Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Heel mooi! Naast het blad ook erg gecharmeerd van het kleine hindje kleur in de scales.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja leuk he!

Ik kreeg van sommigen te horen dat er PERSE exotisch houten scales omheen moesten omdat dat zo hoorde....toen dacht ik dus wat anders haha

Lekker puh!

Vind het wel vrolijke kleuren en het gelaagde van het micarta vind ik zelf wel goed bij het damast passen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Haha. Hele goede instelling ;).

Zeker. Ik houd wel van die kleine verrassinkjes. Is hij toch weer uniek en anders :D

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 maanden later...

Bij het laatste mes was ik ook zeker blij met het eindresultaat!

Inmiddels ligt dit mes aan de andere kant van die grote vijver en ik hoop dat de eigenaar er flink veel plezier van heeft!

De laatste update betreft mijn messen;

Ik heb inmiddels mooie doosjes gemaakt van prachtig mooi walnoten hout, wat het wel afmaakt.

De nerf loopt mooi door van de bovenste helft in de onderste en de doosjes hebben een magneet sluiting.

De kamisori wordt ook vastgezet met een magneetje.

Naast de doosjes heb ik ook 2 nieuwe contactwielen voor mn bandschuurmachine.

3x zo klein dan ik tot nu toe had, waardoor ik nu ook een full hollow grind zou kunnen maken.

Ik zal hier eerst wel flink op moeten oefenen, maar het is mogelijk.

Komende week eerst maar wéér naar Frankrijk (ben net 1 dag terug....vermoeiend hoor ;-) )

Dus vanaf volgende week maar weer eens kijken wat ik wil gaan maken.

a78b6c8b62b8bc7abb6507645641f4ba.jpg7c4f6ce6591e5e08bbcf51692f83f380.jpgf6dd669dab0af5d4ddb833810b264796.jpg8e00f003cf703e08e9b842848f7ef98f.jpga2acb541162b3fcc5700b15cbc4a6ed0.jpg74b34e9ae244195b6796841ec90876f5.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
Onder de indruk van die doosjes wat zien ze er mooi uit.

Zou ook geschikt te maken zijn voor het opbergen van 2 krabbers of niet?

Het is een tijdrovend klusje geweest om deze doosjes te maken, maar het is zeker wel mogelijk om op deze manier een doosje te maken voor krabbers.

Tijdrovend was het voor mij omdat ik bij een vriend van mij (meubelmaker) in zijn werkplaats gebruik mocht maken van zijn apparatuur.

Voorwaarde was wel dat ik mezelf maar zoveel mogelijk moest zien te redden zonder dat het hem tijd kost.

En dat valt nog niet mee kan ik je zeggen, maar uiteindelijk (na vele fouten ;-) ), is het toch gelukt.

De doosjes die ik nu gemaakt heb, hebben dus uiteindelijk veel te veel tijd in beslag genomen (3,5 uur per doosje...), maar toekomstige doosjes zouden zeker sneller en makkelijker gemaakt moeten kunnen worden.

Misschien dus inderdaad ook leuk om zo doosjes te maken voor krabbers.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Mooie doosjes, maar 3,5 uur?

In Vlaanderen heb je een aantal open knutselateliers waar iedereen kan komen klussen, bvb https://www.fablaberpemere.be/

Uit een plank blokjes op maat zagen en dan kan je met een cnc frees kan je wel wat doosjes maken!

De doosjes zijn gemaakt van 20mm planken uit een zelf in planken gezaagde stam.(deze tijd is niet inbegrepen in de 3,5uur)

Na 2,5 jaar drogen en 2 maanden in huis acclimatiseren was het goed om te verwerken.

3,5 uur vind ik eigenlijk veel te veel, maar ik moest zelf machines als vandiktebank, lintzaag, cirkelzaag, sleuvenfrees bedienen.

Hier heb ik nooit eerder mee gewerkt, dus het instelwerk verliep nogal langzaam zeg maar...:-)

Maar het zijn ook de eerste doosjes die ik heb gemaakt, soort van prototype dus.

Uitzoeken welke sluiting en scharnieren je gaat gebruiken tot de afwerking, kost best wat tijd.

Als ik die 3,5uur terug kan dringen tot 1,5 uur, ben ik tevreden.

Ik weet dat het met CNC veeeeel sneller en goedkoper kan, alleen werkt die manier het meest effectief wanneer je met groot plaatmateriaal werkt van 1220x2440.

Het kan dan reuze snel en je kan zelfs de prijs beperken tot slechts enkele euro's.

Alleen heb ik dan wel ineens rond de 150 doosjes liggen.

Maaaaar....

Nu heb ik zelf een mooie houtnerf uit kunnen zoeken uit een 150 jaar oude boom en is alles handgemaakt.

Het hout van het doosje is bijna net zo speciaal als het mes zelf.

Het is niet dat ik er iets op tegen heb om plaatmateriaal en CNC te gebruiken, maar met dit stuk hout kwam het gewoon zo uit.

Bovendien leer ik nu ook met dat soort houtbewerkingsmachines te werken ;-)

En wat betreft plaatmateriaal, ik heb wat massief bamboe blad staan van 40mm dik wat ik misschien wil gebruiken voor de volgende doosjes.

Alleen zijn dit te kleine stukken om het rendabel te maken voor CNC.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Mooie doosjes, maar 3,5 uur?

In Vlaanderen heb je een aantal open knutselateliers waar iedereen kan komen klussen, bvb https://www.fablaberpemere.be/

Uit een plank blokjes op maat zagen en dan kan je met een cnc frees kan je wel wat doosjes maken!

Ik geloof trouwens dat er in Groningen ook een vergelijkbare werkplaats is.

Voor mij nog steeds een uur rijden, maar wel te doen.

Je betaald dan 15 euro en je mag de gehele dag gebruik maken van alle apparatuur.

Ik weet trouwens ook niet eens of ze daar wel cnc hebben.

Maar goed, ik vind handwerk ook leuk en de werkplaats van die vriend van me is 10 minuten op de fiets ;-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt!

Er wordt volgens mij ook veel gebruik van gemaakt door zzp'ers.

Ideaal natuurlijk, maar de lijst gereedschappen die ik net even snel zag staan, kan ik momenteel ook gebruiken :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 jaren later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.