Jump to content

Nieuw kwastje (14) - nieuwe kans ...

Recommended Posts

Posted (edited)

Dit kwastje is gemaakt met 1 van de handvatjes van "Zeven scheerkwasthandvatjes":

w9Yg0U0.jpg

De derde van links, houtsoort is laurier.

S5njnpx.jpg

Het borstelkopje is van Virginia Sheng, paardenhaar 50% manen / 50% staart, 25x65 mm.

Als eerste moet het gat waar het borstelkopje in komt pas worden gemaakt, de lak bijgewerkt en een kurkje

ingelijmd voor de afstelling van de juiste hoogte:

1zn1JnZ.jpg

Daarna wordt het borstelkopje ingelijmd, ik houd het kopje netjes op zijn plaats m.b.v. een "tuigje" van

tiewraps en een elastiek:

U3MQCAh.jpg

Hier samen met "Nieuw kwastje (13)".

De gebruikte 2 componenten epoxy is Bison Kombi Pro XL - die moet 24 uur uitharden.

Wordt vervolgd, dus ..... 8-)

Edited by Guest
Posted
Dit kwastje is gemaakt met 1 van de handvatjes van "Zeven scheerkwasthandvatjes":

w9Yg0U0.jpg

De derde van links, houtsoort is laurier.

S5njnpx.jpg

Het borstelkopje is van Virginia Sheng, paardenhaar 50% manen / 50% staart, 25x65 mm.

Als eerste moet het gat waar het borstelkopje in komt pas worden gemaakt, de lak bijgewerkt en een kurkje

ingelijmd voor de afstelling van de juiste hoogte:

1zn1JnZ.jpg

Daarna wordt het borstelkopje ingelijmd, ik houd het kopje netjes op zijn plaats m.b.v. een "tuigje" van

tiewraps en een elastiek:

U3MQCAh.jpg

Hier samen met "Nieuw kwastje (13)".

De gebruikte 2 componenten epoxy is Bison Kombi Pro XL - die moet 24 uur uitharden.

Wordt vervolgd, dus ..... 8-)

Leuk om de tussenstappen te zien.

Dat worden/zijn weer twee prachtige kwasten Jan!

Posted

Ziet er ook mooi uit, alleen vind je die rand niet storend bij het vasthouden, ooit een borstel met zo'n rand gehad en ik stoorde me er echt aan, had steeds de neiging om hem achter die rand vast te houden, misschien was dat wel mijn fout.

Posted
Kwastje 13 heeft dan ook zowat het meest ergonomisch gevormde handvat die je kan vinden.

Kwast 13 is een enorm fijn handvat om vast te houden. En ik moet zelf ook eerlijk bekennen dat kwast 14 (Gebaseerd op de p8) meer mooi is dan ergonomisch. Ik had ook hele tijd de neiging om hem voorbij de rand vast te pakken.

Maar ziet er mooi uit :D

Posted

Heb dit kwastje vanmorgen uitgeprobeerd, en het is me duidelijk dat 't een mislukking is:

Veel te slap - niet gewoon "floppy" maar gewoon superslap - een slappe dweil is er niets bij. :shock:

Deze gaat in de "recycling" - d.w.z. de borstelkop er uit gesloopt, en voorzien van een nieuwe borstelkop t.z.t.

Posted

Jammer, misschien een knot bij Vie-Long bestellen?

Posted

Helaas, Gusto, kun je geen knot bij Vie-Long bestellen - je moet er een uit een bestaande kwast slopen,

net zoals ik bij "Nieuw kwastje (13)" heb gedaan.

Als ik een 24 of 25 mm knot bij Vie-Long had kunnen bestellen, had ik dat al lang gedaan ... 8-)

Posted

Jan, misschien eens proberen via G&C?

Posted

Ja ze zijn daar zeer halsstarrig in, verscheidene makers van custom borstels hebben al pogingen ondernomen, allemaal zonder succes. Jammer dat de borstel in die configuratie tegenvalt Jan. Nou ja men leert altijd ook van de dingen die niet meezitten.

• 3 weeks later...
Posted

Waarschijnlijk wel - heb voldoende opzetstukjes om de klus te klaren.

Alleen - is een nogal rommelig gedoe, zou ik 't liefst niet binnenshuis doen.

Misschien laat ik 't liggen tot komend voorjaar ... :ugeek:

Posted

De stofzuigerslang op de werkbank vastzetten Jan. En dan dremelen voor het zuigende mondstuk. Geeft wel veel lawaai, maar het stof wordt direct weggezogen.

Posted

Heb geen werkbank - en als ik die had kon ik daar ook wel rommel maken ...

Nee, ik heb geen haast - ik wacht wel op een zachte herfstdag, en anders tot 't voorjaar.

Niets zo fijn als in 't zonnetje wat met de Dremel knutselen ... :P

Posted

Keukentafel kan ook hoor. Maar je hebt verder wel gelijk hoor. Lekker buiten in het zonnetje. Moet je wel ook nog een stevig windje hebben, want al dat rond dwarrelende stof is ARBO-technisch niet verantwoord hoor. Slecht voor je longen. :roll: (Nou heeft onze generatie iets minder met ARBO-regels geloof ik)

• 9 months later...
Posted

Na het fiasco met de slappe witte paardenharen knot van Virginia Sheng toch maar de stoute schoenen aangetrokken

en een bruin exemplaar bij diezelfde Virginia gekocht:

TpjvLN7.jpg

Hopelijk is deze jongen wat steviger ... maten: 24x67 mm ...

De gebruikelijke handelingen: handvat pas maken - lak bijwerken - kurkje inlijmen - knot inlijmen (met "tuigje") even

zonder plaatjes.

Morgenochtend rond een uur of 10 is de epoxy uitgehard.

Dus voorlopig: wordt vervolgd ... :D

Guest Gusto
Posted

Ben benieuwd. :D