Jump to content

Recommended Posts

Posted

De quest naar de ultieme krabber is een weg die ik jaren geleden ingezet heb. In het begin dacht ik vaak de tocht met succes afgelegd te hebben. Echter je techniek verbeterd in de loop van jaren. Je stuit op web shops met prachtige artikelen en je begint de scheerforums tot je te nemen.

En dan realiseer je opeens dat de reis de bestemming is. De verslaving is geboren op zoek naar de utopie op scheergebied :oops:

Vele krabbers worden aangekocht en helaas ook weer na enige tijd met verlies verkocht omdat ze toch niet aan je scheerbehoefte voldoen.

De weg die ik tot nu toe heb afgelegd is als volgt:

Timor TTO: was veel te mild en daardoor te veel over de huid met als gevolg iritatie

Edwin&Jagger 89: hier ben ik nooit bevriend mee geworden

Merkur 34 HD: ook dit was geen gelukkig huwelijk

Merkur 25C OC: gekocht na gelezen te hebben dat een OC agressiever zou zijn, helaas ook te mild

Merkur Futur: gekocht alleen al voor het uiterlijk en hij was verstelbaar. Echter wat een lompe kop en begon ik op stand 2 met scheren stond hij na 3 halen ineens op stand 5. En zonder bril op was het voor mij niet te zien op welke stand hij stond.

Merkur Progres: eerste mes welke ik prettig vond scheren echter de steel te kort dus toen:

Merkur Progress long handle: heerlijk scheergerei waar ik me lang mee geschoren heb tot ik de revieuws van Slants aandachtiger doornam

Merkur 37C: oh wat wat dit heerlijk scheren alleen weer die korte steel

Merkur 39C: het scheermes waar ik me tot aan de komst van de ATT bijna elke dag scheerde, heerlijk

Tot ik de revieuws van enge feeders zag die de OC's en agressievere krabbers aanprezen met woorden als uiterst effectief In 2 gangen glad enz.

Pearl TTO OC SBF11: nog voor het eerste gebruik uit mijn handen laten vallen (sorry BDF) waardoor de TTO vervormd is

Rotbart OC Monde extra: gevonden op een brocante markt en scheert heerlijk

Fatip grande: heerlijk scherend alleen weer dat kleine handvat

Merkur 41: heerlijk om te gebruiken maar niet voor elke dag. Vaak gebruikt als ik 2 dagen haar moet weghalen

En dan nu het hoogst bereikte op mijn reis de krabber die mij het ultieme scheergenot geeft de:

ATT S1 Slant: op dit moment mijn favoriete dagelijkse mes, comfortabel maar o zo effectief.

Wilde eigenlijk een Ikon DLC Slant kopen maar die was overal uitverkocht.

Hier stopt op dit moment de reis waarbij ik me toch weer afvraag hoe zou die Ikon DLC of een ATT S2 OC scheren, misschien toch weer wat geld uittrekken om verder te reizen :?:

Ach al die keuzes ,die ik opdoe uit de vele revieuws ( b.v. Die van Harkos) waarin veel variabelen voorkomen verslind ik en laten me dromen dat ik ooit het hoogste zal bereiken. En als je niet meer kan dromen dan!

Daarom ben ik dus altijd zeer benieuwd naar reisverhalen van mede scheerfanaten :)

Posted

Leuk verslagje van je reis(je) door scheerland. Deze oude rakker heeft er eveneens al enige geprobeerd en de meeste verblijven nu in andere oorden. Het lijstje is te lang om op te noemen maar ik zie dat je de Fatip Grande wel wat vind behalve het handvat: Je volgende stop is de Joris (tegenwoordig Plisson genoemd) krabber. Scheert nog iets lekkerder dan de Fatip (zelfde kop maar wat bijgewerkt door Plisson, lees dunner gemaakt), keuze uit handvaatjes in hout, hoorn, metaal, etc....

Ik ga je (eventueel) ook wat geld besparen, als de S1 je bevalt laat dan de S2 voor wat het is, zelfde scheerresultaat en praktisch zelfde gevoel tijdens het scheren. Het is gewoon wat je voorkeur heeft, gesloten of open kam. Alle twee nemen is natuurlijk de optie bij uitstek maar zelf vind ik dat een beetje zonde omdat ze echt heel dicht bij elkaar liggen.

De iKon DLC Slant is zeker een goede krabber (een van de enige iKon's die me kon bekoren) maar haalt het (voor mij) absoluut niet bij de ATT slants.

En om niet al je dromen in duigen te slaan volgen hier enkele opties die je scheergenoegens van ongekende hoogten kunnen bezorgen:

Stap van het veelbetreden pad der krabbertjes af en verken de wereld der SE's (single edge), hier zitten pareltjes tussen waar slechts weinig krabbertjes tegen op kunnen.

Blijf je toch bij de DE's dan is er nog een stapje hoger: De Wolfman in SB - OC of DC versie, voor mij tot nu toe het van het (alleen is bestellen voor volgend jaar niet meer mogelijk). Happy hunting!

Vergeten: Je kan jezelf geen scheerfanaat noemen als je niet ten minste probeert om je het open scheermes meester te maken!

Posted

Je bent een kerel naar mijn hart. De Wolfman sparen dus maar weer :P

Aha, op een ander punt ben ik mijn blik aan het verbreden, jij zelf memoreerde eraan toen je de foto van mijn krabbers zag.

Laatst, na de hype hier op het forum, op een markt een MMOC gekocht, bij de eerstvolgende Connaught bestelling wil ik de SE mesjes erbij bestellen.

Dus wordt vervolgd.

