Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik ben aankomende week jarig en wil graag een all-in-one beginnerspakket. Nu lees ik goede ervaring over het beginnerspakket van messenwinkel.eu echter staat er in oudere posts dat de messen hierin niet scheerklaar worden geleverd. Echter staat (tegenwoordig, topic was 1 jaar oud) dat het mes wel scheerklaar wordt geleverd. Heeft iemand ervaringen met het Dovo instapmodel http://www.messenwinkel.eu/Beginnerspakket.html (Dovo kunstof 5/8) van messenwinkel en is dit pakket gewoon een goede start. Eventueel ooit een whipped dog pakket maar voorlopig is dat nog niet aan de orde?

Edited by Guest
Posted

Voor een beginner veel geld voor iets wat zozo is. Gele pasta (is voor onderhoud leder, kan je ook doen door af en toe met de palm van je hand over de strop te strijken) en afstrijk ring (gebruik gewoon een sponsje) zijn niet nodig. Zoek je een aparte strop en koop een goed geslepen mes hier in het marktgedeelte, ben je beter af dan met een instapmodel van Dovo en nog goedkoper ook. Let wel mijn persoonlijke visie.

Posted

Ik weet dat het voordeliger is om via V&A een mes en een goede strop apart kopen goedkoper is. Omdat het een cadeau is dat bedoeld is voor langdurigheid( in de hoop het eerste mes ooit door te kunnen geven) wil ik graag een nieuwe en voor het gemak gewoon een all-in-one pakket. Ik ben alleen bang dat ik straks een mes krijg dat alsnog niet scheerklaar is. Nou is er vast wel iemand bereid dat hier te doen, maar mijn vraag is eigenlijk of een strop alleen genoeg is om het mes te onderhouden. Ik weet dat je af en toe over crox moet halen en hiervoor moet ook iets komen neem ik aan, of is dit iets wat bijvoorbeeld op de canvaszijde van een strop zou kunnen?

Posted

Ik zou zelf, in jouw schoenen staande, een mes van de marktplaats nemen en daarbij een spanriem. Meer zou ik me niet druk over maken. Hier heb ik eigenlijk alleen nog maar goeie messen te koop zien staan, en met een spanriem daarbij ben je dan klaar voor de toekomst. De spanriem is al voorbehandeld met CrOx (of FeOx, al naar gelang het type) dus daar hoef je ook niet naar te zoeken, hoewel ik aan wil bevelen zeker in den beginne spaarzaam met de CrOx om te gaan.

Het mes doorgeven gaat ook geen probleem zijn: zodra het scherp is en je er geen idiote dingen mee doet zou je het scherp moeten kunnen houden zonder dat je veel staal afneemt. Met andere woorden: ook een mes van honderd jaar oud hier van de markt is over nog eens vijftig jaar nog een prima mes. Ik zou zelfs verder willen gaan en beweren dat een goed vintage mes het meer waard is om door te geven aan de volgende generatie dan een instapmodel Dovo.

De meeste messen hier op de markt staat bij gratis nog een keer slijpen, wat mooi is voor over een maand of twee á drie als je je regelmatig hebt geschoren met het mes en het een beetje kunt. En dan kun je nog weer eens een half jaar verder na gaan denken over een finisher: een steen met hoge grit om zelf je mes iedere paar maanden kort overheen te halen om de snede op peil te houden.

Op deze wijze kies je niet voor de goedkoop, maar kies je wel voor de best, voor zowel je eigen gezicht als dat van je zoon.

Posted

Het idee is voor ongeveer rond de ~100. kan iets meer, alles wat nodig is te hebben. Dus in jullie aanrader: een spanriem en een goed mes via V&A. Ik zal eens even in beraad gaan met mijn metgezel :-) Nog tips wat qua spanriem een goede is die voorbehandeld is en tevens nog wat ruimte in het budget laat voor een straight?

Posted

Die goede raad is enorm waardevol lijkt me, maar hij moet uiteindelijk zijn zin doen hé. Bij ons zeggen ze :

"Ieder zijn goesting" zei den boer en hij kroop op zen varken... :P

Posted

Dan ga ik denk ik opzoek naar een 5/8 of eventueel een 6/8 en dan los een spanriem incl pasta. Mocht iemand nog een mooi mes hebben liggen van 5/8-6/8 die er ook nog mooi uitziet en klaar is een nieuw avontuur aan te gaan dan hoor ik dat uiteraard graag:D. In de tussentijd maar eens even oriënteren op een spanriem dan!

Posted

Een spanriem van het type wat ik altijd weer adviseer is bijvoorbeeld deze. Dan houd je budget over voor een mes.

Er zijn er, en die spreken op zich ook geen onzin, die aanbevelen eerst een goedkope strop te kopen in verband met het risico op kapotsnijden in de tijd dat je het stroppen nog leert. Zelf ben ik ook met een goedkope strop begonnen maar het kwaliteitsverschil tussen een spanriem en een wegwerpstrop is van dien aard dat ik denk dat je echt heel veel beter, en uiteindelijk een goedkope strop goedkoper, uit bent als je direct een spanriem koopt en gewoon voorzichtig doet :-)

Posted
Die goede raad is enorm waardevol lijkt me, maar hij moet uiteindelijk zijn zin doen hé. Bij ons zeggen ze :

"Ieder zijn goesting" zei den boer en hij kroop op zen varken... :P

Ach ja, "goesting". Dat woord stond geloof ik op bijna elke bladzijde van een boek van Brusselmans.

Alle beetjes helpen zei de boer en hij spande zijn vrouw voor de wagen.

Maar om ook eens on topic te blijven: ik zou vooral de adviezen van de heren hier opvolgen. Er zijn hier genoeg mooie messen te krijgen van een goede kwaliteit en welke echt scheerklaar zijn. Een aantal heren biedt ook nog een keer extra gratis slijpen aan voor als het mes wat botter is geworden.

Posted

Heb inmiddels Buffel even gevraagd wegens uitstekende ervaring in het verleden en die heeft mogelijk het één en ander. Moet bij een strijkriem tevens rode pasta en Crox (groene pasta?)

Posted

Mocht Buffel je een goed mes kunnen leveren, doen! Je hebt dan een kwalitatief goed mes dat daadwerkelijk scheerklaar is. Een spanriem zoals in de link van EFSK is aan een zijde al voorzien van crox o.i.d. Daar ben je ook klaar mee. En dan gewoon beginnen. Zou ik alles moeten overdoen op open mes gebied, dan zou ik het zo doen.

Posted
Ik heb van buffel een Jaguar overgenomen, nu alleen nog een spanriem aanschaffen :).

Dat is 'n wijs besluit!

Posted
Is spanriem pasta nodig of is een vette hand voldoende zo nu en dan?

Als je leest op de vorige pagina heb ik het antwoord al gegeven

Posted
Is spanriem pasta nodig of is een vette hand voldoende zo nu en dan?

Als je leest op de vorige pagina heb ik het antwoord al gegeven

Vandaar ook de vraag, dacht dat er nog verschil was tussen rode en gele, maar het is dus niet nodig :D. Iedereen bedankt voor de hulp en input en ik wacht (niet geduldig) af tot alles binnen is en ik aan de slag kan :roll:

Posted

ik heb de eerste ervaringen een tijdje geleden al gehad tijdens de probeer een straight en vervolgens een Gold Dollar van buffer overgenomen. Enkele dagen later ook een zoals men dat ook zo noemt: 'een beste jaap' aangelegd in mijn kin :) .