Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heren, Dames ook,

De SE-krabber kan de lezer van dit forum niet ontgaan zijn. Om de een of andere reden echter zoeken jullie allemaal weer van die dingen uit met wegwerpmesjes, terwijl de echt mooie werden gemaakt voor gebruikt met wedges. Een goed voorbeeld is de Fox Safety Razor.

DSC02844.JPG

DSC02846.JPG

DSC02847.JPG

Deze krabber is geproduceerd door een Duitser, E.L. Schmidt, in New York. Ik ben open messen tegen gekomen die werden gemaakt door Fox Cutlery Solingen met het exact zelfde bedrijfslogo. Ik denk dat Herr Schmidt deze daar liet maken. Of dat ook voor de krabber geldt weet ik niet.

DSC02845.JPG

Gepatenteerd 11 oktober 1892 en geproduceerd in 1892-1893 hebben we te maken met een ouwetje. Oorspronkelijk was de krabber verzilverd maar het meerendeel is weg, alleen onderaan zit nog een restje wat vreemd genoeg maakt dat het er wat viezig uitziet. De krabber kwam met eigen mesje wat ik er ook bij heb, alleen is dat écht aangetast door de tijd: alleen de accolade onder de merknaam en een klein stukje F zijn nog zichtbaar, en als ik dit schoonmaak is ook dat weg.

DSC02848.JPG

DSC02857.JPG

De stelschroef aan de achterkant ziet er tweedelig uit, maar is dat niet. Het kleine knopje wordt bediend door de gebruiker, het grotere wiel klemt de wedge vast.

DSC02849.JPG

Als de wedge is uitgenomen klapt ook de bovenplaat open. Zo kun je het innerlijk goed schoonmaken. In hoeverre dit ding lathercatcht weet ik nog niet, want nog niet gebruikt, maar dit mechaniek duidt erop dat dat wel de bedoeling is. Het is echter niet het interessante: de wedge houdt de bodemplaat op zn plek en daarmee eigenlijk de gehele scheerkop. Wat dan allemaal weer geklemd zit aan de zijkanten: de klemmen waar de wedge onder schuift beginnen daar.

DSC02858.JPG

DSC02859.JPG

Mooi detail wat niet over het hoofd gezien mag worden: de tanden van de kam: ik heb geen idee wat daar de gedachte achter is maar ze hikken allemaal uit het lood.

DSC02850.JPG

Ook ingenieus opgelost is het probleem van de korter wordende wedge. Effe bijwerken op een te groffe steen kan dat probleem veroorzaken, per ongeluk stoten en een hapje uit de snede wat moet worden gecorrigeerd ook. de Fox Safety Razor heeft hiervoor nog een stelschroef. Er (terecht) vanuit gaande dat je die niet dagelijks nodig hebt en dus alleen maar in de weg zit is deze weggewerkt. Schroef de greep eraf en de schroef komt te voorschijn.

DSC02852.JPG

DSC02853.JPG

DSC02854.JPG

Wat dit schroefje doet is het lipje van de onderplaat tegenhouden. Draai de schroef uit, en de onderplaat kan dieper zakken bij het sluiten, waardoor de wedge verder doorgeschoven kan worden. Dit doe je met een te korte wedge, of als je echt aggressief wil scheren.

DSC02855.JPG

Draai de schroef in en de wedge past niet eens meer, en ook de GEM-mesjes niet.

DSC02856.JPG

Daar het een schroefje is kun je het ding traploos instellen tussen de uitersten. Later is het ontwerp van de krabber aangepast, naar het schijnt, en deze stelschroef verplaatst: de greep mocht blijven zitten.

De Fox kwam in verschillende uitvoeringen, in luxe doos, minder luxe doos, meer of minder wedges, stropapparaat erbij, houten of metalen greep. Heb ik alles niet, ik heb alleen de krabber. Met originele, houten greep. Die met een lullig spijkertje vastzit aan een messing ding met schroefdraad en dus wat wiebelt. Niet interessant. Ook niet interessant dat het pakje waar dit inzat kwijt was. Interessant is dat dit mooie ding bestaat. Binnenkort een scheerimpressie.

DSC02860.JPG

Posted (edited)

Heel benieuwd Richard, maar met zichtbare plaatjes nog veul leuker denk ik.... ;)

Ah, ik was te snel waarvoor excuses! :D

Aan dit soort prachtige maar ingewikkelde ontwerpen kun je toch zien dat toen én arbeid goedkoop was én de ontwerpers nog hopeloos romantisch waren. Dat laatste mag wel weer een beetje terugkomen trouwens.

Ik ben benieuwd naar je scheerervaringen!

Edited by Guest
Posted

Een wel heel ingenieus en mooi SE krabbertje! Mij totaal onbekend dus heel interessant. Je hebt gelijk in verband met de wedges, helaas kan ik ze wegens handproblemen niet meer slijpen dus moet ik me beperken tot de exemplaren die GEM's gebruiken.

Zou deze vanwege het mooie karakter ofwel (laten) reinigen tot alle resterende zilver weg is of opnieuw laten herplaten.

Posted

Wat een geweldig apparaat om te zien! En inderdaad, wat werden er destijds fraaie arbeidsintensieve zaken geproduceerd. Dank voor de mooie foto's!

Posted
Zou deze vanwege het mooie karakter ofwel (laten) reinigen tot alle resterende zilver weg is of opnieuw laten herplaten.

Ik denk dat ik dat inderdaad ga doen, en dan wel het geheel verwijderen van het resterende zilver. Ik vind dat messing erg mooi namelijk.

Posted

Dat is een prachtig stukje scheer historie. Ik hoop dat je nog iets van de wedge kan maken. Echt jammer dat ze zo niet meer worden gemaakt.

Mooie vondst!

Posted (edited)

Wauw, dat is een ingenieus concept, zo had ik ze nog niet gezien. Mooie foto's ook trouwens.

Nu vraag ik me af of je die wedge mesjes nog ergens kan krijgen (of laten maken).

Die scheerimpressie ben ik ook wel benieuwd naar.

Edited by Guest
Posted

Wedges zijn op zich wel te verkrijgen, meestal zit er wel een of meer van die dingen bij een SE als je er eentje koopt, en daarvan valt vaak wel wat te maken. Gezien bijna alle SE's dezelfde standaard maat gebruiken van iets boven de 1½ inch (40mm) kun je, als je eenmaal een goeie hebt, deze in al je SE's gebruiken.

Tenzij je dus een afwijkend exemplaar hebt. En dat is een essentieel stukje informatie wat ik vergeten ben te melden. Deze Fox Safety Razor gebruikt zijn geheel eigen maat wedges: 1⅞ inch, ofwel 47mm. De standaard wedge past dus niet en lazert er zo weer uit. De geleverde wedge dien ik dus bruikbaar te maken.