vlamofiel Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Na een ietwat onsubtiele binnenkomer in het Giveaway topic hier dan een hopelijk iets betere tweede indruk. Via een topic op Gathering of Tweakers kwam ik uit bij dit forum. Ik was op zoek, op Tweakers, naar tips over goede scheermesjes, omdat ik me (en mijn huid ook) bleef irriteren aan flut-scheermesjes. Daar, en ook hier las ik enthousiaste verhalen over het 'klassiek scheren'. Wat me aanspreekt is het punt dat als we ons, als mannen, toch ons hele leven 'moeten' blijven scheren, we het beter zo leuk mogelijk moeten maken. Impulsief als ik ben kocht ik direct een startsetje. Met enige spanning schoor ik met vanavond voor het eerst met mijn Edwin Jagger DE89, nu met nog een beetje gloeiende wangen heb ik het volgende geleerd: Dit kan best leuk worden! Hoewel het behoorlijk wat tijd kost Het ook nog een beetje eng is Vooral om tegen de groeirichting in te scheren Dat aluin wonderspul is Dat het krabbertje wel direct dof werd, dus meteen weer even het chroom opgepoetst. Dat het toch wonderbaarlijk is dat mannen al scherende videos van zichzelf maken
Guest Gusto Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Welkom flamofiel! stel je even voor in het Welkom topic.
efsk Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Hoi! De tijd wordt korter, tot het punt dat je het te kort vindt duren. Videos van scherende mannen zijn aan mij niet besteed. Wonderbaarlijk vind ik het echter ook.
Snuff Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Welkom, de eerste stappen zijn altijd wat onzeker, je zult ondervinden dat het straks allemaal sneller, beter en leuker zal worden mits wat oefenen.
PI56 Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Welkom Flamofiel. Tja, DE-, SE-, en open mes scheerders. Het is een apart slag mannen. En jij hoort daar nu ook bij.
mhharsta Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Van harte welkom, fijn dat je goed door je eerste scheerbeurt met de krabber bent gekomen. Beter en sneller komt vanzelf!
Johan Posted August 18, 2015 Posted August 18, 2015 Welkom! Video's zijn "van den duyvel" ... wij oldtimers hebben het ook zonder geleerd Serieus, scheren doe je door te voelen, en niet door te kijken, naar mijn mening. Dat geldt ook voor schuim maken trouwens; als het nat en yoghurt-achtig is, en goed glijdt, maakt het niets uit dat het niet lijkt op van dat fluffy schuim uit een spuitbus! Veel plezier met je ontdekkingsreis!
vlamofiel Posted August 18, 2015 Author Posted August 18, 2015 Wat een warm welkom @Robert79 Ik begin met een Edwin Jagger DE89 en Proraso groen scheerzeep.
GladJakker Posted August 19, 2015 Posted August 19, 2015 Wat een warm welkom @Robert79 Ik begin met een Edwin Jagger DE89 en Proraso groen scheerzeep. Welkom! Die doffe waas op je scheermes is gebruikelijk bij Proraso zeepjes. Je veegt het er gewoon weer van af, maar als je hier blijft hangen, dan word je vanzelf verleid en/of uitgelokt om ook andere scheerzepen en crèmes te gebruiken. Niet dat er iets mis is met de zepen van Proraso overigens, een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding. Zelf ben ik in korte tijd aan de groene AfterShave (AS) van Proraso verslingerd geraakt.
vlamofiel Posted August 20, 2015 Author Posted August 20, 2015 Ik ga even mijn 'voorstel-post' gebruiken om mijn tweede ervaring te delen. Zojuist namelijk mijn 2e keer geschoren met m'n DE mesje. Het leek wel een bloedbad. Ik zit nu gelukkig nog levend maar met een gloeiende hals op de bank. Ik hoop dat iets verkeerd doe, want dit is niet echt fijn. Hahaha. Mijn idee was om even lekker een 3-pass te doen (ja de termen zitten er al in), maar dat viel dus anders uit. Ik had het idee dat het mesje echt trok en voornamelijk mijn hals is echt lastig. Ik bereid mijn gezicht meermaals voor met een warm nat washandje. Daarna mooi scheerschuim opkloppen, aanbrengen en klaar voor de eerste laag 'van boven naar beneden'. Daarna afspoelen, nieuwe laag, die noem ik schuin, en daarna probeer ik tegen de groeirichting in, maar dat valt echt helemaal tegen. Vooral de kin is moeilijk. Na deze 3-voudige samurai-nederlaag spoel ik alles koud af en ga met mijn aluin-stickje aan de haal, wat meer op rode lippenstift ging lijken. Als afluister afgeblust met Nivea balsam sensitive. Mén, misschien de volgende keer weer met de trimmer aan de slag. Ik herken me overigens aardig in dit verhaal: viewtopic.php?f=7&t=3345...
Harkos Posted August 20, 2015 Posted August 20, 2015 Dat is sneu. Wat voor mesje gebruik je? Heb je de hoek wel goed? Kop tegen de wang en dan de steel zoveel kantelen, dat het mesje begint te scheren. En geen druk!!!!! Dat leer je later wel hanteren. De hals kan een hels probleem zijn, daar het alle kanten opgroeit. Maar geen druk!!!!
0013 Posted August 20, 2015 Posted August 20, 2015 Laat het een paar dagen genezen en dan eerst alleen met de richting mee om de slag te pakken te krijgen. Tegen de richting in is een vak apart dat niet iedereen lijkt te beheersen of er de huid voor heeft, ik ben er ook een van. Ik sla tegen de richting zelf eigenlijk altijd over... Dat gaat bij mij de dag zelf goed maar de dag erop, of vaak zelfs al tegen de avond, heb ik er gegarandeerd last van. Met de groeirichting mee en dwars gaat prima. Ik heb tot nog toe niet de krabber gevonden die mij toelaat om tegen de groei in te gaan. Ik spreek dan voornamelijk over de kin en hals. Wangen en snor gaan zonder noemenswaardige problemen. Met een DE gaat het beter dan met een Gillette 3- of 5-voudige schoffel.. En natuurlijk, welkom
efsk Posted August 20, 2015 Posted August 20, 2015 Jo lees effe hier en hier en hier en hier. Allemaal onderwerpen in het "Help"-subforum die het soortgelijke behandelen. Kijk effe of je daar wat aan hebt, en zo niet, gewoon daar nog een keer de vraag stellen: daar lezen meer mensen het dan hier En verder wat Harkos zegt: geen druk! Niet duwen met je krabber, maar jezelf strelen. Dan doet dat mesje het veel beter!
marco Posted August 20, 2015 Posted August 20, 2015 Het voorweken van de baard doet niet iedereen goed. Je maakt je huid namelijk ook weker waardoor je gevoeliger bent voor wondjes en irritatie. Ik heb dat al als ik scheer na het douchen. Even een plens warm water in het gezicht vlak voor het inzepen is voor mij al genoeg. Vaak gebruik ik ook koud water. Het is even zoeken wat voor jou het beste gaat werken.
Snuff Posted August 21, 2015 Posted August 21, 2015 90% kans dat het aan de druk ligt die je uitoefent, ben je erg gevoelig dan wil scheren met koud water ook vaak helpen. Leesvoer genoeg aangereikt dus je hebt wat te doen. Laat je niet ontmoedigen, plots gaat het licht aan en dan ben je op de goede weg.
Recommended Posts