Kamp Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Heb op een FB groep een excell sheet opgedoken, maar kan deze hier niet plaatsen, om de juiste slijphoek te berekene met hoeveel lagen tape je dan moet gebruiken. Graag info hoe ik de sheet hier kan plaatsen, of pm me je email adres als je een kopie wilt.
efsk Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Leuke sheet is het, Wim heeft m me toegezonden. Je meet in mm de breedte van de rug en de hoogte van het mes (van snede tot breedste deel rug) en er plopt de hoek van de bevel uit. Als je weet hoe dik je tape is krijg je de hoek ook zoals deze zou zijn met 1, 2, 3 of 4 lagen. En dan krijgt de uitkomst nog een kleurtje ook dat je kunt zien of je perfect zit, goed, matig of volkomen verkeerd. Verkrijgbaar alhier.
Kamp Posted September 15, 2015 Author Posted September 15, 2015 Bedankt voor het delen Richard, lukte mij niet.
rare kwast Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 handig! Ik bereken de hoek altijd met zo'n online tangus/sinus calculator https://www.berekenen.nl/a-z/hoek-berekenen Verder is het leuk om te weten dat er nogal verschil zit tussen de messen afkomstig uit Solingen, Japan, Sheffield, etc. De Solingen messen hebben vrijwel allemaal een hoek rond de 17 graden, terwijl de Japanse messen (met westerse grind) bijna allemaal 20 graden meten!! Dit resulteert in een heel andere scheerervaring. Een grotere hoek is meer smooth, en hoe kleiner de hoek des te aggresiever. Er was altijd een vuistregel, dat de verhouding 1:4 moest zijn.....deze regel kan wat mij betreft de prullenbak in. Ik kies bij mij mijn messen van te voren een hoek uit die ik wens te bereiken, en houd dus rekening met 1 laag tape.
Snuff Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Dank voor deze interessante bijdrage heren!
Tony Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Ik gebruik een iPhone calculator app. Middels tape probeer ik op 17-18 graden uit te komen.
Recommended Posts