Frank Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Het scheren met een open mes begint verslavend te worden en daarom wil me al oriënteren op een nieuw mes. Waar moet ik echter op letten? Inmiddels heb ik begrepen dat het gebruik van de verschillende soorten punten "Spaans"," Frans" , "Schorkopf"etc. tot een meer preciezere scheerbeurt moet leiden. Klopt dat ? De manier waarop het mes geslepen is. Kiezen mensen alleen voor een full hollow vanwege het akoestische genoegen of is de manier van slijpen nog op een ander manier bepalend voor het eindresultaat? De breedte van het mes. Ze zien er schitterend uit die 7/8 en 8/8 messen, maar zijn ze niet door hun afmetingen niet veel moeilijker te hanteren? Of biedt een groter mes wel degelijk voordelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Fijne vraag, en fijne speurtocht. Een waarschuwing vooraf: begin er niet aan. Voor je het weet heb je lades vol. Een Spaanse kop en een Amerikaanse kop maken het nauwkeuriger manoevreren rond de neus: het is makkelijker een puntje te brengen waar het zijn moet dan een rondje tot voorbij waar het zijn moet te sturen. Los daarvan is het denk ik meer zo dat het plezier wat je aan een kop beleeft gestuurd wordt door het genoegen wat je beleeft aan hoe de vorm eruit ziet: het scheren is fijner met een mes wat je, om eender welke reden, mooier vind. Gesteld natuurlijk dat je de verschillende modellen hebt leren hanteren. Het is wel zo dat het met een mes met scherpe punt, Spaans zeker maar Amerikaans ook al een beetje, goed oppassen is. Je dient je tijdens het scheren nog bewuster te zijn van waar de punt zich bevindt dan met een mes met Franse of ronde kop want dat puntje kan knap gemeen zijn. Maar ja, een flexibele Spaanse punt gaat wel lekker het hoekje om... Akoestische feedback is natuurlijk erg leuk, maar scheren in stilte eigenlijk net zo. Schouderloze full-hollow volgen misschien je gezicht wat makkelijker, ze zijn flexibeler, maar je wordt echt net zo glad van een near wedge en de "silent killer" heeft zn aanhangers. Houd rekening met het gewicht: zeker de bredere messen worden flink zwaarder en dat wordt extra erg als ze niet hol zijn uitgeslepen. Dat is even anders hanteren en is wennen: grotere massa is grotere traagheid en dat merk je, althans ik, wel. Breedte is van invloed op het gewicht, en dus op hoe je het hanteert. Persoonlijke ervaring leert dat ik me met een 7/8 net zo glad krijg als met een 4/8, maar dat ik een 7/8 fijner vind. Voordeel zou kunnen zijn dat je een breed mes minder vaak hoeft af te vegen: ik doe dat als ik van hand wissel, terwijl met een 4/8 om de haverklap geveegd wordt. Maar: persoonlijke voorkeur. Op dit forum heb je mensen die willen niks anders dan een 3/8. Daarvan heb ik er een liggen, maar nog niet scheerklaar. Uiteindelijk is het bij de punten die je noemt allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur, en die ontwikkel je door de verschillende vormen te proberen. Ik waarschuw niet voor niets Het ergst gesneden heb ik me met een 5/8 full hollow ronde kop en met een 15/16 Kamisori ("near wedge" en rechte punt), dus dat maakt ook al geen verschil. Ik zou je dus eerder willen adviseren te selecteren op staat van het mes. Niet verslepen, niet teveel pitting, dat soort dingen. En dan eens in de zoveel tijd, iedere keer dat het budget het toelaat, zoek je een goed mes uit. Telkens een ander soort, tot je er een paar hebt, verspreid over het spectrum. Dan leer je je voorkeuren kennen en kun je van daaruit verder inkopen. Geweldige ontdekkingsreis, echt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Zo je eerste antwoord somt het meteen al zo'n beetje op, succes met de zoektocht Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Mee eens! Mooi duidelijk verhaal trouwens EFSK! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gusto Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Oren, neus, lippen en hals. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted August 8, 2015 Author Share Posted August 8, 2015 Bedankt EFSK voor dit verhaal. Hopelijk mag ik in de toekomst nog eens een beroep op je doen. Wat eventuele nieuwe aankopen betreft zal ik me uiteraard in de eerste plaats richten op wat hier op het forum wordt aangeboden. MP vertrouw ik wat dat betreft wat minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted August 10, 2015 Share Posted August 10, 2015 Het eerste deel van het antwoord, en dit is meteen het belangrijkste: het mes moet goed zijn, geen frown, geen hapjes uit de snede, recht, etc, en vooral SCHERP Het tweede deel: persoonlijke voorkeur, wat vind je er mooi uit zien en wat vind je lekker scheren? Dit geldt voor de maat, de "grind", tot de punt -zelfs de scales. Een 3/8" hanteerd aan de ene kant wat fijner, omdat het een kleiner mes is "wendbaarder" *, maar een 8/8" kan door de dikkere tang en hogere gewicht lekkerder in de hand liggen**. Ik heb beide maten: met beiden is te leren scheren. Hetzelfde geldt voor de verschillende punten. Alleen zul je meer rekening moeten houden door de scherpe punt -nadruk op PUNT- bij Schorkopfs en Square points, dan bij messen met ronde punten. Ik geloof niet dat je je "beter" kunt scheren met een scherp gepunt mes, dan met een mes met een ronde kop, maar het zou interessant kunnen zijn als men heel precies de contour van een (ring)baardje wil aanzetten. Maar ...ahum..."baard" op een !!!scheerforum!!! Het derde deel: hoe nieuwsgierig ben je? Wil je een spaans, russisch, duits, frans, italiaans, engels mes proberen. Wil je elke van 3/8" tot 8/8" van French tot Square, van Full Hollow tot Wedge een keer over je huid gehad hebben? *"wendbaar"is misschien niet de beste woordkeus, maar ik kan mij even niets beters bedenken **En ook ik heb mij het lelijkst gesneden met een van de kleinere varianten (3/8", ronde kop) Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted August 10, 2015 Share Posted August 10, 2015 Ik ben vorige week op een rommelmarkt geweest en daar vond ik een kraampje met scheerartikelen -waaronder open scheermessen, niet zozeer in slechte staat (in opknapbare staat, zou ik eerder zeggen), maar deze man vond dat hij ze al "opgeknapt" had (ik denk dat hij voor de "antique look" ging... en hij vroeg er €45-€125,- voor. Door een stuk papier af te hakken demonstreerde deze man hoe scherp de messen waren...Z'n messen leken mij niet (onoverkomelijk) slecht -maar voor deze prijzen... noem ik dat oplichterij. Dus -ja, kijk vooral op op de markt hier en als je budget toelaat om grof geld er tegenaan te smijten, buiten de shasoc markt om, koop dan iets NOS of in aantoonbaar goede staat. En hou er rekening mee dat je zelfs dan nog het mes een keer extra moeten laten slijpen omdat aanbieders vaak denken dat 'scherp' en 'scheerklaar' elkaars synoniemen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts