KugelFanger Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 (edited) Sinds dat ik scheer heb ik eigenlijk alleen nog maar varkenshaar kwasten gebruikt. Ik was altijd onder de indruk dat ik varkenskwasten moest weken in lauw water voor gebruik. tot dat ik deze opmerking zag staan. Varkenshaar neemt weliswaar meer water op dan das maar ook das absorbeert wat water. Maar iets heel anders; waarom moet varkenshaar geweekt worden? Dat is echt een fabeltje dat je op B&B bijvoorbeeld veel tegenkomt, erg hardnekkig is maar totaal niets bijdraagt aan het proces van opschuimen en ronduit schadelijk is voor de borstel. Om het andere topic niet te vervuilen, en misschien iets voor nieuwe mensen die op dit forum komen toch een interessant onderwerp. De vraag luid dan ook: Weken jullie je scheerkwasten voor wel of niet, en waarom wel of niet? Mijn antwoord was, Ja ik doe dit omdat ik dacht dat het hoorde, en omdat als je de toch wat stuggere haren niet voorweekt dat je dan de kwast eerder beschadigd dan zonder voor weken Maar door deze terechte opmerking van Talibeard ben ik hier op terug gekomen en ga ik waarschijnlijk zonder weken door, omdat ik inderdaad denk dat houten handvaten er niet beter van worden en ook omdat het niet goed kan zijn voor de lijm. Edited October 16, 2015 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 Meer dan een seconde of tien wat water in de kwast brengen doe ik nooit (meer) ook niet met varkensharen kwasten. Wat je wel krijgt met een varkensharen kwast is dat dan voor de tweede en derde pass er wat water onttrokken wordt aan je schuim maar dat is echt met één of twee druppels water toevoegen verholpen. Hoe langer je weekt des te dikker worden de varkensharen en des te meer druk komt er op de lijm ('gaatjes' van de haren lubberen uit) er komt veel druk op het cupje dat de haren bijeen houdt en dus ook op het handgreepje. Al die 'beweging' zorgt alleen maar voor een versnelde slijtage aan je kwast. Ook na tien seconden zit er al veel meer water in de kwast dan nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 Was me allemaal teveel gedoe, ik dompelde mijn kwasten altijd even in een potje met water en ga aan de slag, nooit problemen mee gehad dus waarom zou ik het anders gedaan hebben. Heden ten dage totaal niet meer van belang voor mij gezien ik alleen synthetische kwasten gebruik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 Nadat ik onder de douche vandaan kom leg ik de das of de varkenskwast in het lauwe water en ga ik over tot het aanbrengen van de pre-shave. vervolgens de kwast uit het water halen licht uitschudden, zeep laden en vervolgens in een kom opschuimen. Dus de weektijd zal hooguit een minuut zijn. Tussen de gangen door sprenkel ik altijd een paar waterdruppels in de kom en draai vervolgens weer een paar rondjes met de kwast. En voor de nieuwe lezers zoals Snuff al memoreerde synthetische kwasten hoeven absoluut niet voor te weken, even door het water halen, uitschudden en zeep laden dat is alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 'Vroeger' stond mijn kwast ook de hele douchebeurt in een glas warm/heet water. Tegenwoordig wordt tie alleen nog maar even in het glas, maar nu gevuld met koud water, gezet voordat ik begin met opschuimen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 Vroeger stond er tijdens het douchen altijd een kwast te weken. Ik wist niet beter want ik dacht dat dat zo hoorde. Tot ik zelf ging experimenteren en wat meer ging lezen. Sindsdien staet een kwast hooguit een minuut in het warme water, waarbij ongeveer 3/4 van de haarlengte onder water staat. Werkt prima en m'n kwasten zijn ongetwijfeld blij met me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 waarbij ongeveer 3/4 van de haarlengte onder water staat. Hier hooguit de helft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoppel Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 Voordat ik ga kopsoppen maak ik mijn gezicht en hals nat met behulp van de kwast. Dat is meer dan genoeg. Kwast staat nooit in het water. Link to comment Share on other sites More sharing options...
otlvanrooij Posted October 17, 2015 Share Posted October 17, 2015 Gezicht en hals natmaken. Daarna de kwast even in het water en soppen maar. Met een droge huid en natte kwast krijg ik ruzie Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted October 17, 2015 Share Posted October 17, 2015 Nou, welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
basbulletje Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Tot noch toe heb ik de kwast tijdens het douchen altijd in een beker het water staan. Maar als ik hier lees dat dit eigenlijk voor versnelde slijtage zorgt en eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft, denk ik dat ik ook eens ga proberen zonder voor te weken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Voor het scheren zet ik de kwast even op de kop in mijn scheerbakje, maar niet langer dan tien of vijftien seconden, gok ik. Gewoon even om het water en de warmte op te nemen. Met synthetische kwasten geen issue trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamp Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 meestal even nat maken en gaan met draaien in het zeepbakje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noud Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Ik heb de kwast samen met de krabber in warm water staan als ik aan het douchen ben. Het verzacht naar mijn idee de haren toch wat meer en dat vind ik fijn als ik mn gezicht inschuim. Ik let wel altijd op dat het handvat niet in het water dobbert. Overigens heb ik enkel varkenshaarkwasten, dus heb ik voor JA gekozen . Edit: +1 syntheet. Thanks Gusto Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Ik week al mijn kwasten wel een minuutje in warm water. Ik heb een varken, syntheet en das. Waarom zou het weken schadelijk voor de kwast zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noud Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Hoe langer je weekt des te dikker worden de varkensharen en des te meer druk komt er op de lijm ('gaatjes' van de haren lubberen uit) er komt veel druk op het cupje dat de haren bijeen houdt en dus ook op het handgreepje. Al die 'beweging' zorgt alleen maar voor een versnelde slijtage aan je kwast. Ook na tien seconden zit er al veel meer water in de kwast dan nodig. Hierom Link to comment Share on other sites More sharing options...
pern Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Heb eigenlijk nooit mijn das in het water gezet, tot ik de laatste tijd op veel fora en ook op de you tube filmpjes zag dat dit werd aangeraden. Daarna dit een korte tijd uitgeprobeerd maar merkte eigenlijk geen verschil. Dus maar weer terug naar het even dompelen in warm water en een aantal keren uitslaan. Dit werkt voor mij uitstekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Nat is nat. Weken is in mijn ogen volstrekte onzin. Ik sta onder de douche, pak de kwast, maak hem nat en door de zeep. Klaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anheuer Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Ik doe het al is het alleen al om de haren lekker warm te krijgen, ik doe ook al warm water op me zeep om het voor te warmen en los te maken, dus daarna mijn borsten wel goed droog knijpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Wat hebben jouw borsten te maken met een scheerkwast en wil ik dat wel weten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 das niet verkeerd, lekker warm haar op z'n borsten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Ja maar hoe dat dan weer zit met dat zachtjes uitknijpen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Wanneer is weken weken? Ik denk niet te weken. Houd de kwasten even in heet water (ongeveer 20 sec??), tot de haren goed nat zijn, klop ze uit en maak schuim. Als dat weken is dan is het ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anheuer Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Hahaha, oeps, ik bedoel borstel natuurlijk, niet borsten. Meestal wat ik doe ik even snel douchen, voor ik dat doe leg ik alles in warm water. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macaronus Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Ik merk dat mijn varkensharen borstels zachter zijn nadat ze hebben geweekt. De ene kwast heeft dat wat meer nodig dan de andere, dus sommige kwasten worden voorgeweekt en andere (de zachtere) dus niet. En áls ze worden geweekt, dan maar voor maximaal de helft in het water. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts