Snuff Posted September 20, 2015 Posted September 20, 2015 In de loop der tijd al veel borstels geprobeerd, in bulb en fan vorm maar ben aan het overwegen om een keer een flat top borstel aan te schaffen. Zijn er nog mensen op het forum die ervaring hebben met deze kopvorm dan hoor ik het graag. Er is weinig te krijgen op dit gebied, eigenlijk ben je beperkt tot Shavemac en Vie-Long. De Vie-Long valt voor mij af. Heb wel al lang geleden een flat top gebruikt en was er toen wel van verbaast hoe makkelijk deze zeep laad en schuim maakt, het is wel een speciaal gevoel op je gezicht. Ook als je niet over dergelijke borstel beschikt of er nooit eentje hebt gebruikt mag je best je mening erover kwijt in dit draadje. Ik voorzie veel bah's qua uitzicht
Hanskoning Posted September 20, 2015 Posted September 20, 2015 Ik heb geen ervaring (behalve met onze gezamenlijke Muhle synthetic ) met een dergelijke vorm. Zeep laden lijkt me gemakkelijker doordat alle haren zeep oppakken. Bij het kopsoppen gebruik ik de schilderbeweging en dan lijkt me een afgeronde loft prettiger in het gebruik. Hoewel ik heb een groot hoofd en misschien is dan een vlakke kop wel handiger in gebruik!
Marcel Posted September 20, 2015 Posted September 20, 2015 Mijn recent aangeschafte Vie Long Epsilon paardenhaar houdt qua vorm het midden tussen een fan shape en flat shape zoals hierboven afgebeeld. Helemaal plat lijkt mij niet erg prettig en bovendien heb je dan een erg brede knot nodig om nog wat ruggengraat over te houden.
Snuff Posted September 20, 2015 Author Posted September 20, 2015 Laad inderdaad makkelijk omdat alle haren zeep meenemen. De borstel die ik ooit gebruikte was echter een 24mm en die voelde erg groot aan, net of je met een 30+mm borstel aan de gang was. Na wat rondvragen recent blijkt dat 18-22mm het maximum is om nog prettig mee te werken. In tegenstelling tot wat ons aller Marcel aangeeft maar dat komt omdat paardenhaar helemaal niet geschikt is voor een flat top, het is vanzelf al aan de slappe kant. De meesten die ik sprak gaven aan om te gaan voor een verhouding 1:2 of slechts 2 tot 4 mm daarboven.
Marcel Posted September 20, 2015 Posted September 20, 2015 Ik ken inderdaad alleen een paardenhaar soort van flat top,welke kleiner aanvoelt dan de knot diameter doet vermoeden. Toch gek, hoe groot de verschillen kunnen zijn.
Snuff Posted September 20, 2015 Author Posted September 20, 2015 Ja dat is, heb eigenlijk geen idee of varkenshaar of synthetische vezel zouden geschikt zijn om er een flat top van te maken, kan ten minste niks terugvinden op het net hierover, schijnbaar toch nog onontgonnen territorium in het scheer universum.
Guest Gusto Posted September 20, 2015 Posted September 20, 2015 Ik heb geen ervaring met een Flat top-kwast, maar kan ook niet zo snel een voordeel vinden voor z'n kwast. Het in te zepen oppervlak is immers ook niet vlak.
Snuff Posted September 20, 2015 Author Posted September 20, 2015 Dat argument houdt geen steek Gusto Een bulb vormige kwast moet je toch ook indrukken om je ermee te scheren, je gebruikt toch niet alleen het puntje?
Guest Gusto Posted September 20, 2015 Posted September 20, 2015 Pssssssssssst, scheren doe je met een mes.
efsk Posted September 20, 2015 Posted September 20, 2015 Het in te zepen oppervlak is immers ook niet vlak. Pssssssssssst, scheren doe je met een mes. De snede van het mes is kaarsrecht, in tegenstelling tot het oppervlak wat je ermee scheert.
Snuff Posted September 20, 2015 Author Posted September 20, 2015 Zucht .... je hebt gelijk. Ik moet me herpakken, zal me niet meer inzepen met het krabbertje en scheren met de borstel. Daarom leken de scheerbeurten op niks de laatste tijd.
Guest Gusto Posted September 20, 2015 Posted September 20, 2015 Maar Ron, geef me een voordeel voor een Flat top kwast?
Snuff Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Dat is een borstel die kappers gebruiken om je nek uit te borstelen
Marcel Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Etsy link Puerco?! Jij hier? Dat is lang geleden!
Puerco Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Puerco?! Jij hier? Dat is lang geleden! Ja man, je let ff niet op en is zo een jaar voorbij... Maar ik ben blij dat ik nog herkend word hier
Barbiere di Figaro Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Zeker Puerco! Jij was toch de man van de unieke Arko sticks? (om het maar even geheel off-topic te laten gaan)
marco Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 En als we toch off-topic gaan, ik moet ook in vorm blijven he? Dus: welkom terug Puerco!
Puerco Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Zeker Puerco! Jij was toch de man van de unieke Arko sticks? (om het maar even geheel off-topic te laten gaan) Ja daarvan heb ik de meeste nog want eigenlijk vind ik de originele geur stiekem het beste. Van die persoon bij die fabriek waar ik ze zomaar van gekregen heb heb ik nooit meer wat gehoord helaas...
Puerco Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 En als we toch off-topic gaan, ik moet ook in vorm blijven he? Dus: welkom terug Puerco! Dank je, kan in ieder geval niet zeggen dat ik me niet welkom voel...
KugelFanger Posted October 8, 2015 Posted October 8, 2015 Zeker Puerco! Jij was toch de man van de unieke Arko sticks? (om het maar even geheel off-topic te laten gaan) Ja daarvan heb ik de meeste nog want eigenlijk vind ik de originele geur stiekem het beste. Van die persoon bij die fabriek waar ik ze zomaar van gekregen heb heb ik nooit meer wat gehoord helaas... Sorry ik ken je niet (jij bent al 2 jaar langer lid dan mij). maar unieke Arko sticks?? ik ben eigenlijk wel een beetje benieuwd hoor. heb je ook foto's? (Als je ze wilt laten zien mischien in een nieuw draadje ) Psst Ron, sorry voor het off topic gaan.
Marcel Posted October 9, 2015 Posted October 9, 2015 Als het me goed herinner ik daarover een oud draadje, graag niet verder off topic.
DannyVG Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Is zo flat top niet beter bij erg harde zepen ? Misschien omdat zijn omdat zijn oppervlakte groter is ? Enfin ik weet het en ben op zoek naar een zeer goede borstel voor deze zepen.
Recommended Posts