SakasakaHeyhey Posted September 27, 2015 Posted September 27, 2015 (edited) Goedenavond heren van het goede scheerleven Ik scheer mij nu al een tijd met het open scheermes. Het bevalt prima en heb de techniek goed onder de knie. Wat mij niet lukt is tegen de haargroei richting in scheren op mijn hals waardoor ik geen BBS bereik. Een gedeelte kan ik wel scheren door de huid over mijn kaak omhoog te trekken. Het stukje dat daaronder zit, zou ik dan op een onnatuurlijke manier moeten scheren. Het open mes moet ik dan verticaal houden en een horizontale beweging moeten maken. Dit gaat echt niet op mijn hals en dat zal ook een gevaarlijk klusje zijn Ik heb dit ook nog nooit iemand zien doen op deze manier. Ik heb het geaccepteerd dat ik dit resultaat niet zal behalen met het open mes. De nieuwsgierigheid heeft mij er toe gezet om dit draadje aan te maken. Zijn er hier mensen die het toch lukt om tegen de haargroei richting in te scheren op de hals? En zo ja hoe doen jullie dit:?: Edited September 27, 2015 by Guest
Snuff Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Moeilijk om zonder het te zien echt zinnige uitleg te verschaffen. Ik weet dat veel mensen inderdaad de huid over de kaak omhoog trekken zodat als ze die loslaten de kaaklijn en een stukje van de hals geschoren zijn. Het is echter mijn ervaring dat als je de huid nogal opspant je blijkbaar de haren in zo'n stand trekt dat bij het loslaten ze niet helemaal afgeschoren blijken te zijn (weet niet hoe ik het beter kan beschrijven). Zelf heb ik totaal geen probleem met het tegen de richting in scheren op de hals. In het begin wel en dat kwam omdat ik zo nodig wilde zien in de spiegel waar ik mee bezig was. Dat zorgde ervoor dat mijn hals niet de nodige strekking had en het mes kon dan ook niet overal makkelijk bijkomen. Toen ik leerde op mijn gevoel af te gaan en mijn nek echt goed achterover hield zodat alles goed aangespannen was bleek het een fluitje van een cent te zijn. Een andere verbetering voor mij althans was toen ik dat omhoog trekken van de huid over de kaak achterwege liet en leerde om gewoon in een vloeiende beweging het mes van de kaak naar de hals te laten glijden, dit vergt wel oefening want je moet als je over de ronding heen gaat als het ware het mes constant van hoek veranderen om het juiste effect te bekomen.
SakasakaHeyhey Posted September 28, 2015 Author Posted September 28, 2015 Heren bedankt voor jullie reactie. Ik ga hier op letten bij de volgende scheerbeurt
efsk Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Welke richting groeien je haren in je hals? Bij mij groeit het in de hals (althans op het verticale deel) van beneden naar boven. In de bocht en onder de kaak heb ik geen idee. Met de vleug mee scheer ik dus van beneden naar boven, met de bocht mee tot de kaaklijn. Op de vleug gaat niet, want dan moet het mes vertikaal staan en dat past niet. Nu ja, met een Wiener Schaber misschien. Daar scheer ik dus een beetje een draaiende beweging: begin met het mes horizontaal en de scheerbeweging is een beetje een draai de punt omhoog (cutthroat noemt dit de ruitewisser-beweging). Tegen de vleug strek ik de nek (hoofd in de nek, kin omhoog) en scheer ik (goeddeels zonder te zien wat ik doe) van boven naar beneden. Hierna heb ik hooguit wat stoppels op en net onder de kaaklijn. Een kwaststreek links en eentje rechts, vingers op de wang en omhoogtrkken, en met het mes in éen haal van het oor naar de kin. Glad. Niet altijd helemaal 100% BBS, maar soms moet je ook even een half uurtje wachten met voelen. De hals is een gevoelig stukje huid en wil direct na het tegen de vleug scheren wel eens wat "kippevellig" zijn. Na een paar minuten tot een half uurtje is de rust weergekeerd en voelt het geheel een heel stuk gladder aan.
