Frank Posted August 18, 2015 Share Posted August 18, 2015 Waarom moet er eigenlijk gestropt worden op linnen gevolgd door leer moet er worden gestropt op 2 x leer. Is de eerste keer om het mes te richten en de tweede om het toch enigszins te slijpen. Zijn er verder voordelen aan linnen + leer of moet je juist eerder 2 x leer gebruiken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted August 18, 2015 Share Posted August 18, 2015 Hier heeft Joost wel eens een enorm epistel over geschreven. Waar het precies staat kan ik je niet zo vertellen. Maar het is interessant leesvoer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 18, 2015 Share Posted August 18, 2015 Stroppen doe je op leer. Het schijnt, maar dat weet ik niet uit eigen ervaring, dat je als je direct na het slijpen op coticule eerst op linnen stropt je snede een enorme schop richting nog scherper geeft. Tevens zijn er die ná het scheren eerst op linnen stroppen om op deze wijze de snede zeepvrij en droog te krijgen. Vermoedelijk zijn er meer redenen denkbaar om linnen te gebruiken. Zelf heb ik het niet, anders dan in de vorm van linnen overhemden en broeken, maar die gebruik ik niet als strop. Leer scherpt/polijst. Zo eenvoudig is het. En je wilt je mes optimaal scherp voor je het over je gezicht haalt. Er is fotografisch bewijs dat je op iets fijns (als in dun, fragiel) als de snede van je scheermes binnen een aantal uren corrosie aan kunt tonen. Dat gaat ten koste van het scheergenot, en dat verwijder je met stroppen. Je maakt dus, door goed stroppen (met goed bedoel ik zowel op correcte wijze als niet te weinig) je mes weer net dat stukkie scherper. Dit is merkbaar: strop niet en de scherpte van je mes neemt met slechts een paar scheerbeurten zienderogen af! Richten, als ik begrijp wat dat is, doe je volgens mij door te stroppen na je scheerbeurt. Dan strop je eventueel door het scheren ontstane braampjes weg en is je snede weer goed. Verschillende soorten leer: nu ja, als stenen, zo leder. Fijn fijner fijnst. Maar hier naderen we een hoge mate van uekaz. Wat voor de een het summum van perfect leer is kan voor de ander wel eens niet werken. Sommigen zweren bij latigo, of english bridle, terwijl ik met geen van beiden uit de voeten kan. Met mineral garbed daarentegen maak je mij en dus mn messen bloedgelukkig. En ja, dan kun je van een ruwere via een fijnere naar een spekgladde leersoort. Je kunt ook gewoon de voor jou fijne leersoort houden en daar flink op doorgaan. Om te lezen: viewtopic.php?f=14&t=1152&hilit=stroppen#p21582 Het stuk waar Marco op doelt herinner ik me ook, en kan ik al net zomin vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Persoonlijk vind ik dat linnen wel iets uitmaakt in het verkrijgen van extra scherpte. Maar goed dit is geheel persoonlijk.Ik strop voor en na een scheerbeurt eerst 10x op linnen daarna op leer 60x is op die lange strop van mij voldoende. Waarom linnen, Richard geeft het al aan. Om het mes schoon op het leer te zetten na en voor een scheerbeurt eigenlijk nergens anders om maar mijn gevoel zegt dat hij scherper is met linnen dan zonder, er zijn ook mensen die eerst 10 slagen doen op de ruwe achterkant van je strop, je kan dit alles achterwege laten maar het is net als wat Joost al aangaf met zijn stroppen tussen een pass in. "het eigengevoel", De een zegt ja het werkt de ander zegt onzin. Mijn motto is uitproberen en doen waar je je het beste bij voelt. Oh ja die briljante strop van Rolf. Ik moet echt eens wat tuigleer gaan shoppen in Den Haag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Voor stroppen, zie oa the science of sharp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted August 31, 2015 Author Share Posted August 31, 2015 Met mineral garbed daarentegen maak je mij en dus mn messen bloedgelukkig. En ja, dan kun je van een ruwere via een fijnere naar een spekgladde leersoort. Je kunt ook gewoon de voor jou fijne leersoort houden en daar flink op doorgaan. Heb je die mineral garbed in verschillende grofheden? Waar koop je dat leer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 31, 2015 Share Posted August 31, 2015 Ik gebruik de rasurpur "strop-it" paddle-strop met verwisselbare panelen. Een van die panelen is de mineral garbed die mij blij maakt. Vermoedelijk zijn er meer leerpoducenten met mineralgarbed leer, dus verschillende grofheden zal het ongetwijfeld geven. Even zoeken is dat denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts