Jump to content

Darwin SE (véúl photographieën!)

efsk

Recommended Posts

Heren, dames ook,

Graag stel ik u voor mijn Darwin Single Edge krabber. Een niet zo vaak gezien model en zie je ze wel zijn ze tamelijk prijzig. Ik had een gelukje met deze, in dier voege dat het een, voor deze krabber in deze toestand, alleszins voordelige "Koop! Nu!" aanbieding was.

De Darwin werd gezien als luxe tegenhanger van de Rolls. Oordeelt u zelf:

DSC02110.JPG

DSC02113.JPG

In mooie doos zit een glimmende doos. En een houdertje voor een extra mesje. Deze houder bevat dat niet. Op foto's heb ik wel gezien dat in de loze ruimte zich een staafje CrOx-vet bevond. Bij de mijne bevond zich dat over het binnenwerk gesmeerd hetgeen flink schoonmaakwerk inhield.

DSC02114.JPG

DSC02116.JPG

Knopje om te openen, en een uitgebreide handleiding.

DSC02119.JPG

Van links naar rechts: het handvat voor te stroppen, het greepje van de krabber, de kop van de krabber, het stropmechaniekje en rechts, tegen de klep aan, de houder voor het mesje met daarin het mesje.

DSC02120.JPG

DSC02121.JPG

Uitgetrokken. De strop goed zichtbaar. Rechtsonderin, niet helemaal scherp op de foto, een hendeltje om de strop te ontgrendelen. Deze heeft een groffe en fijne zijde en kan zo worden verwijderd om om te draaien. Het stropmechaniek kan overdwars gezet om het mesje makkelijker te kunnen plaatsen.

DSC02122.JPG

Alles uitmekander. Incluis een schroevendraaier.

Laten we dan nu eens scheren. Althans die stappen uitvoeren die daarvoor nodig zijn.

DSC02123.JPG

DSC02124.JPG

Eerst schroef je het greepje in het mesje. Anders is het namelijk vrij lastig het uit de houder te krijgen. Bovendien verkleint dit de kans jezelf in de klauwtjes te snijden.

Greepje met mes maakt het ook mogelijk om het mesje te slijpen.

DSC02127.JPG

DSC02126.JPG

Schuif het mesje in het stropmechaniek en schroef de greep los. Kantel het mechaniekje weer recht en trek en duw aan de houder om te stroppen. Net als bij de Rolls klapt het mesje om bij het keren, maar dan marginaal minder luid.

DSC02128.JPG

DSC02129.JPG

DSC02130.JPG

Schroef het greepje weer in het mesje, verwijder het uit het stropmechaniek en schuif het in de scheerkop. Schroef het greepje los en schroef het onderin de scheerkop. Voilá: een Rolls met kam.

DSC02131.JPG

DSC02132.JPG

DSC02133.JPG

In het blad zit een schroefje. Hier kun je aan schroeven om het blade-gap minder of meer te maken, en dus de agressie te beïnvloeden. Dit doe je met bovengetoonde schroevendraaier.

Na het scheren zet je eerst het schroefje weer in de "ruststand". Als het namelijk maar iets is uitgeschroefd teneinde meer agressie te leveren past het en niet meer in het stropmechaniek en niet meer in de mesjeshouder. Vervolgens al bovengenoemde stappen om het ding weer op te bergen. Om dan de volgende ochtend dat hele ritueel vastschroeven verplaatsen losschroeven vastschroeven verplaatsen losschroeven vastschroeven schroevedraaieren scheren schroevendraaieren losschroeven vastschroeven verplaatsen vastschroeven et cetera enzovoorts te herhalen.Je krijgt er, zogezegd, gratis een heel ritueel bij.

DSC02134.JPG

Een willekeurige pagina uit het boekje.

Heren, dames ook,

Graag stel ik u voor mijn Darwin Single Edge krabber. Een niet zo vaak gezien model en zie je ze wel zijn ze tamelijk prijzig. Ik had een gelukje met deze, in dier voege dat het een, voor deze krabber in deze toestand, alleszins voordelige "Koop! Nu!" aanbieding was.

