Jump to content

Extra hollow scheert beter?

Frank

Recommended Posts

Ik lees op de site van Böker dat een extra hollow geslepen mes door zijn grotere flexibiliteit beter zou aansluiten op de huid en daardoor voor een beter scheerresultaat zou zorgen. Dit in tegenstelling tot een derb-geslepen mes dat in Solingen ook als Beil bekend staat.

Klopt dit? Of gaat het hier weer om minimale verschillen? Ik hoor alle gebruikers roepen over hun Koraat en die zijn toch ook licht-derb geslepen.

Verder schijnt Böker zijn extra hollow messen nog te voorzien van een zogenaamde "wall " over de lengte van het blad. Het blad heeft net boven de bevel verdikking lopen waardoor het stabieler zou worden.

Heeft iemanend ervaring met deze Böker messen?

Voorkeur, meer is dat niet. Of het nu een wedge is of een extra hollow maakt niet veel uit qua resultaat, als er geen haartje meer te bespeuren valt ben je immers klaar.

De ene houd van een zwaar mes, de andere van een lichter maar als ze goed geslepen zijn kan je met beiden uit de voeten.

Die zogenaamde wall die je bedoelt vind je bij niet veel messen, of dat ze stabieler maakt weet ik niet, zou kunnen. Maar echte full hollows zoals bijvoorbeeld Filarmonica's die dit niet hebben zijn heel stabiel.

Boker heeft heel goede messen gemaakt, af en toe verschijnen er klachten over de huidige productie, wat daar van aan is weet ik niet.

28408d1248875449-what-he-purpose-belly-straight-razor-crosssection.jpg

Persoonlijke voorkeur als je het mij vraagt. Althans ik vind beiden prima scheren. Bij de full-hollows kun je dan ook nog met en zonder stabilisator hebben: Deze is zonder, daarbij kan het blad nog flexibeler over de huid wat maakt dat je je afvraagt waarom Böker er daar maar éen van maakt.

Het voornaamste verschil, vooropgesteld ze zijn beiden scherp, is het gewicht (derb is zwaarder) en het geluid (derb is stiller).

Een wall hebbenmeer full-hollows. Als je het al niet ziet kun je het vaak goed voelen: beweeg je vinger van de rug naar de snede en je komt een "bobbel" tegen. Dat is de wall. Deze maakt het geheel inderdaad iets stijver.

De moderne Bökers ken ik niet, de mijne is uit de dertiger jaren.