mhharsta Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Pas sinds kort lukt het me om ook de hals tegen de vleug in te scheren. De voorgaande (veel meer dan 100?) scheerbeurten was dit niet het geval. Van beneden naar boven is bij mij tegen de vleug in op de hals. Ik heb altijd in 3 gangen geschoren; 1: met de vleug mee, hele gezicht en hals, 2: scheef op de vleug de wangen, kaaklijn en kin, onder de neus en de hals met de vleug mee (hals in een soort van ruitenwisserbeweging), 3: wangen tegen de vleug in, kaaklijn en de kin weer scheef op de vleug, onder de neus met de vleug mee, en de hals weer met een ruitewisserbeweging. Dit gaf de laatste tijd een, op de hals na, haast spiegelglad resultaat. Mijn tip is om je normale routine aan te houden, en eens in de zoveel tijd, als een hele scheerbeurt lekker loopt, het gewoon weer te proberen. Hoofd zoals eerder gezegd goed in de nek. Het heeft volgens mij alles te maken met ervaring en de "zekerheid" waarmee het mes wordt gehanteerd. En dat neemt (in mijn geval) veel tijd in beslag.
Snuff Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Het heeft volgens mij alles te maken met ervaring en de "zekerheid" waarmee het mes wordt gehanteerd inderdaad, hoe zekerder je bent hoe sneller de beweging en hoe efficiënter het haar wordt afgesneden, maar zonder ervaring geen snelheid (althans niet zonder ongelukjes), dus het is gewoon leergeld die je dient te betalen. De volhouder wint altijd.
SakasakaHeyhey Posted September 28, 2015 Author Posted September 28, 2015 Welke richting groeien je haren in je hals? Bij mij groeit het in de hals (althans op het verticale deel) van beneden naar boven. In de bocht en onder de kaak heb ik geen idee. Met de vleug mee scheer ik dus van beneden naar boven, met de bocht mee tot de kaaklijn. Op de vleug gaat niet, want dan moet het mes vertikaal staan en dat past niet. Nu ja, met een Wiener Schaber misschien. Daar scheer ik dus een beetje een draaiende beweging: begin met het mes horizontaal en de scheerbeweging is een beetje een draai de punt omhoog (cutthroat noemt dit de ruitewisser-beweging). Tegen de vleug strek ik de nek (hoofd in de nek, kin omhoog) en scheer ik (goeddeels zonder te zien wat ik doe) van boven naar beneden. Hierna heb ik hooguit wat stoppels op en net onder de kaaklijn. Een kwaststreek links en eentje rechts, vingers op de wang en omhoogtrkken, en met het mes in éen haal van het oor naar de kin. Glad. Niet altijd helemaal 100% BBS, maar soms moet je ook even een half uurtje wachten met voelen. De hals is een gevoelig stukje huid en wil direct na het tegen de vleug scheren wel eens wat "kippevellig" zijn. Na een paar minuten tot een half uurtje is de rust weergekeerd en voelt het geheel een heel stuk gladder aan. Die ruitenwisser beweging heb ik eerder als tip van jou gekregen Richard. Het wordt wel gladder maar helemaal BBS lukt mij niet. En je hebt gelijk de huid voelt een half uurtje later anders aan. Het probleem bij mij zit 'm in de bocht onder de kaak in de haargroeirichting die daar voornamelijk horizontaal vanuit de kin gezien naar links en rechts groeit. Het mes helemaal verticaal houden lukt daar niet en met de ruitenwisser beweging haal ik niet alles weg. Ik blijf stoppels voelen. Op zich geen probleem want ik heb deksels fijne scheerbeurten. Ik vroeg mij alleen af of datgene wat ik wil bereiken wel mogelijk is. Je zou verwachten dat je alleen BBS kan bereiken wanneer je echt goed tegen de haargroei richting in kan scheren... En om daar nu een krabbertje voor te gaan pakken
Buffel Posted September 29, 2015 Posted September 29, 2015 Soms wel, meestal niet. Een fijne scheerbeurt is wat telt! Die paar stoppels zitten er de volgende dag toch weer. Ik doe 2 gangen, dan is het wel weer genoeg. Tegen de haren in op de keel is erg lastig uit te voeren, de haten groeien alle kanten op bij mij.
SakasakaHeyhey Posted September 29, 2015 Author Posted September 29, 2015 Soms wel, meestal niet. Een fijne scheerbeurt is wat telt! Die paar stoppels zitten er de volgende dag toch weer. Ik doe 2 gangen, dan is het wel weer genoeg. Tegen de haren in op de keel is erg lastig uit te voeren, de haten groeien alle kanten op bij mij. Dan ben ik gelukkig niet de enige
antonius Posted September 29, 2015 Posted September 29, 2015 Je zal mijn baard groei heb. Het gaat echt van links onderkant naar recht,ook op de wangen. Linkerwang naar beneden,en de rechterwang naar boven.onder de kind ook van links naar rechts.
