Jump to content

Parabenen

marco

Recommended Posts

Heren,

Naar aanleiding van wat totaal off-topic gezwets in het Sandalwood topic, schijnt er behoefte te zijn aan een (verhitte) discussie over parabenen.

De heren die hier al langer verblijven en mij dus een beetje kennen, weten dat ik voor zowel off-topic gelul als verhitte discussies wel te porren ben... :roll:

Dus bij deze de aftrap en nog wel zo kort mogelijk door de bocht:

Zorgen over parabenen zijn stierenpoep!

Wie volgt met een mening of feit?

Constatering: fabrikanten laten consumenten graag geloven dat parabenenvrije producten beter zijn dan producten die wel parabenen bevatten. Niet geheel toevallig zijn de "betere" producten dan uiteraard ook beter voor de aandeelhouders van betreffende fabrikanten.

:mrgreen:

Nou of het wel of niet waard is om je zorgen over te maken weet ik niet maar ik doe het in ieder geval niet. Toen de anti-parabenen hype opkwam heb ik mijn best gedaan om feiten tevoorschijn te toveren maar die zijn er niet zoveel. Er is maar één onderzoek geweest zover ik heb kunnen vinden dat de vraag opwierp (en dus niet beantwoordde) of er een mogelijk verband kon zijn tussen borstkanker en parabenen omdat er in weefselonderzoek relatief grote concentraties waren gevonden. Dit werd echter als vrij onwaarschijnlijk afgedaan. Bovendien was men zelfs niet zeker of die parabenen niet in de monsters terecht waren gekomen door een residu van de schoonmaakmiddelen die gebruikt waren voor het lab materiaal.

Dit hele verhaal heeft echter vleugels gekregen op internet en je komt werkelijk de vreemdste verhalen tegen. Toppunt was een site die enerzijds hel en verdoemenis sprak over voornoemde parabenen en anderzijds de loftrompet stak over het gebruik van geperste citruspitten (ik meen van de grapefruit). Eén keer raden wat dan het werkende ingrediënt is. Ook leuk zijn de sites die dan weer wel het eten van bosbessen propageren omdat die zo veel antioxidanten bevatten. Welke zouden dat nou zijn?

Dat zal de oestrogene werking zijn.

Ook dat is volgens mij een vermoeden omdat er een kleine chemische overeenkomst is. Het punt is volgens mij dat er naar aanleiding van het voornoemde onderzoek een wetenschapper geopperd zou hebben dat het (de relatief hoge concentratie in borstkankerweefsel) misschien door het gebruik van deodorant kwam (waarin overigens geen parabenen gebruikt werden/worden) én dat parabenen mogelijk oestrogeen zou kunnen 'nadoen' in het lichaam. Dit was echter nog een 'los uit de pols' reactie en is als zo onwaarschijnlijk beschouwd dat daar in ieder geval destijds geen verder onderzoek naar gedaan is.

De man dacht aan deodorant omdat dat, in tegenstelling tot bij bv. zeep en shampoo, lang genoeg op de huid bleef om iets over te dragen in de huid. Zeep en shampoo ed. worden te snel weer afgespoeld om een reële opname van parabenen mogelijk te maken. Voeding is een veel waarschijnlijkere bron voor parabenen in het lichaam dan cosmetica.

Geen idee waar de discussie precies over gaat maar ik wel wel dat sommige mensen enorm allergisch reageren op parabenen.

Ik wil dit niet in twijfel trekken, er zijn zelfs mensen allergisch voor water, maar een van de sterke punten van parabenen als conserveermiddel is juist dat het zo weinig negatieve reacties heeft. Het is bovendien iets waar we allemaal mee in aanraking komen, aangenomen dat iedereen regelmatig fruit eet.

Geen idee waar de discussie precies over gaat maar ik wel wel dat sommige mensen enorm allergisch reageren op parabenen.

Ik wil dit niet in twijfel trekken, er zijn zelfs mensen allergisch voor water, maar een van de sterke punten van parabenen als conserveermiddel is juist dat het zo weinig negatieve reacties heeft. Het is bovendien iets waar we allemaal mee in aanraking komen, aangenomen dat iedereen regelmatig fruit eet.

Verder is het wellicht nog maar de vraag of dat door de parabenen komt of door andere bestanddelen in een bepaald product.

• 2 weeks later...
Volgens mij is het nog niet wetenschappelijk aangetoond dat parabenen schadelijk zouden kunnen zijn, maar andersom is er ook geen waterdicht onderzoek dat aantoont dat het voor 100 % veilig is... Of iets in die richting.

Het leuke van wetenschap is dat je werkelijk nooit aan kunt tonen dat iets 100% veilig is. En wel om de simpele reden dat je nooit alle variaties die in dit heelal mogelijk zijn kunt onderzoeken, er zijn immers oneindig veel mogelijkheden van combinaties met andere stoffen mogelijk die dan ook nog eens per mens (of dier) andere reacties op kunnen leveren. Bovendien moet je dan ook nog eens naar lange termijn reacties gaan kijken en dat doen we nu alleen bij stoffen die ergens van verdacht worden.

100% veilig is er niets; water niet, lucht niet, zeep met conserveringsmiddelen niet en zeep zonder al helemaal niet.