Jump to content

Crabtree & Evelyn Moroccan Myrrh

talibeard

Recommended Posts

Ik had deze zeep al een klein jaar liggen, gekocht in een C&E winkeltje in Edinburgh, en ben er de afgelopen weken eens toe gekomen om hem aan de tand te voelen. Er is al veel gezegd over de verschillen tussen de oude Nomad, zijn voorganger, en deze opvolger. Voornaamste kritiekpunt lijkt het (gebrek aan) schuimend vermogen van de nieuwe Moroccan Myrrh (hierna; M.M.).

Als eerste de geur; op zich niet onaangenaam en licht exotisch. Valt duidelijk in de kruidige en zoetige categorie. De geur is een van meerdere eigenschappen waar ik een verband met Tabac constateer. Niet dat het er op lijkt maar ook bij de M.M. vragen er wat veel geurcomponenten nadrukkelijk tegelijk om aandacht en zit er naar mijn smaak gewoon teveel parfum in. Ik ervaar de in basis niet onaangename geur van zowel Tabac als M.M. als schreeuwerig, een vreemde omschrijving misschien maar wel precies wat ik bedoel. Waarschijnlijk ook door het hoge gehalte aan parfum droogt deze zeep mij licht uit; wederom voor mij vergelijkbaar met Tabac.

De eerste scheerbeurten zette ik de zeep op een laagje Bartex (als preshave) en ik moet zeggen dat ik van de klachten over het opschuimen niets kon bevestigen; gewoon een mooi, stevig en blijvend schuim dat ook tussen mijn vingers prima aanvoelde. Het scheren zelf viel echter ronduit tegen, met name tegendraads (ATG) was het een getrek van jewelste. Ook het aanbrengen van de aftershave was geen pretje; het brandgevoel bracht mij terug in de tijd van cartridges en wegwerpmesjes.

Vreemd want het schuim was zeker stevig genoeg om een beetje deugdelijke beschermende eigenschappen te hebben. Glij-eigenschappen waren ook goed (genoeg) dus de oorzaak moest elders gezocht worden en gedurende die eerste scheerbeurten begon ik te vermoeden dat het wel eens met het weekmaken van de baardharen te maken had. Ik wilde dus deze M.M. vergelijken met een paar andere zepen en dan natuurlijk zonder preshave want alleen dan kon ik de eigenschappen van de zeep zelf beoordelen. Mijn keus viel op twee zepen in dezelfde prijsklasse, DRH Arlington en Tabac, en een outsider nl. Arko (omdat dat nou eenmaal een goede referentiezeep is).

Met de Arlington verliep de volgende beurt (met nog steeds het oorspronkelijke mesje) als vanzelf; eigenlijk heb ik bij DRH helemaal geen preshave nodig dus. Het contrast met de M.M. (nog met preshave!) kon niet groter zijn; glad in twee gangen en geen enkele prik bij de aftershave. Tabac was de volgende, daarbij heb ik ook wat aanmerkingen over de beschermende eigenschappen, en met name ATG was het verschil met DRH duidelijk voelbaar. Toch kwamen zowel de Tabac als ik er mee weg; voldoende glad en ondanks licht getrek van het mesje weinig tot geen prik bij de aftershave. Niet zo glad als met de DRH maar toch goed geschoren.

Nu was de M.M. weer (twee keer) aan de beurt en toen zakte Crabtree & Evelyn wat mij betreft volledig door het ijs. Waar met Bartex de textuur van het schuim prima was lukte het zonder absoluut niet om er iets moois van te maken; C&E heeft Bartex nodig gehad om er een mooi schuim van te maken. Het lukte wel om iets te maken dat het lang genoeg uithield om het scheren af te maken maar hier doe je het echt niet voor. Bovendien had het mesje het knap zwaar en ook na drie gangen was het nog niet om aan te zien; de tweede keer dat ik het probeerde heb ik dan ook een vierde (!) gang toegevoegd met Bartex als zeep ipv. M.M en dat hielp nog enigszins om er een aanvaardbaar resultaat van te maken. Was het mesje dan bot? Nee hoor, de volgende ronde met Arko verliep weer gewoon prima, nog boven het niveau met Tabac 3 scheerbeurten eerder.

Voor een scheerzeep in deze prijsklasse is dit een wat mij betreft onaanvaardbaar resultaat. Sterker, dit is onaanvaardbaar voor iedere scheerzeep ongeacht zijn prijs. Verslagen door DRH en Arko kan de (bijna) beste overkomen maar ook aan Tabac kan hij niet tippen. Nog erger is dat Bartex alleen een beter resultaat oplevert dan Bartex met M.M.

Pro's:

-Tja, leuk winkeltje en aardig doosje.

- Geur, hoewel te 'schreeuwerig' naar mijn smaak, is niet slecht.

Cons:

- Schuimt bijzonder slecht op als ik hem solo gebruik (en ik krijg toch echt het meeste wel aan de praat dacht ik).

- Weekt de baardharen niet of nauwelijks. Ik heb zepen die dat beter en slechter doen maar zo slecht niet één.

Conclusie: Die kan kort zijn. Dit is met flinke afstand de slechtst presterende scheerzeep die ik de laatste 10 jaar (of langer) in mijn hand heb gehad. Ik geloof niet dat ik al ooit een product in mijn hand heb gehad dat ik als volledig onbruikbaar zou durven kwalificeren maar met de Crabtree & Evelyn Moroccan Myrrh heb ik daar geen enkele moeite mee; dit product is als scheerzeep voor mij volledig onbruikbaar.

