Snuff Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Een beetje uitgespeeld op scheergebied heb ik me begeven in het laatste kwadrant dat nog enigszins toelaat om mijn scheerresultaten te beïnvloeden. Het universum van de handvaatjes bestemd voor krabbertjes (ook wel gekend als "DE" of Double Edge Razor). Iedereen kent natuurlijk wel de standaard bijgeleverde handvaatjes en heeft daar zijn voorkeur in. Ik laat vaste handvaatjes even buiten beschouwing zoals het uitstekende handvat van bijvoorbeeld de Gillette Aristocrats want die zijn niet verwisselbaar. Bij de standaard handvaatjes gaat mijn voorkeur uit naar: De Plisson qua vorm en balans. (variërend van 30 - 80 gram al naargelang het materiaal) Op de tweede plaats het Tradere handvat (64 gram) Bij de customs (speciale versies, al dan niet op speciale maat gemaakt volgens de specificaties van de klant) Ik heb verschillende UFO handvaatjes geprobeerd maar geen van allen konden me bekoren. Te zwaar en de meesten ook veel te breed en lomp. Enkele voorbeelden: Dan ben ik op zoek gegaan naar andere RVS (roestvrij stalen) handvaatjes. De iKon OSS en de iKon Bulldog handvaatjes konden me eveneens niet bekoren. Dan liet ik een aantal handvaatjes overkomen uit de UK. Een aantal zijn ondertussen van eigenaar veranderd. De blijvers zijn de vier linkse waarvan de tweede mij het beste bevalt. De tweede van rechts is ook heel goed (de vierde van rechts is dezelfde als de derde van links). De uiterste linkse twijfel ik nog of ik die behouden zal, is me iets te lang naar mijn zin. Tot mijn verbazing zijn de gladde handvaatjes absoluut niet glibberig zelfs niet wanneer ze onder het water en schuim zitten. Gewoon ter info de gewichten beginnend van links naar rechts. 66g - 100mm 55g - 94mm 91g – 100mm 91g – 100mm (polished) 75g - 85mm 101g – 85mm 91g – 100mm 84g – 85mm 70g – 97mm D7 – 65 – 93mm Blijkbaar bekom ik de beste scheerresultaten met de lichtere handvaatjes. Dan kan ik echt de voor mij althans beste techniek van geen druk uitoefenen en de kop het werk laten doen toepassen. Een aantal aluminium en titanium handvaatjes zullen hun weg hierheen vinden om te testen, dus wordt vervolgd. Alle bijdragen en ervaringen van andere mensen aangaande handvaatjes is meer dan welkom!
mhharsta Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Heb je, naast je voorkeur voor een wat lichter handvat, ook een voorkeur voor de lengte van het perfecte handvat Ron? Ik vind dat 85 of 100 mm nogal wat verschil maakt, zowel in "handeling" als in uiterlijk (afhankelijk van de kop vind ik een langer of korter handvat gewoon mooier).
efsk Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Met die customgreepjes, althans die laatste reeks rvs, stoot van een groot gedeelte het uiterlijk me af. De rechterfoto met rvshandvatten is de enige die ik, puur naar uiterlijk kijkend terwijl het uiteraard om het innerlijk gaat, nog zou willen overwegen de tweede van rechts, en zelfs die met moeite. Van de ikongreepjes is alleen de bovenste een blik waard (niet vanwege de slantkop die daar zichtbaar is ), de ufo-grepen zijn allemaal te lomp behalve de rechter maar dan is de onderkant weer uit balans tov de rest. De tradere lijkt op een klarinet en ik vraag me af of die uitlopende onderkant niet in de weg zit bij het vasthouden: ik heb de neiging een krabber erg laag vast te houden. Blijft over de plisson en daar weet ik het nog niet van.De afgebeelde heeft teveel goud. Verder heb ik best een goed humeur.
Marcel Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Die Tradere is nogal geinspireerd door deze Gilette van zo'n 100 jaar geleden: Ik heb zelf een UFO Kaiser Short, de enige UFO die niet erg dik is, deze is uit mijn hoofd 85 mm lang. Daarnaast heb ik een Shavecraft Bulldog handvat en een Tuckaway RVS handvat. Te zwaar en te dik ligt mij ook niet, maar waar ligt die grens?
