Jump to content

Vlek op gepolijst mes, oplossingen graag

Recommended Posts

Posted

image.thumb.jpg.401f2f148611d8f5f246fca5fbccf97a.jpg

Heren van het open mes, dit is mijn Koraat barbers notch, Ulrik heeft het blad hiervan gepolijst, en nu viel mij de laatste scheerbeurt op dat er een vlek op het blad zit. (Hoop dat het een beetje te zien is op de foto, je ziet een zwarte veeg het andere is de olie, niet helemaal goed weggeveegd)

Ik maak mijn messen niet nat, mijn schuim veeg ik af op een keukenpapier, en na hem goed afgeveegd te hebben op een handdoek doe ik nog balistol olie op het mes.

Mijn vraag hoe kan ik dit het beste wegwerken zonder het polijst werk van Ulrik te verpesten?

Hoor graag jullie aanbevelingen.

Posted

Bedoel je die donkere plek bij de rug of is dat weerkaatsing van het licht? Ik zou het met een mild poetsmiddel proberen en anders Ulrik benaderen.

Posted

@tony ja op de rug en in het midden een klein stukje van de snede zie je een donker vlekje, welk poetsmiddel zou je aanraden?

Posted

Ik gebruik zelf Maas en Autosol. Beiden via eBay besteld. Maas is overigens het minst agressief en gebruik ik om de scales op te poetsen.

ImageUploadedByTapatalk1441206331.346097.thumb.jpg.2624fdf9d8c53b12e68c6f411a8c5f90.jpg

Posted

Heb even Ulrik benaderd en hij zei hem naar hem op te sturen, dacht dat hij het er zo uit zou hebben.

Posted

Ik denk dat Ulrik hem even over de polijstmachine haalt. Dat is vrees ik ook de enige manier want die dikke vlek krijg je er waarschijnlijk niet uit met metal polish.

Posted

@kalerolf weet het echt niet, zoals ik al zei ik doe mijn messen niet onder de kraan, na afloop maak ik ze droog en olie ze in met balistol, dan zou je toch denken dat het niet kan maar toch is op enige manier die vlek erop gekomen. Weet ook niet hoe.

Nog niet op een ander mes gezien overigens.

Posted

Nee na het oliën gaan ze terug in de rol waar ik ze in bewaar. Volgende keer nog beter afdrogen dus, als het dat is.

Posted

Ik denk dat je jet mes goed droog had maar dat er nog water op in de scales zat. Echter zou het met olie op het staal niet moeten gebeuren. Wel een pijnlijke reminder voor ons om er nog beter op te letten.

Ik laat het mes soms liggen na een scheerbeurt, dat ga ik voortaan maar even niet meer doen.

Posted

Schoongemaakt (met water) afgedroogd, gestropt, in de olie, in de lade.

Tony: jij föhnt je messen echt? Nu ja, ik blaas de holle stelen van de SE-krabbers door met een spuitbus lucht om ze droog te krijgen. Verder ben ik best normaal.

Posted

Goed idee Richard! Ik sta meestal zelf in holle steeltjes te blazen. Daarmee blaas je wel wat waterdruppels er uit, maar blaas je toch ook wat minuscule speekseldruppeltjes mee denk ik. Niet dat je een vette rochel in de krabber legt, maar vocht is vocht.

Posted

Ik zie m'n nichtje van 3 voor me die met consumptie de kaasjes van de taart probeert uit te blazen...

• 1 month later...
Posted

Zojuist een berichtje van Ulrik gehad, hij heeft het even gepolijst. Hij denkt dat het geen roest was maar geoxideerde vlekjes, en hij denkt dat dat door een zeep komt die te alkaline was?

Iemand een idee wat dit is en wat voor soort zeep dit zou kunnen zijn?

Posted

De enige echt basische zeep die ik ken, waarvan ik altijd dacht dat deze te zuur was maar het is precies het tegenovergestelde, is Golddachs. Wellicht een interessante vraag ook bij de zepen, wie kent er basische zepen.

Posted
Schoongemaakt (met water) afgedroogd, gestropt, in de olie, in de lade.

Tony: jij föhnt je messen echt? Nu ja, ik blaas de holle stelen van de SE-krabbers door met een spuitbus lucht om ze droog te krijgen. Verder ben ik best normaal.

Sorry voor mijn late reactie. Ik föhn inderdaad na elke scheerbeurt het mes rondom de bovenste pin en binnen de scales. Voor mij is dat de snelste manier om hem droog te krijgen. Daarna de strop.

• 1 month later...