Jump to content

Verdwijnend schuim in de kwast.

Hanskoning

Recommended Posts

Er is naar aanleiding van Marco' s SOTD waarin hij beschreef dat de kwast geen schuim wilde vasthouden de volgende vraag bij mij opgekomen: welke reden ligt hieraan nu ten grondslag?

Ik heb zelf eenmaal hiermee geworsteld met een Semogue 1305 die na maanden nog steeds geen fatsoenlijk schuim produceerde, eigenlijk het (geringe financiële) verlies geaccepteerd maar verder nooit stil gestaan naar de oorzaak hiervan, tot nu dus.

Ik heb ook wel eens een gelijkwaardig onderwerp geopend over een tweeband das die ik had, maar het is toch wel interessant om dit nog eens in het algemeen te bespreken.

Ik had het toevallig gisteren nog met Jarno over de 1305. Voordat ik hem kreeg was het namelijk zijn kwast. Ook hij kon niet elke zeep stabiel genoeg opgeklopt krijgen met deze kwast en gaf ook aan dat zijn Semogue 620 niet elke zeep aankan.

Het schuim lijkt bij mij altijd vanaf de buitenkant in orde te zijn, maar binnenin de kwast is het dan al opgelost. Ga je je gezicht voor een tweede keer insoppen, dan draai je het laatste restje schuim ook nog eens dood.

Ik heb van alles geprobeerd; drogere kwast, nattere kwast, meer zeep laden, veeeel meer zeep laden, wel voorweken, niet voorweken. Het maakt allemaal geen verschil. En zoals eerder vermeld schuim ik al 15 jaar zeep op, dus ik ben niet ineens motorisch gestoord geworden.

Ik heb het idee dat de kwasten tegenwoordig een andere bewerking ondergaan ofzo.

Hoe dan ook, het blijft irritant en je durft al bijna geen natuurlijke borstel meer te kopen.

Ik geef ook elke nieuwe kwast dezelfde behandeling (behalve de synthetische) eerst een half uurtje in de witte natuurazijn, dan wassen met een milde shampoo om ze vervolgens opgeschuimd met de sterkst ruikende zeep een nachtje te laten staan.

Gezien jouw ervaring betreft het dus niet alleen varkenskwasten maar ook dassenharen, dus valt uit te sluiten dat het basismateriaal de oorzaak zou kunnen zijn.

De roemruchte Puerco kwast had hier ook last van maar toen ik hem mocht proberen was er niks aan de hand.

Ik weet niet wat er feitelijk mis gaat als schuim instort maar zou waterhardheid hierin wellicht een rol kunnen spelen?

De Puerco kwast is uiteindelijk bij mij terecht gekomen en had hier wisselend wel of niet last van. Misschien ligt het er ook aan welke zeep er gebruikt wordt.

Mijn waterhardheid is gemiddeld en het probleem heb ik nooit met synthetische kwasten. En vroegâh had ik ook nergens last van. En ik woon toch al mijn hele leven in Zoetermeer, dus overal dezelfde hardheid.

Bovendien speelt het probleem ook niet bij alle kwasten.

Varkens en dassen ondergaan genetische veranderingen te danken aan het menselijk gedrag tegenoverstaande de natuur, dit is hun manier van wraak nemen, kan je nagaan wat straks een vintage varkens of dassenhaar borstel waard zal zijn! ;-)

Ik blijf het een interessant fenomeen vinden, zo een kwast die eens een prachtig schuim maakte en dan ineens tegen ons keert...

Er moet iets zijn in de kwast dat reageert met de zeep maar wat dan?

Is het kalk, dat zou er uit moeten komen met een verdund azijn bad.

Zeepresten, zouden er ook uit moeten komen met verdund azijn en shampoo of afwasmiddel.

Olie of vetachtige substantie, zou er ook uit moeten gaan met deze behandeling.