Snuff Posted September 16, 2015 Author Posted September 16, 2015 Heb je, naast je voorkeur voor een wat lichter handvat, ook een voorkeur voor de lengte van het perfecte handvat Ron?Ik vind dat 85 of 100 mm nogal wat verschil maakt, zowel in "handeling" als in uiterlijk (afhankelijk van de kop vind ik een langer of korter handvat gewoon mooier). Het liefst zou ik handvaatjes qua lengte ergens tussen de 75 en 85mm hebben maar dat gaat niet altijd op, er is ook de balans en het moet ook voor het oog in evenwicht zijn (zoals je zelf ook aangeeft). Zo is het plisson handvat maar liefst 112mm lang maar is in die combinatie gewoon hemels, een ander handvat werkt gewoon niet hierop (let wel alles wat ik aanhaal betreft enkel mijn persoonlijke voorkeur). De gladde RVS handvaatjes zouden normaal gezien in theorie te lang en te zwaar moeten zijn voor mij maar toch vind ik ze heel erg goed passen bij de scheerkoppen die ik gebruik. Het draait weeral op het zelfde uit, wat werkt voor de een zal een ander vervloeken.
Snuff Posted September 16, 2015 Author Posted September 16, 2015 Met die customgreepjes, althans die laatste reeks rvs, stoot van een groot gedeelte het uiterlijk me af. De tradere lijkt op een klarinet en ik vraag me af of die uitlopende onderkant niet in de weg zit bij het vasthouden: ik heb de neiging een krabber erg laag vast te houden. Blijft over de plisson en daar weet ik het nog niet van.De afgebeelde heeft teveel goud. Verder heb ik best een goed humeur. Slechte scheerbeurt gehad deze morgen Richard? Over smaak valt niet te discussiëren, ik voel me nooit aangesproken als iemand iets aards lelijk vind wat ik bezit of gebruik. De Tradere zou bij jouw methode van vasthouden inderdaad geen aanrader zijn. Daar haal je een punt aan wat ik ben vergeten te vermelden. Ik geef de voorkeur aan het vasthouden met duim en wijsvinger juist onder de kop, de andere vingers langs de schacht en de pink onder het handvat. Daarbij rust zowat alle gewicht van het handvat op mijn pink waardoor er zogoed als geen druk op de kop en het mesje komt zodat die hun werk kunnen doen op de manier die ik prefereer. Plisson's zijn er in goud en palladium, ik geef ook niet veel om de gouden versie. Niks beter voor het humeur dan enkele online scheershops doorbladeren en een bestelling plaatsen. Links naar alle online shops die van betekenis zijn over de hele wereld kan je terugvinden op mijn site. Graag gedaan trouwens
Snuff Posted September 16, 2015 Author Posted September 16, 2015 Die Tradere is nogal geinspireerd door deze Gilette van zo'n 100 jaar geleden Ik heb zelf een UFO Kaiser Short, de enige UFO die niet erg dik is, deze is uit mijn hoofd 85 mm lang. Daarnaast heb ik een Shavecraft Bulldog handvat en een Tuckaway RVS handvat. Te zwaar en te dik ligt mij ook niet, maar waar ligt die grens? Daar is het Tradere handvat inderdaad op gebaseerd Marcel, goed opgemerkt! De UFO Kaiser Short heb ik nooit in handen gehad, denk dat deze mij nog het meeste zou hebben aangesproken. Die grens is inderdaad moeilijk te bepalen. Zoiets moet je eigenlijk in handen hebben en liefst ook nog mee scheren om erachter te komen. Misschien een idee voor een volgende bijeenkomst? Als enkele mensen handvaatjes meenemen dan kunnen anderen die eens vasthouden en eventueel op hun meegebrachte scheerkoppen schroeven zodat ze een idee krijgen. Scheelt wellicht weer hier en daar een teleurstellende aankoop?
efsk Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Uitstekend humeur dank u en scheren doe ik 's avonds. Ik vind gewoon het meerendeel van die greepjes lelijk, maar dat geldt voor meer dingen. Bij mij ligt het greepje op wijsvinger en middelvinger en klemt de duim de zaak vast. De onderkant greep rust dus op de ringvinger.
