Jump to content

Ikon/ShaveCraft 103 "Open Comb"

Jan Zoethout

Recommended Posts

Ter gelegenheid van mijn verjaardag verleden maand heb ik deze krabberscheerkop gekregen:

De Ikon/ShaveCraft 103 "Open Comb".

Hier wat plaatjes:

8Xz2CGu.jpg

gVK5Em8.jpg

lh1DEDv.jpg

NfyMyhl.jpg

Het is een aluminium scheerkop, weegt toch nog 29 gram, en heeft een oppervlaktebehandeling (geanodiseerd of zo)

ondergaan.

Samen met m'n laatst aangeschafte "Windrose" handvat is het een fraaie krabber, al zeg ik het zelf.

Uiteraard heb je een krabber niet voor z'n fraaie uiterlijk (al is dat ook mooi meegenomen), maar

hoofdzakelijk voor z'n scheerprestaties.

Welnu, naar mijn mening voelt deze krabber agressiever aan dan m'n vintage Gillettes (NEW, New Improved, Old Type),

en scheert 'ie heerlijk glad.

Een voordeel tegenover veel andere krabbers is dat de korte kanten van het mesje binnen de scheerkop vallen,

zodat je de kop bij de korte zijden kunt vastpakken om het handvatje aan te draaien - zonder je daarbij te verwonden 8-)

Ten opzichte van de Fatip is deze krabber net iets minder agressief, terwijl het scheerresultaat ongeveer

hetzelfde is.

UEKAZ, natuurlijk - sommigen plaatsen deze krabber qua agressiviteit tussen de Fatip en de R41 ... :D

De snijkant van het mesje steekt minder uit dan bij de Fatip (exposure heet zoiets ?):

7aB5rTP.jpg

Links de Fatip, rechts de ShaveCraft.

Al met al een fijne krabber, waar ik veel plezier aan ga beleven - een bijpassend aluminium handvatje

staat nog wel op 't verlanglijstje ... :roll:

Edited by Guest

Leuk verjaardagscadeautje! En blijkbaar heel tevreden ook nog. Deze heb ik niet geprobeerd omdat de vorige versies mij niet bevielen UEKAZ en dergelijke meer. Al iets op het zicht qua aluminium vorm of maker?

Leuk verjaardagscadeautje! En blijkbaar heel tevreden ook nog. Deze heb ik niet geprobeerd omdat de vorige versies mij niet bevielen UEKAZ en dergelijke meer. Al iets op het zicht qua aluminium vorm of maker?

Weet niet of ik de vraag helemaal juist begrijp, Ron ...

Als je bedoelt of deze scheerkop een copie is van een bestaande:

Ik weet dat de ShaveCraft DeLuxe OC een 1 op 1 copie is van de Gillette NEW DeLuxe, maar deze scheerkop

lijkt niet op een bestaande die ik ken.

Als je het hebt over het handvatje:

Er zijn nog geen aanwijzingen dat de maker/verkoper van de "Windrose" handvatjes (betaalbare) aluminium

handvatjes gaat aanbieden.

En dichter bij huis: ik hoop nog steeds dat "onze" 3gor4 een aluminium handvatje voor mij wil/kan maken

(kan 'ie er gelijk een van RVS maken voor m'n Fatip :mrgreen: ), maar die jongen geeft al geruime tijd

geen teken meer van leven ... :o

Het ging over het handvaatje. Windrose kreeg al verscheidene aanvragen voor aluminium handvaatjes, helaas blijft hij halsstarrig weigeren. Ik heb denk ik het enige exemplaar dat hij ooit maakte gekocht voor een vriend, nu blijkt dat hij deze toch veel te licht vind en hij gaat hem verkopen.

Nu je het zegt 3gor4 is inderdaad van het strijdtoneel verdwenen, tja het leven neemt soms een andere wending en dan zijn er belangrijkere dingen. Succes in de zoektocht!

Heel vriendelijk maar ik pas. Om een of andere reden kan ik bij iKon niks vinden wat me echt aanspreekt qua scheer resultaten. Al zoveel modellen geprobeerd, daarom laat ik die allemaal links liggen tegenwoordig. Ze zijn niet slecht maar voor mij gewoon middelmatig.

Ben benieuwd wat jij ervan vindt Jan, in tegenstelling tot Snuff (ymmv) zijn de Ikons bij mij blijvertjes en behoren tot de fijnste scheerders (misschien wel DE fijnste) in huis. Leuk dat eenieder scheren zo op z'n eigen manier ervaart.

Ter gelegenheid van mijn verjaardag verleden maand heb ik deze krabberscheerkop gekregen:

De Ikon/ShaveCraft 103 "Open Comb".

Hier wat plaatjes:

8Xz2CGu.jpg

gVK5Em8.jpg

lh1DEDv.jpg

NfyMyhl.jpg

Het is een aluminium scheerkop, weegt toch nog 29 gram, en heeft een oppervlaktebehandeling (geanodiseerd of zo)

ondergaan.

Samen met m'n laatst aangeschafte "Windrose" handvat is het een fraaie krabber, al zeg ik het zelf.

Uiteraard heb je een krabber niet voor z'n fraaie uiterlijk (al is dat ook mooi meegenomen), maar

hoofdzakelijk voor z'n scheerprestaties.

Welnu, naar mijn mening voelt deze krabber agressiever aan dan m'n vintage Gillettes (NEW, New Improved, Old Type),

en scheert 'ie heerlijk glad.

Een voordeel tegenover veel andere krabbers is dat de korte kanten van het mesje binnen de scheerkop vallen,

zodat je de kop bij de korte zijden kunt vastpakken om het handvatje aan te draaien - zonder je daarbij te verwonden 8-)

Ten opzichte van de Fatip is deze krabber net iets minder agressief, terwijl het scheerresultaat ongeveer

hetzelfde is.

UEKAZ, natuurlijk - sommigen plaatsen deze krabber qua agressiviteit tussen de Fatip en de R41 ... :D

De snijkant van het mesje steekt minder uit dan bij de Fatip (exposure heet zoiets ?):

7aB5rTP.jpg

Links de Fatip, rechts de ShaveCraft.

Al met al een fijne krabber, waar ik veel plezier aan ga beleven - een bijpassend aluminium handvatje

staat nog wel op 't verlanglijstje ... :roll:

Dat is een mooi cadeau Jan! Veel plezier met deze fraaie krabber.