Zou iets van de gebruikte zepen of schoonmaakmiddelen op een of andere manier reageren met de haren danwel in de knot achterblijven (de azijn wellicht) en heel langzaam vrijkomen, net genoeg om het schuim dood te slaan?

Als azijn de boosdoener zou zijn (een beproefd middel om kwasten schoon te maken mits voldoende verdund) dan zou een oplossing van bicarbonaat (arm&hammer, verkrijgbaar bij toko) dit kunnen neutraliseren.

Het blijft een interessant fenomeen maar kan tevens zo frustrerend zijn als je er mee te maken hebt.

Kan het zijn dat er ergens iets ontvettends in zit? Als je een sopje besprenkeld met alcohol of spiritus of zoiets verdwijnt het schuim ook direct. Aan de andere kant, als het bierglas vettig is slaat het bier direct dood, dus zou je zeggen dat vet ook invloed kan hebben. Lastig.

Ik heb zelf (nog) geen ervaring met dit fenomeen.

Maar zou inderdaad eigenlijk door een van de dingen moeten komen die PI56 beschrijft. Ik weet dat als ik op mijn werk een sls buffer maak dat dit enorm schuimt, en dat we dit tegen gaan door een aantal druppels alcohol toe te voegen.

Maar dit is dus alleen een fenomeen van natuurlijke borstels?

En is het dan ook gekoppeld aan bepaalde merken/modellen?

Zou het ook niet kunnen zijn dat bepaalde batches haar die de fabrikant gebruikt vervuild zijn ofzo.

Hoewel zowel waterhardheid als vet als kwaliteit haren zeker invloed hebben op je schuimkwaliteit denk ik toch dat het hier voornamelijk gaat over te weinig product (zeep/crème) op je borstel. Zeker een grote dicht ingeplante borstel vreet zelf veel schuim dus heeft veel meer zeep nodig om genoeg te maken zodat je er zelf ook nog wat van krijgt.

Bij een varkensharen kwast duurt het bovendien eventjes voor hij goed presteert. Hoe lang dat duurt verschilt veel; ik heb Omega's gehad die binnen tien keer gebruik prima presteerden maar bij mijn Vulfix 2189 duurde het beduidend langer voor hij goed was en ook na minstens 60-70 keer gebruiken ben ik nog steeds niet tevreden over mijn Semogue 1520. Maar ook met die borstel krijg ik voldoende schuim, ik heb er alleen 3X zoveel zeep voor nodig als gemiddeld.

Ik weet dat als ik op mijn werk een sls buffer maak dat dit enorm schuimt, en dat we dit tegen gaan door een aantal druppels alcohol toe te voegen.

Hierop doordenkend. Is het mogelijk dat de borstel of de scheerkom "besmet" is geraakt met bijvoorbeeld alcoholhoudende aftershave. En kan het dan zijn dat de ene borstel daar wat gevoeliger voor is dan de andere? (varken versus das versus syntheet)

Ik weet dat als ik op mijn werk een sls buffer maak dat dit enorm schuimt, en dat we dit tegen gaan door een aantal druppels alcohol toe te voegen.

Hierop doordenkend. Is het mogelijk dat de borstel of de scheerkom "besmet" is geraakt met bijvoorbeeld alcoholhoudende aftershave. En kan het dan zijn dat de ene borstel daar wat gevoeliger voor is dan de andere? (varken versus das versus syntheet)

Toch onwaarschijnlijk denk ik; als je geen hele flessen aftershave morst maar slechts wat druppels dan verdampt dat in geen tijd. Bovendien krijg ik ook gewoon schuim op mijn bakkes als ik eerst een alcohol houdende preshave gebruik.