wimbouman Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Mmmmm... Hier ga ik eens over nadenken. Ben enorm gecharmeerd van de korte Pearl in ik denk messing, maar tegelijk ook van de extra large handvatten van de Mongoose. Overigens hou ik mijn DE's vast in een pengreep of helemaal aan het einde.
talibeard Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 We zitten wat dit betreft op een andere golflengte denk ik; ik heb graag relatief lichte handvatjes en dus een enigszins topzware krabber. Mijn voorkeur gaat sowieso niet uit naar RVS (ik moet me al jaren tegenhouden om er niet echt een campagne tegen te beginnen ) maar naar aluminium (titanium zou ook kunnen) of de traditionele holle greepjes van messing met nikkel (of chroom) plating. Ik heb er wel een paar zelf gedraaid en inderdaad, gladde greepjes zijn op geen enkele manier glibberig.
Snuff Posted September 22, 2015 Author Posted September 22, 2015 Mr. Talibeard .... U vraagt wij draaien Op komst: Aluminium & Titanium
SakasakaHeyhey Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Mr. Talibeard .... U vraagt wij draaien Op komst: Aluminium & Titanium Mooie greepjes Ron!
Jan Zoethout Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Dan liet ik een aantal handvaatjes overkomen uit de UK. Gewoon ter info de gewichten beginnend van links naar rechts. 66g - 100mm 55g - 94mm 91g – 100mm 91g – 100mm (polished) 75g - 85mm 101g – 85mm 91g – 100mm 84g – 85mm 70g – 97mm D7 – 65 – 93mm Van diezelfde verkoper zijn er voor mij ook 2 handvatjes onderweg - met een beetje geluk deze week binnen. Het zijn de tweede en derde van links op het plaatje. De meest linkse lijkt heel erg op de Apollo die ik al heb, de tweede van links vind ik de mooiste van 't stel. Wat mij verbaast is dat de tweede 55 gram weegt, en de derde 91 gram - afgaande op de foto zou er toch niet zo'n groot verschil moeten zijn ... Zodra m'n handvatjes binnen zijn gaan ze acuut op de weegschaal ....
Snuff Posted September 28, 2015 Author Posted September 28, 2015 De gewichten kloppen wel. De lichtste heeft trouwens voor mij een ietwat te scherp randje onderaan. Ik liet hem dit weten en hij wist te vertellen dat hij het bij alle volgende leveringen zou nazien en eventueel aanpassen.
Jan Zoethout Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Een scherp randje - daar maakt mijn Dremel met gemak korte metten mee. Die meneer a.b_uk - heb je daar ook een email adres van ? Rechtstreeks benaderen vind ik toch prettiger ...
Harkos Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Ik heb een paar weken geleden een D 04 bij hem gekocht en die heeft geen scherp randje. Is netjes schuin afgewerkt.
Snuff Posted September 28, 2015 Author Posted September 28, 2015 Het is alleen dat ene model dat een scherpe rand heeft (had) Harkos, alle anderen zijn prima.
Jan Zoethout Posted September 29, 2015 Posted September 29, 2015 Mijn ervaring met handvatjes tot nu toe. Deze RVS handvatjes heb ik in mijn bezit: v.l.n.r. Apollo - 90 g - 100 mm Iain Temple - 77 g - 100 mm Iain Temple - 76 g - 100 mm Iain Temple - 90 g - 100 mm De twee rechtse zijn aan de bovenkant 8,5 mm in diameter en passen op de standaard NEW scheerkop. Ben een liefhebber van lange, relatief zware handvatjes. Deze bevallen mij dus prima ...
Guest Gusto Posted September 29, 2015 Posted September 29, 2015 En dan vind ik een Progress al zwaar (90 gram).
Snuff Posted September 29, 2015 Author Posted September 29, 2015 Denk niet dat dit echt opgaat, ik heb grote handen en hou juist van kortere lichte handvaatjes.
Snuff Posted September 29, 2015 Author Posted September 29, 2015 Ik begrijp het ook niet waar dat soms enorme verschil in voorkeuren vandaan komt, kijk Jan zijn keuze kan ik best inkomen maar deze bijvoorbeeld?
Recommended Posts