Jump to content

George Brittain GB

rare kwast

Recommended Posts

In plaats van een nieuw mes te maken, heb ik de doos met oudjes maar eens opengetrokken om het een en ander af te maken.

In de doos liggen 4 grote George Brittain messen te wachten.

Ik ben maar begonnen met de "kleinste" :oops:

Dit mes meet ruim 8/8 voor de reparatie

uploadfromtaptalk1440162814113.thumb.jpg.8f879341cda3444c5cf2fca387d10903.jpg

uploadfromtaptalk1440162823029.thumb.jpg.ea53ef81c29023b0bdb629caf330a37f.jpg

Helaas heb ik niet alle pitting weg weten te krijgen, maar aangezien het mes rond de 200 jaar oud is, vind ik dit ook helemaal niet erg.

Na 2 uren slijpen met korrel 40 kreeg ik de meeste pitting weg en kwam er "vers" staal tevoorschijn.

Nu pas kon ik verder naar korrel 80 en zo oplopend tot korrel 400.

Het honewear heb ik recht weten te trekken waardoor het mes weer een frisse uitstraling heeft gekregen.

Vervolgens met de hand verder opgeschuurd tot korrel 1200 waarna ik het mes hoogglans heb op gepolijst.

De nieuwe scales zijn gemaakt van zwarte hoorn met een wigje van delrin kunstof met aluminium zodat het net even afsteekt.

Het slijpen ging redelijk makkelijk op het laatste stukje van de hiel na. Hier zit een verdunning in het blad (voor de reparatie ook al), wat er voor zorgt dat je het bijna niet kan raken op de stenen.

Ik heb besloten om me hier maar niet te druk om te gaan maken,en gewoon lekker verder te gaan :)

Uiteindelijk geslepen tot 20k en de haartjes vallen spontaan in 2en bij de lichtse aanraking met de bevel. Mooi dus!8-)

Na het slijpen opnieuw opgemeten en dit viel mij alles mee! Nog steeds een 8/8ste!

Nu nog even wat plaatjes van na de reparatie...

uploadfromtaptalk1440163773378.thumb.jpg.b0c8cb09cb560330bf82f67ced37b356.jpg

uploadfromtaptalk1440163783754.thumb.jpg.dca5adbdbf3ef30b0936226024f23b1e.jpg

Klopt.

Ik heb de originele scales als mal gebruikt en zo de exact dezelfde vorm behouden.

Moderne scales vind ik niet passen bij een mes van 200 jaar oud.

Sommigen vinden het ook niet mooi wat ik nu gedaan heb en zien liever het oude patina op het mes, maar ja...keuzes..

voor mij geen blijvertje.

Aan de andere kant van het water zijn ze nogal gek op dit soort messen en ze zijn ook bereid er beste bedragen voor neer te leggen...daar hoef ik dan niet lang over na te denken :)

Slim gezien, aan de overkant van de plas zullen ze er zeker opspringen, heb je weer budget voor ander projecten. Succes met de verkoop, maar dat zal zeker lukken.