Jump to content

Recommended Posts

Posted

In plaats dat ik voor elk mes een eigen topic aanmaak, wordt het 1 topic waar ik mijn messen wil laten zien (een soort van gallerij).

Ik vind het toch leuk om te laten zien waar ik mee bezig ben geweest en ook wel benieuwd wat anderen er van vinden.

Bij deze dan het mes van deze week 8-).

Het model is niet helemaal zelf bedacht, maar heb het aangepast voor een westerse grind i.p.v. een Japanse.

Het is een erg fijn en handzaam model.

De lengte van het blad meet slechts 5,8cm.

Het heeft een best hoge rug waardoor de grootte van het mes lastig te bepalen is.

Met rug meet het 15/16, maar ga je meten van bevel TOT rug is het slechts 6/8.

Het mes is afgewerkt tot korrel 1200 en bewust niet hoogglans gepolijst.

Het gewicht is 72 gram.

De scales zijn een beetje in een Japanse stijl waarbij het hout (Jatoba) wat gezwart is, met een ebbenhouten wigje.

Scales zijn afgewerkt met epoxy en licht gepolijst.

uploadfromtaptalk1441959168649.thumb.jpg.9e2f453026e42ad2f70847ae20894396.jpg

uploadfromtaptalk1441959177089.thumb.jpg.4b77ce087ab694d96408bf9ee27417f3.jpg

Posted

Ik het wel een mooi ontwerp. Je ziet duidelijk de Japanse invloed er in terug. Leuk om met de diverse vormen te spelen.

Posted
Zeer fraai mes, daar zal de nieuwe eigenaar veel plezier mee hebben!

Die is er nog niet.. :D

Ik het wel een mooi ontwerp. Je ziet duidelijk de Japanse invloed er in terug. Leuk om met de diverse vormen te spelen.

Vind ik ook.

Ik wil gewoon van alles proberen te maken en verwacht dat er dan vanzelf wel een aantal creaties zullen overblijven die ik vaker zal gaan maken.

op m'n lijstje staan nog wat kamisori achtigen, messen met een mooie smile (niet zo'n overdreven...), maar ook messen gebaseerd op de sheffield messen á la Wade & Butcher bijvoorbeeld.

Naast scheermessen wil ik ook eens gaan proberen om jachtmessen en keukenmessen te maken.

Genoeg ideeën...

Posted

Ik zei het elders al: weer een goed gelukt exemplaar.

Nu de maten bekend zijn is het nog interessanter te zien hoe het in elkaar steekt.

Posted

Kunstenaar... :oops: mooi compliment.

maar, ik merk dat ik toch wel erg geïnteresseerd ben in de Japanse vormen, technieken, staal, ...en eigenlijk alles aan Japanse messen.

En Marco, als je het dan hebt over kunstenaars....DAT waren/zijn de ware kunstenaars als je het mij vraagt.

Posted

Jij bent er een van de nieuwe generatie. En als ik weer eens wil beginnen met een open mes, dan weet ik al waar ik voor ga sparen!

Posted

Mooie combinatie met de scales waardoor het mes een wat rustieke en noeste uitstraling heeft. Ga vooral door met messen maken!

Posted

Qua formaat (niet model) heeft het iets weg van de Micro-Razors die Max Sprecher in de USA maakt (is trouwens een Belg), tot mijn verbazing vond ik dat verkorte mes heel erg prettig om te hanteren en mee te scheren.

Posted

Het mes van Max Sprecher wat je bedoeld ken ik niet.

Maar ik zie wel dat veel messenmakers bepaalde ontwerpen van elkaar lenen....;)

Het model mes wat ik nu gemaakt heb, is afgeleid van Ali

Posted

Net met dit mes geschoren, ik moet zeggen (van mijzelf) dat dit het best scherende mes is wat ik heb mogen testen van Martijn.

Het gemak, wendbaarheid en balans maken het een erg mooi pakketje.

Hier gaat de toekomstige eigenaar erg blij van worden :)

Top gedaan!

Posted

Ziet er weer mooi uit Martijn. Kun je een foto plaatsen met ook een "normale" 6/8 ernaast zodat de vorm en de grootte beter in te schatten is?