Frank Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Zijn er mensen die ook goede ervaringen hebben met messen van roestvrij staal ?
efsk Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Doe niet de roestvrijstalen Pakistaanse en Chinese meuk die je op de ebays vindt, met namen als Kriegar en weet ik wat meer. Daar heb je niets aan, alleen ligt dat niet aan het staal maar aan het feit dat iemand het een goed idee vindt om klotemessen te maken. Echter: de INOX-messen van Henckels en nog zo een paar die zijn werkelijk uitstekend.
Snuff Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Ik weet zeker dat er hier nog een aantal mensen zijn in het bezit van RVS messen en daar heel tevreden over zijn. Beide soorten vond ik zelf prima, het een slijpt wat makkelijker dan het ander maar verder is er weinig tot geen onderscheid in het scheren naar mijn bescheiden mening.
Buffel Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Mijn ervaring met de inox is, dat ze iets harder zijn. Met slijpen heb je dus iets meer geduld nodig. Qua scheren merk je niet veel verschil.
mhharsta Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Ik heb twee inox messen, een Friodur, en een Otto Busch Weltmeister. Met de Weltmeister heb ik meer ervaring dan met de Friodur. Op opfrissen op een finisher na slijp ik zelf niet maar scherp houden is geen probleem, en het mes scheert als de andere messen, uitstekend.
Tony Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Ik heb een Friodur waar ik me comfortabel mee scheer.
QuantumCat Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Grappig dat men het koolstofstaal noemt, dat is eigenlijk een pleonasme. (als het geen koolstof zou bevatten zou het gewoon ijzer zijn) KoolstofIJzer is een betere term. Tot zover semantiek. Ik heb zelf een Inox Breidor, de rest van mijn messen is van staal. Scheert allemaal net zo goed. Het scheelt wellicht iets de snelheid waarmee het bot wordt, maar het scheelt aan de andere kant ook weer met hoe snel je het geslepen hebt. Voor je scheerervaring: geen verschil.
Noxa Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 De vorm, maat of geometrie is denk ik vele malen belangrijker dan welk staal. Zolang het staal maart zacht genoeg is om te slijpen en niet te zacht of broos is dan moet het wel goed komen.
talibeard Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Grappig dat men het koolstofstaal noemt, dat is eigenlijk een pleonasme. (als het geen koolstof zou bevatten zou het gewoon ijzer zijn)KoolstofIJzer is een betere term. Tot zover semantiek. Toch even zeuren; inderdaad zou het zonder koolstof geen staal zijn maar de term koolstofstaal hoort thuis in het rijtje chroommolybdeenstaal, zilverstaal (waar dan weer geen zilver inzit), chroomnikkelstaal, mangaanstaal enz. Het geeft gewoon aan met welke staalsoort(-groep) je te maken hebt. Koolstofijzer zou in dat verband gewoon een soort gietijzer zijn; ook daar zit een hoop koolstof in maar is desalniettemin geen staal.
Recommended Posts