Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Dit draadje is ontstaan vanuit mijn vraag naar een Ikon bovenplaat die past op een ShaveCraft DeLuxe OC onderplaat.

Deze onderplaat is kennelijk te combineren met een bovenplaat van een vintage Gillette Tech of NEW.

Vandaar de hierna volgende posts .... :D

Edited by Guest
Posted

Dat is ook niet echt goedkoop denk ik, zo'n Feather bovenplaat ... Jammer dat Ikon geen volledige kop lijkt te verkopen.

Ik heb wel zo'n Deluxe Open Comb onderplaat gekocht bij Connaugh in de gok dat een tech bovenplaat past... Heb ergens opgevangen dat het op zijn minst past.

We gaan het ontdekken, ik verwacht het in de loop van de week wel te ontvangen. Als ik geen huid meer op m'n bovenlip heb laat ik zeker wat weten ;)

Posted
Dat is ook niet echt goedkoop denk ik, zo'n Feather bovenplaat ... Jammer dat Ikon geen volledige kop lijkt te verkopen.

Ik heb wel zo'n Deluxe Open Comb onderplaat gekocht bij Connaugh in de gok dat een tech bovenplaat past... Heb ergens opgevangen dat het op zijn minst past.

We gaan het ontdekken, ik verwacht het in de loop van de week wel te ontvangen. Als ik geen huid meer op m'n bovenlip heb laat ik zeker wat weten ;)

Als zo'n Tech bovenplaat past, past een NEW bovenplaat ook, denk ik ... 8-)

Dus laat in ieder geval iets weten - met of zonder huid op je bovenlip. :lol:

Posted

Mijn NEW en tech bovenplaten zijn onderling uitwisselbaar zo te zien... Al is de tech top stabieler in de NEW bodem dan vice versa. Nu lijkt de sleuf in de Ikon erg op de NEW dus als het past denk ik dan ook dat het beide zal werken...

Ik kan ook gewoon mijn NEW bovenplaat erop proberen voor je, al zijn er daar ook 100 varianten van.

Ik zal er dan ook wel een foto van maken.

Posted

Die Deluxe Open Comb van Ikon is een copie van een van de NEW uitvoeringen (NEW DeLuxe), dus een NEW bovenplaat

zou zeker wel op de Shavecraft onderplaat moeten passen ... 8-)

Eigenlijk ging ik voor de complete RVS scheerkop, desnoods met een Feather bovenplaat.

Desondanks ben ik erg benieuwd of de combinatie Shavecraft onderplaat/vintage bovenplaat werkt. :roll:

Posted

tjah, die Feather AS-D1 schijnt dan weer gebaseerd te zijn op de Tech, dat zegt hopelijk ook wel wat over mogelijke compatibiliteit.

We zullen zien. Ik hoop wel dat die mix me beter gaat bevallen de Engelse NEW die ik heb. Die is het niet voor me.

Posted
We zullen zien. Ik hoop wel dat die mix me beter gaat bevallen de Engelse NEW die ik heb. Die is het niet voor me.

Is de Engelse NEW niet voor jou ? Het zijn toch van die fijne krabbers, die NEWs - alle NEWs ... :D

Ik stuur je een PB'tje - misschien kunnen we zaken doen.

Posted

Zoals beloofd,

Met tech bovenplaat: past prima en sluit netjes aan op het oog.

th_temporary_5_3.jpg

Met engelse NEW bovenplaat: Idem.

th_temporary_7.jpg

Wel is de ikon onderplaat behoorlijk dikker dan de gillette onderplaten, waardoor je maar een paar gangen schroefdraad overhoudt. Dat kan met sommige greepjes problemen geven.

th_temporary_9.jpg

Even naast de New, beide geladen met een oud mesje, Mesje centreert prima op de ikon met beide koppen ( Lijken ook erg op elkaar) :

De NEW lijkt wat meer opening te hebben (blade gap), de Ikon met de tech bovenplaat lijkt wat meer uit te steken (exposure)

Ik heb helaas de platen niet gewisseld met mesje om te kijken of het wisselen van bovenplaat daar invloed op heeft, het blijft natuurlijk een samenspel van 2 onderdelen die het mesje in zijn houding drukken,

th_temporary_8.jpg

th_temporary_5_4.jpg

Geschoren heb ik er nog niet mee daar ik hem net een uurtje geleden bij de post heb opgehaald en vanmorgen had ik al geschoren omdat ik weg moest. Anders had ik er nog wel even mee gewacht.