DannyVG Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 Bij mij is ook de 3de gang teveel Soms al de tweede Hm ik grijp af en toe dan terug naar mijn oud materiaal maar soms is het dan al te laat
QuantumCat Posted October 26, 2015 Posted October 26, 2015 Mij lukt een volledige BBS ook niet. Maar dat is vooral te wijten aan een rare haargroei richting, op zo'n manier dat ik gewoon niet 100% ATG op die plekken kan scheren.
Kamp Posted October 26, 2015 Posted October 26, 2015 Mijn hals blijft een beetje lastig daar voel ik meestal nog wat lichte stoppel, maar als het wel helemaal glad zou zijn is dat na een paar uur ook weer voorbij, dus laat ik het meestal maar bij die paar stoppels staan. Je ziet ze niet en alleen ik zelf of mijn vrouw (moet ze wel de juiste richting voelen )zal ze voelen.
efsk Posted October 26, 2015 Posted October 26, 2015 Mijn hals is vaak een uur na het scheren gladder dan direct erna.
rust Posted October 26, 2015 Posted October 26, 2015 Mijn hals is vaak een uur na het scheren gladder dan direct erna. Dit is mij ook al opgevallen. Niet alleen mijn hals overigens.
MisterT Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Remco, wellicht is het eens goed om een keer de richting van je haren op je je gezicht en hals eens in kaart te brengen. dat maakt het wat makkelijker om te bepalen hoe je je het best kunt scheren. Bij sommige groeit alles in allerlei richtingen en wellicht helpt dat. Ik merk wel dat er ook nog wel eens verschil zit in welk mes je gebruikt, ik heb C.V. Heljestrands die na 2 passes een BBS opleveren en sommige messen pas na drie of soms net geen BBS. En ach dan moet ik Buffel bijvallen +1 dat een fijne scheerbeurt is wat telt. Enne anders duurt het weer net iets langer voor we weer voor de spiegel staan En wellicht is dit ook nog een leuke leerzame pagina. http://straightrazorplace.com/srpwiki/index.php/Shaving_passes
SakasakaHeyhey Posted November 16, 2015 Author Posted November 16, 2015 Dank MisterT, Wanneer ik jouw alias lees schiet er altijd de volgende zin te binnen "I love it when a plan comes together" Op de hals groeit mijn haar in een richting waar ik onmogelijk tegen de haargroei richting in kan scheren met een open mes. Ik heb mijzelf voorgenomen dat een DFS ook prima is
Frank Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 En hoe gaat het als jullie een gewone DE-krabber gebruiken? Bij mij levert die nog steeds een gladder resultaat op in veel minder tijd. Ik ben bang dat dat ook zo zal blijven . Ik boek de laatste tijd nauwelijks meer progressie bij het hanteren van het open mes.
efsk Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Krabber is iets sneller, maar zeker niet altijd gladder. De perfect gladde scheerbeurt haal ik echt met een mes, gevolgd door sommige scheve (beide soorten) exemplaren. Hiertoe dient het mes wel écht goed scherp te zijn, en moet het focus goed zijn. Niet perfect ontspannen en toch geheel gefocust maakt het een stuk lastiger. Wat dat betreft scheelt het dat ik 's avonds scheer, na het werk: geen tijdsdruk. Dat maakt het scheren met open mes ook fijn voor me. Je dwingt jezelf in het moment te staan.
mhharsta Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Zowel met een krabber als met een open mes scheer ik me spiegeltjeglad. Met een krabber sneller en op de automatische piloot. Met een open mes heb ik al m'n aandacht nodig, maar het geeft me veel voldoening.
Kamp Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 Net als mhharstra bij beide glad, alleen bij het open mes wat langer bezig ook ivm stropen voor en na het scheren
Snuff Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 Op één staat bij mij de Feather DX twee open mes drie SE vier DE
Henkiepenkie Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Ik doe met Snuff mee wat betreft de eerste plek. N.l. de Feather Artist club ss die ik sinds kort heb op 1. Gewoon door de weergaloze scherpte. Op 2 een DE Op 3 een traditioneel open mes maar dat zal liggen omdat die toch minder scherp heb dan de Feather mesjes.
efsk Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Nou. Ik heb gister weer mogen ervaren: een open mes maakt me mesglad, en dat blijf ik dan langer dan met een DE.
Recommended Posts