karlimariner Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Hallo, Robert Chevalier (De messenwinkel, Antwerpen) en ikzelf hebben de afgelopen maanden gewerkt aan een scheercursus. Enfin, het zit zo. In de kelder van de messenwinkel worden al jaren cursus gegeven voor mannen die zich willen scheren met het klassiek open scheermes. Met al die ervaring was er al langer een bundel met tekst en beeldmateriaal ontwikkeld. Dat hebben we nu verfijnd en online gezet; Stap voor stap. Je kan het resultaat bewonderen op http://www.scheercursus.be. Met korte filmpjes, geschiedenis, anekdotes... Karl ps. We hebben al iemand ontmoet die zichzelf heeft leren scheren met alleen maar de site als hulpmiddel? Maar geef gerust commentaar als we dingen kunnen verbeteren! De komende maanden beginnen we aan een gelijkaardige site voor de Safety Razor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Kan niet anders zeggen dan chapau! Site is erg netjes en duidelijk! Ook om feit dat je als ondernemer een gratis alternatief (min of meer) biedt voor een dienst die je zelf betaald aanbied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puerco Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Heel mooi, daar zullen veel mensen wat aan hebben!!! Ik ben het niet helemaal eens met de methode om alles met de rechterhand te doen, het is even heel erg wennen om beide handen te gebruiken maar dan heeft men er erg veel profijt van omdat de linkerkant heel lastig met de rechterhand te scheren is en andersom, dit geld vooral voor het naar beneden scheren, bij omhoog scheren gebruik ik zelf juist de tegengestelde hand. Ook de methode om het mes te onderhouden met een spanriem met pasta ben ik geen groot voorstander van, als het mes aan scherpte verliest gaat het bij mij liever direct op de meest fijne steen zoals een Coticule of Japanse natuursteen, daarna stroppen op canvas en leer en het kan er weer heel lang tegen. Dit laatste is echter een kwestie van voorkeur, ik wil niet zeggen dat een spanriem met pasta niet werkt maar ik heb een tijdje pasta gebruikt en vond het een smerig goedje en het resultaat (voor mij) eens stuk minder. Ik geef dus de voorkeur aan het aanscherpen op stenen maar dat is voor een beginner wel weer iets extra om te leren, eenmaal geleerd is dit wel een vaardigheid waar men levenslang profijt van gaat hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Wow dat komt heel goed van pas, ik verwacht volgende week te gaan beginnen scheren met een straight. Ik zal mijn bevindingen van tijd tot tijd hier eens neerzetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Treb Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Ziet er prachtig uit! Goede informatie, geen zweverig gezwets maar to-the-point. Misschien ga ooit nog wel eens om naar een open scheermes. De pittige instapprijs van minimaal 150 euro voor een open scheermes met toebehoren is een beetje een drempel (het is wel crisis hè!). Voorlopig ben ik erg tevreden met een DE. Ik ben benieuwd naar jullie site over de DE. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wii4all Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Heb het stuk gisteren gelezen, zeer informatief. Heel prettig om het toch een keer in het nederlands te lezen. Ik hou het zelf voorlopig bij DE. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickmabsoot Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 ziet er erg mooi uit! ik heb zelf 2 open messen maar moet eerst zorgen dat deze weer gefixt zijn, en een nieuwe riem voor ik er mee verder ga. Maar dan weet ik in ieder geval waar ik het van kan leren! als het niet van je vader of opa komt dan maar via een hele mooi opgebouwde en goed uitleggende site! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Mooie site inderdaad, ik houd het voorlopig ook bij een DE. Dat gaat vooral om het onderhoud en de attributen die je dan weer extra nodig hebt. Ik ben benieuwd hoe de DE-site er uit gaat zien waar aan gewerkt wordt Link to comment Share on other sites More sharing options...
karlimariner Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 Dank voor leuke reacties jongens. We zijn er ons van bewust dat iedereen in zijn badkamer zijn eigen voorkeur ontwikkelt. Daar willen we ook niet in tussenkomen. Het is alleen maar een opsomming van best practices. Zelf leg ik mijn mes maar om de 2 jaar op de coticule. Maar inderdaad, dat is voorkeur. Toch 2 anekdotes: Laatst hadden we een Chinees. Ik kan nog steeds niet vatten hoe die zijn mes vasthield. Ik zou het vergelijken met hoe die jongens een pingpongpallet vasthouden. Zeker niet aan het handvat. En een nachtbewaker had tijdens enkele nachten de site gedetailleerd bestudeerd en kwam dan trots zijn kunstjes tonen in de winkel. Die man was er helemaal mee weg. Veel scheerplezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
-ko- Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Vanmorgen even doorgenomen. Bedankt. Nu wil ik een straight.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 http://www.scheercursus.be/zeep-en-kwast/hoe-inzepen Erg netjes gedaan, en verplicht leesvoer voor iedereen die wil leren een goed schuim te maken! Alleen over je opmerking ergens op site over "heet water" heb ik zelf een andere mening; volgens mij is het voor je huid beter om warm, maar niet heet, water te gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Ik vind het een nette site, goed gedaan (alhoewel ik over bepaalde details een andere mening heb). Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Afgelopen dagen in de ziekenboeg gezeten en heb alles van de site gelezen. Ziet er keurig uit, leuk en to the point geschreven. We komen regelmatig in Antwerpen (vanuit Roosendaal niet zo ver) (bios en shoppen) dus zal in het voorjaar zeker een keer langskomen voor m'n eerste straight! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts