rustig en geconcentreerd stroppen. De snelheid komt met de tijd. Het is wel zo dat ik nu een paddlestrop op mijn lijstje heb staan, maar dat is vanwege de verschillende soorten leer die daarop kunnen.

Posted

Ik vind de spanriem NU te smal, behalve voor de kamisori's. Toen ik het scheren en stroppen echter nog onder de knie moest krijgen was voor mij de stap van hangende strop naar spanriem een vooruitgang. Vandaar mijn stellige houding daarin :-)

De hangende strop echter heeft, in de reacties tot nu, de overhand, als ik het zo lees.

Posted

Dank jullie wel voor de reacties. De meningen verschillen dus nogal. Maar een goedkope hangende strop aan welke prijscategorie moet ik dan denken?