Posted

Impulsief als ik ben, heb ik bij Connaught een Ikon "short comb" besteld:

nDk9p0T.jpg

VrYg3IA.jpg

Blijf trouwens benieuwd naar het experiment Ikon onderplaat/Tech of NEW bovenplaat ... 8-)

Posted

Vanmorgen de daad bij het woord gevoegd.

De Tech bovenplaat op de Ikon open comb en een Maggard MR1 handvat. Een ware "Frankenrazor" dus.

Net als bij de NEW voel je de kam goed lopen over de huid. De Pearl voelt toch wat subtieler aan in dat opzicht. Misschien gevalletje van hoekafronding als gevolg van het productieproces (verspanen t.o.v. spuitgieten)

In mijn ervaring heeft het zo wat minder venijn dan de Engelse tech, een enkel wondje de aluin gaf aanzienlijk minder prik dan na een poging Engelse NEW en de LEA-classic brandde niet meer dan gewoonlijk.

Niet overal even glad maar dat is denk ik een kwestie van techniek. Nu eens een tijdje vriendjes proberen te worden. Het is in ieder geval een functioneel geheel zo.

Tevens nog even gekeken of er op het zicht verschil is te zien met de tech of new bovenplaat. Dat uit zich zo 1-2-3 niet duidelijk op het oog. Ze hebben aan de binnenkant wel een iets andere contour dus we gaan het binnenkort toch eens proberen of het wat uitmaakt.

En nu maar hopen dat Marcel het me niet kwalijk neem dat dit in een "markt" draadje staat :P

Posted

Eh, tja, het hoort hier ook eigenlijk niet thuis. Hoe interssant ook. Het zou mooi zijn als deze ervaringen ook in het juiste subforum te vinden zouden zijn ;)

Posted

Heb van Leon (0013) begrepen dat de combinatie met de Tech bovenplaat goed bevalt.

De combinatie met de NEW bovenplaat is van de baan, want die scheerkop heeft 'ie aan mij verkocht ... :lol:

Ikzelf wacht nog even met het aanschaffen van zo'n Ikon onderplaat tot een Ikon of Feather bovenplaat op m'n pad komt ...

Ben trouwens heel benieuwd naar de aluminium open comb scheerkop van Ikon ... :D

Zal een nieuw draadje met m'n bevindingen starten als die kop binnen is.

Posted

Wat ik wel nog kan toevoegen is dat je het met de bovenplaat van een chinese tech niet hoeft te proberen.. Die centreert de mesjes met de hoeken van de plaat en niet in de groef en dat sluit niet aan op de onderplaat van de Ikon.

Ik schat dat het dan ook zal gelden voor de latere techs die die met hetzelfde principe werken...

Posted

Hoe kunnen ze dat een mens nu aandoen, dan slaap je toch een aantal nachten amper! Alvast veel scheerplezier met je verjaardag.

Posted
Deze:

8Xz2CGu.jpg

lh1DEDv.jpg

... ontving ik gisteren.

Mag er alleen nog maar naar kijken, want ik krijg 'm voor m'n verjaardag.

Nog een aantal nachtjes slapen, dus ... :lol:

Gewoon heeeel vroeg (Snuff-tijd) opstaan, stiekem gebruiken en weer opbergen. Dan merkt mevrouw Zoethout er vast niks van ;)

Posted

Hee .. pssst ... niet verder vertellen ... heb 'm vanmorgen al eens stiekum gebruikt ... :mrgreen:

Als ik 'm een aantal dagen officieel gebruikt heb, zal ik een apart draadje starten met m'n bevindingen 8-)

Posted

Jans partner helemaal teleurgesteld na zijn verjaardags-scheerbeurt: " Je bent helemaal niet gladder dan van de week!"