Jump to content

Coticule no-slurry methode

Frank

Recommended Posts

Kent iemand de coticule no-slurry methode van Dr. Matt uit Amerika?

Ik zag hiervan een filmpje op You Tube.

In ket kort komt het erop neer dat Matt ondervonden heeft dat slurry meer kwaad dan goed doet bij het slijpen.

Hij slijpt nu op en coticule onder lopend water en krijgt daarmee binnen enkele minuten een goed resultaat. Wel bij een mes waar de bevel al gezet is. Heel interessant om te zien. Alles wordt ook nog eens onderbouwd met foto's waarop de verschillen tussen de methodes duidelijk zichtbaar zijn.

Ik ben wel eens filmpjes van hem tegengekomen, het ee paar rare ideeën.

Je kunt de coticule gebruiken met alleen water maar dan moet je ze eerst geslepen op een serie van andere stenen met andere worden hem als finisher gebruiken.

Gebruik zelf de coticule met slurrie en dat gaat heel goed zolang je het verdunnen maar langzaam doet en de slurrie niet te dik maakt.

Alles wat wordt beweerd in YouTube filmpjes is correct. Ik geloof dat deze meneer in een ander filmje het heeft over een wobel test, waarbij hij volgens mijn verkondigt dat je de smile uit het blad moet halen om het mes scherp te kunnen krijgen.

Voor coticule slijpen kun je het best op de volgend website kijken; www.coticule.be

Je geeft zelf het antwoord al: "bij een mes waar de bevel al is gezet". Zonder slurry en met alleen water op de coticule is sowieso hoe je eindigt toch? Dat is de polijstfase. Dus zou, als ik dit allemaal goed begrijp, deze methode geschikt zijn voor de touch-up van je mes, iets waar je inderdaad geen slurry voor nodig hebt.

Ik krijg het niet voor elkaar ...

Onder mijn loep nog krassen en vnl scheren doet die niet goed. Teveel moeite met baardhaar. Arm en been geen probleem.

Na 10 keer crox wel dus zal er wel dicht bij zitten.

Man ! Ik wou dat iemand me live kon laten zien cq helpen.