Sorry voor het lange verhaal maar zeker als ik een product zo volledig afserveer vind ik het toch belangrijk de omstandigheden zo goed mogelijk weer te geven. Wees gewaarschuwd voor dit product (UEKAZ maar toch)! :shock:

Goed en helder verslag. Dank je wel.

Snap alleen niet waarom mensen nog prutsen met Bartex.

Dat heeft een goede zeep toch niet nodig?

In elk geval zal ik niet snel investeren in C&E.

Is niet prutsen beste jongen, dat helpt echt. Nu denk ik wel na jaren forumbezoek dat mijn baardharen wat lastiger te weken zijn dan gemiddeld en dat water behandelingen (douchen, natte handdoek) bij mij contraproductief werken. Preshaves zoals Proraso en ook Bartex maken een behoorlijk verschil.

Goed en helder verslag. Dank je wel.

Snap alleen niet waarom mensen nog prutsen met Bartex.

Dat heeft een goede zeep toch niet nodig?

In elk geval zal ik niet snel investeren in C&E.

Is niet prutsen beste jongen, dat helpt echt. Nu denk ik wel na jaren forumbezoek dat mijn baardharen wat lastiger te weken zijn dan gemiddeld en dat water behandelingen (douchen, natte handdoek) bij mij contraproductief werken. Preshaves zoals Proraso en ook Bartex maken een behoorlijk verschil.

Ach als je er baat bij hebt, is dat mooi meegenomen. Waarschijnlijk heb ik zo'n lichte baard, dat het voor mij niets bijdraagt. Kan me zelfs fatsoenlijk scheren met groene zeep als het moet.

Bedankt voor de waarschuwing. Ik dacht altijd dat C&E tot het luxere-segment van de betere zepen behoorde.

Deze gaat dus van mijn wenslijstje af.

Er blijft nog zoveel over en die zepen die ik nu heb gaan zo eindeloos lang mee.....

Hoeft niet perse. Dat ze uit dezelfde fabriek komen wil nog niet zeggen dat ook dezelfde formules worden gebruikt; daar heeft de afnemer namelijk ook nog wat over te zeggen.

Daar heb je zeker gelijk in, het is niet omdat ze daar gemaakt worden dat ze daarom allemaal minder zijn. Floris bijvoorbeeld vind ik erg goed.

Het punt is natuurlijk dat de kwaliteitscontrole bij zepen in deze prijsklasse gewoon in orde zou moeten zijn; het is onacceptabel dat er over C&E en GFT zepen zoveel klachten zijn. Zeker wanneer een simpele Palmolive of ARKO stick de vloer aanvegen met deze luxezepen.

Met dank aan Richard (efsk) ben ik nu al weer een poosje aan het scheren met de C&E Sienna, nog van de oude generatie dus. Behalve dat ik de geur veel subtieler vind dan die van de Moroccan Myrrh, niet omdat de geur zozeer beter is maar gewoon veel beschaafder (=minder) aanwezig, blaast de Sienna de M.M. op alle vlakken weg. Het schuim is gewoon prima en stabiel, de zeep verzacht de haren veel beter en, waarschijnlijk doordat er minder parfum inzit, de zeep irriteert mijn huid niet. Kortom, bij C&E zijn ze echt het verkeerde pad ingeslagen. Dus de oude C&E goed en nieuwe slecht? Nou....

Ondanks dat de Sienna heel veel beter presteert dan de M.M. heeft ook deze zeep problemen met het goed zacht krijgen van mijn baardhaar. Zo'n beetje alles wat ik de laatste twee jaar gebruikt heb verzacht mijn baard beter; D.R.Harris, Vulfix, Klar, Calani, Speick, Palmolive, Cella, TFS (Barba Gialla), P.160, Williams, Arko, de zepen van Paul Kox en zelfs Tabac doen het gewoon allemaal echt beter voor mij. Tabac is wat mij betreft de zwakste broeder in dit rijtje maar zelfs die doet het zonder preshave beter dan de Sienna mét, zelfs als ik na het opbrengen van de scheerzeep nog een minuutje of wat wacht.

Het is niet zo dramatisch dat ik het sampletje niet op zal maken, dan maar een pass extra en een beetje prik van de AS, maar wat mij betreft is C&E afgegleden van bruikbaar (5.5 uit 10) naar onbruikbaar. C&E is dus gewoon echt mijn merk niet ben ik bang.

• 3 weeks later...

Hier nog een probleem met c&E : maar deze keer met de Indian Sandalwood : schuim verdwijnt direct. Textuur is niet goed te krijgen.

Volgens een winkeltje in het Antwerpse gaan ze de samenstelling verranderen. Spijtig genoeg kocht ik zowel de houten scheerkom als een navulling. Zeker is dat er wel betere harde zepen bestaan.

Qua zepen gebruikte ik baume (scheercréme) proraso (groene) en c&E. Het verschil tussen de 2 eerste en de laatste is enorm groot qua opschuimen van je zeep. Wel heb ik deze week ook bij Barbieredifigaro een aantal andere soorten besteld om ook deze eens te proberen. (tfs tabacco verde forte, bdf classico II, Tfs bergamotto neroli)

Ps voor het opschuimen gebruik ik een silvertip badger van top kwaliteit dus daaraan zal het niet gelegen zijn.

C&E zou toch normaal gezien een topmerk moeten zijn ?

Allereerst welkom Danny ;)

Het zingt al langer rond in de wandelgangen dat de zepen van C&E van samenstelling zijn veranderd in negatieve zin. TFS en BDF zepen schuimen dan weer perfect en die blijven ook zichtbaar aanwezig op het gezicht. Hiermee heb je dus wel een goede keuze gemaakt.