Posted

De MMOC is fantastisch, let wel op je scheertechniek. Dit kan helpen:

[bbvideo=560,315]

[/bbvideo]

[bbvideo=560,315]

[/bbvideo]

Wellicht is er iemand in je omgeving die je per brief een mesje kan opsturen, doe je lang mee en hoef je niet te wachten op een volgende bestelling.

Posted

Schrägschnitts moet je ook proberen. Dat is toch een andere ervaring dan gewone slants. Betekent wel dat je de vintagemarkt op moet. En dat is precies wat ik mis in je lijstje: krabbers van vroeger (op de Rotbart na). Waarom niet wat ouwe Gillettes geprobeerd, of een Apollo?

En het mes Hans. Je reis is incompleet als je het mes overslaat, en dan te bedenken dat het mes al een reis op zich is!

Posted

Leuk bericht Hans, maar misschien kunnen we nog wat oplossen mbt de SBF 11 oc? Het zal wel niet iets zijn waarvan Pearl meent dat het voor vervanging in aanmerking komt, maar we kunnen vast wel iets doen natuurlijk. Btw, vind het ook wel leuk om te zien hoe de Pearl dan bevalt ten opzichte van de anderen. En als er iets aan zo'n mes mankeert, dan scheert het echt niet meer fijn natuurlijk.

Posted

En dat is precies wat ik mis in je lijstje: krabbers van vroeger (op de Rotbart na). Waarom niet wat ouwe Gillettes geprobeerd, of een Apollo?

En het mes Hans. Je reis is incompleet als je het mes overslaat, en dan te bedenken dat het mes al een reis op zich is!

Niet vergeten, zie maar mijn foto op de welkom topic. Ik heb diverse oude Gilettes en National razors welke allemaal op Brocante/rommelmarkten gekocht zijn. Allemaal geprobeerd scheren prettig maar ik vind ze te mild.

Ik heb ze niet genoemd omdat ze niet meer bij de webshops te verkrijgen zijn.

En ja het mes blijft helaas een utopie er zijn omstandigheden waardoor dit altijd een droom zal blijven.

Posted

En dat is precies wat ik mis in je lijstje: krabbers van vroeger (op de Rotbart na). Waarom niet wat ouwe Gillettes geprobeerd, of een Apollo?

Niet vergeten, zie maar mijn foto op de welkom topic. Ik heb diverse oude Gilettes en National razors welke allemaal op Brocante/rommelmarkten gekocht zijn. Allemaal geprobeerd, scheren prettig maar ik vind ze te mild.

Ik heb ze niet genoemd omdat ze niet meer bij de webshops te verkrijgen zijn.

En ja het mes blijft helaas een utopie er zijn omstandigheden waardoor dit altijd een droom zal blijven.

Posted
Leuk bericht Hans, maar misschien kunnen we nog wat oplossen mbt de SBF 11 oc? Het zal wel niet iets zijn waarvan Pearl meent dat het voor vervanging in aanmerking komt, maar we kunnen vast wel iets doen natuurlijk. Btw, vind het ook wel leuk om te zien hoe de Pearl dan bevalt ten opzichte van de anderen. En als er iets aan zo'n mes mankeert, dan scheert het echt niet meer fijn natuurlijk.

Bedankt Eric maar dit ongemak heb ik zelf veroorzaakt dus wil ik jou hiermee niet belasten.. De kap is verwrongen en het mesje en kap zitten scheef. Zit nu op de camping en hij ligt thuis dus kan geen foto meesturen. De keren dat ik ermee schoor was hierdoor uitdagend. Scheerde lekker effectief en het geluid van gevelde stoppels in stereo was geweldig.

Door de beschadiging komt hij helaas echter zelden aan bod.

Maar nogmaals bedankt voor je genereuze aanbod.

Posted

Als aggressief je ding is dan zoek je dus nog een Roedter. Tevens een Mulcuto Schrägschnitt en er zijn Apollo's die je echt gaan bevallen.

Als agressief je ding niet is zoek je toch bovenstaand.

Posted
De MMOC is fantastisch, let wel op je scheertechniek. Dit kan helpen:

[bbvideo=560,315]

[/bbvideo]

[bbvideo=560,315]

[/bbvideo]

Wellicht is er iemand in je omgeving die je per brief een mesje kan opsturen, doe je lang mee en hoef je niet te wachten op een volgende bestelling.

Good lord wat een razende Roeland :o

Even een vraagje hoe agressief is dat ding wel niet, oftewel met welke DE krabber kan ik hem vergelijken?

Posted
Als aggressief je ding is dan zoek je dus nog een Roedter. Tevens een Mulcuto Schrägschnitt en er zijn Apollo's die je echt gaan bevallen.

Als agressief je ding niet is zoek je toch bovenstaand.

Agressief vind ik af en toe heerlijk en vooral dan als ik me een keer niet geschoren heb, maar daar ligt niet mijn absolute voorkeur.

De Slant bevalt me het best als dagelijks krabbertje, juist door zijn midden positie in het agressiviteitsspectrum.

Posted

Geestig. Hoewel ik me tweedagelijks scheer zijn er weinig slants waar ik me dagelijks mee kan scheren. Áls, dan de Apollo. De 37c niet, of hooguit soms.

Maar goed, ik blijf bij mn standpunt: je hebt een Schrägschnitt nodig, bijvoorbeeld een Mulcuto of een Walter Busch. Ik vind dat merkbaar anders scheren dan een slant en in sommige gevallen veel effectiever.

Posted
Even een vraagje hoe agressief is dat ding wel niet, oftewel met welke DE krabber kan ik hem vergelijken

Ik vind de OCMM eigenlijk niet agressief maar eerder een gemiddelde krabber op dat gebied. Ik verwachte na alles wat ik erover las ook het ergste maar nee hoor, voor mij een krabber die ik heel graag gebruik.