Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heren, Dames ook,

DSC03212.JPG

Een draadje gewijd aan de krabbers van de firma Lutz. Hier betreden we echter wazig gebied want eigenlijk weet niemand wíé die krabbers der firma Lutz precies gemaakt heeft. In de scheve draad heb ik al getoond dat een en dezelfde krabber onder meerdere merknamen werd verkocht, maar die merken hadden wel allemaal verschillende eigenaren.

DSC03213.JPG

DSC03222.JPG

Waits beweert dat Lutz een Nederlands bedrijf is, maar dat klopt niet, ze komen gewoon uit Solingen. Bestaat nog steeds trouwens, als mesjesmaker. Allerhande soorten mesjes voor velerlei toepassingen, behalve scheermesjes ...

DSC03218.JPG

DSC03214.JPG

DSC03215.JPG

De krabber die ik hier toon is de Lutz Cavalier. Een geheel plastic exemplaar op een veer en klemschroef na. Een wat zegt u? Een veer zeg ik.

DSC03216.JPG

DSC03217.JPG

Vele jaren voor die lui van de dure cartridges het idee pikten hadden de lui bij Lutz (of de toeleveranciers hunner) bedacht dat je de scheerkop het gezicht moet laten volgen. Het geweldige van dit exemplaar is dat de mate waarin de kop veert traploos instelbaar is van helemaal niet naar helemaal erg.

DSC03219.JPG

DSC03220.JPG

Lijkt leuk, en volgens sommigen is het dat ook. Volgens mij echter niet. De eerste gang geprobeerd met de veer op standje middel maar dat vond ik helemaal niks. Gang twee en drie de veer op stand niet veren geschroefd en verder geschoren. Dan houd je een niet al te hoekgevoelige, tamelijk milde krabber over die mij althans niet diep onder de indruk achter laat. De krabber moet het hebben van de curiositeitswaarde en zal derhalve niet veel inzet vinden.

Posted

Het is inderdaad wel een curiosum, er zijn schijnbaar nog heel veel zaken die ik nooit heb gezien op scheergebied. Dank voor de info en foto's.

Posted

Apart is het inderdaad. Hoe zit het met de "weerstand" van de veer, in de in- en uitgeschroefde toestand? Voelt het degelijk aan, of zwabbert het wat? In elk geval voegt het wel wat toe aan je verzameling!

Posted

Mooie vondst Richard,

Euh wordt het niet eens tijd dat je een museum begint, jij hebt denk ik wel genoeg al bij elkaar ;):lol::lol:

T.

Posted

Leuk gevonden Richard! De waarde van zo'n verende kop ontgaat me verder ook; het sterke punt van scheren met één enkele snede (of het nu een DE, SE of open mes is) is nu juist de controle die je als gebruiker hebt doordat het allemaal niet veert.

Maar zeker wel leuk voor je museum (in wording)!

Posted

Het nut van de veer ontgaat mij ook. Eigenlijk verhindert die het vasthouden van de juiste scheerhoek, waardoor de scheerbeurt dus verslechtert.

De weerstand van de veer neemt af naarmate je de krabber meer veer geeft. Helemaal ingeschroefd veert het bijna niet en naarmate de veer verder uitgeschroeft is veert de krabber meer, en makkelijker. De door mij getoonde en geprobeerde stand is iets meer dan half uitgeschroefd en dan is het mij te beweeglijk.

Posted
Wanneer kwam dat museum nu ook alweer?

Haha dat was het eerste wat ik dacht bij het zien van dit draadje. Wederom mooi om te zien.