Toch onwaarschijnlijk denk ik; als je geen hele flessen aftershave morst maar slechts wat druppels dan verdampt dat in geen tijd. Bovendien krijg ik ook gewoon schuim op mijn bakkes als ik eerst een alcohol houdende preshave gebruik.

aftershave zit ook lotion in, dit verdampt niet. maar dat houdt dan inderdaad weer geen stand tegen jou 2e argument want dan zou de zeep ook moeten verdwijnen op je: "bakkes"

Dan kom ik toch op mijn derde punt uit fabrikant/Batch gerelateerd. is een soort gelijke vraag al ooit voorgelegd aan een noem omega of semogue?

Ik heb tot op heden ook geen last verdwijnende zeep hoor. En heb alleen maar varkens en dassenharen kwasten. Merk wel dat ik de ene keer wat meer zeep nodig ben dan de andere keer. En het is me niet opgevallen of dat kwast gerelateerd is.

Nu ik er even wat langer over nadenk. Ik heb eens een dubbelwandige kom bij de kringloop gescoord om als scuttle te gebruiken. Daarin was op geen enkele manier schuim in op te kloppen. Met geen enkele zeep en kwastcombinatie. Flink ontvetten werkte ook niet. Als laatste middel heb ik toen een munt op de bodem gelijmd om wat ribbels te krijgen, in de veronderstelling dat de kom misschien te glad was. Ook dat hielp niet. Terwijl ik dan in een andere kom met dezelfde kwast/zeepcombinatie wel mooi schuim kreeg. De 1 euro scuttle, herstel 1.50 euro scuttle is toen roemloos geeindigd in de kliko.

Ik heb geregeld als de kwast geen schuim produceerde een andere kwast gepakt om de scheerbeurt af te ronden. Als mijn gezicht en/of de kom "besmet" zou zijn zou je denken dat het probleem zich zou herhalen echter de vervangende kwast ondervond geen enkel probleem en presteerde goed.

Alcohol lijkt me ook niet de oorzaak, in de zomer wil ik nog wel eens een paar druppels Osage Rub bij het schuim toevoegen hetwelk geen negatieve invloed op de kwaliteit van het schuim heeft.

Te weing zeep/creme vind ik twijfelachtig, juist door het slechte presteren laadde ik meerdere malen en meer zeep als ik gewoon was en nog verdween het schuim bij het inzepen.

Mevrouw Koning kwam met de volgende opmerking: als niemand nu precies weet het hoe en waarom sommige kwasten van hetzelfde type niet presteren heb ik als vrouw misschien een wat vergezochte verklaring. Zijn de haren van dit soort kwasten niet van een vrouwelijk zwanger dier? Veel zwangere vrouwen krijgen tijdens deze periode futloos en slap haar. Lijkt mij wel heel ver gezocht maar ja?

Tja en zwangere vrouwen en slagroom kloppen gaat ook niet altijd goed...

Hehehe

Maar zwanger en futloos haar kan ik inkomen. Maar dan zou je toch gewoon een slappe kwast moeten hebben? Maar dat het zeep instort dan weer niet. Blijft een vaag probleem

Lijkt me ook niet waarschijnlijk. Een kwast wordt niet met het haar van 1 dier gemaakt. Het varkenshaar wordt bij de slacht afgeschraapt en in een enorme grote bak gespoeld, gewassen en verder bewerkt voordat het weer gebundeld wordt. In een kwast kunnen wat mij betreft haren van wel meer dan 50 verschillende varkens zitten. Zo gaat het tenminste bij verfkwasten. Scheerkwasten zullen niet anders gemaakt worden. Gezien op TV. Keuringsdienst van Waarde dacht ik.

Ook hier een Semogue 1305 kwast die zeep vreet alsof ie holle bolle Gijs is.

Voor de 1e pass levert ie voldoende schuim maar wil hem gebruiken voor een tweede dan kijk je tegen een zielig hoopje natte haren aan.

De reden dat ik hem nog niet in de vuilnisbak heb gegooid is dat ik hem er nog leuk vind uitzien.

En ook ik heb al van alles geprobeerd, shampoo, conditioner,azijn langer laadden.