De Darwin werd gezien als luxe tegenhanger van de Rolls. Oordeelt u zelf:

DSC02110.JPG

DSC02113.JPG

In mooie doos zit een glimmende doos. En een houdertje voor een extra mesje. Deze houder bevat dat niet. Op foto's heb ik wel gezien dat in de loze ruimte zich een staafje CrOx-vet bevond. Bij de mijne bevond zich dat over het binnenwerk gesmeerd hetgeen flink schoonmaakwerk inhield.

DSC02114.JPG

DSC02116.JPG

Knopje om te openen, en een uitgebreide handleiding.

DSC02119.JPG

Van links naar rechts: het handvat voor te stroppen, het greepje van de krabber, de kop van de krabber, het stropmechaniekje en rechts, tegen de klep aan, de houder voor het mesje met daarin het mesje.

DSC02120.JPG

DSC02121.JPG

Uitgetrokken. De strop goed zichtbaar. Rechtsonderin, niet helemaal scherp op de foto, een hendeltje om de strop te ontgrendelen. Deze heeft een groffe en fijne zijde en kan zo worden verwijderd om om te draaien. Het stropmechaniek kan overdwars gezet om het mesje makkelijker te kunnen plaatsen.

DSC02122.JPG

Alles uitmekander. Incluis een schroevendraaier.

Laten we dan nu eens scheren. Althans die stappen uitvoeren die daarvoor nodig zijn.

DSC02123.JPG

DSC02124.JPG

Eerst schroef je het greepje in het mesje. Anders is het namelijk vrij lastig het uit de houder te krijgen. Bovendien verkleint dit de kans jezelf in de klauwtjes te snijden.

Greepje met mes maakt het ook mogelijk om het mesje te slijpen.

DSC02127.JPG

DSC02126.JPG

Schuif het mesje in het stropmechaniek en schroef de greep los. Kantel het mechaniekje weer recht en trek en duw aan de houder om te stroppen. Net als bij de Rolls klapt het mesje om bij het keren, maar dan marginaal minder luid.

DSC02128.JPG

DSC02129.JPG

DSC02130.JPG

Schroef het greepje weer in het mesje, verwijder het uit het stropmechaniek en schuif het in de scheerkop. Schroef het greepje los en schroef het onderin de scheerkop. Voilá: een Rolls met kam.

DSC02131.JPG

DSC02132.JPG

DSC02133.JPG

In het blad zit een schroefje. Hier kun je aan schroeven om het blade-gap minder of meer te maken, en dus de agressie te beïnvloeden. Dit doe je met bovengetoonde schroevendraaier.

Na het scheren zet je eerst het schroefje weer in de "ruststand". Als het namelijk maar iets is uitgeschroefd teneinde meer agressie te leveren past het en niet meer in het stropmechaniek en niet meer in de mesjeshouder. Vervolgens al bovengenoemde stappen om het ding weer op te bergen. Om dan de volgende ochtend dat hele ritueel vastschroeven verplaatsen losschroeven vastschroeven verplaatsen losschroeven vastschroeven schroevedraaieren scheren schroevendraaieren losschroeven vastschroeven verplaatsen vastschroeven et cetera enzovoorts te herhalen.Je krijgt er, zogezegd, gratis een heel ritueel bij.

DSC02134.JPG

Een willekeurige pagina uit het boekje.

WOW Richard wat een pracht exemplaar.

Bedankt voor het delen. Mooie kiekjes :)

En.... Heel veel plezier met deze jongen!

@allen: dank.

@hanwer: ik verwacht van niet, dat krijg je niet klem gezet in de ruimte waar de rug van het mesje in moet. Vind ik vollkomen oninteressant ook: ik slijp de bijbehorende wedge gewoon.

• 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Heden mee geschoren. In een woord geweldig. Het pielen met vast- en losschroeven gaat niet als je niet rustig en geduldig bent dus je zit zogezegd automagisch in de benodigde zenmodus voor het scheren. Met het blad vervolgens in de neutrale stand (meest mild is dat denk ik) vrijwel vlak tegen het gezicht heb je een efficiente driegangs scheerbeurt met spekglad resultaat.

In de hals op de vleug (bij mij is dat dan horizontaal) gaat minder makkelijk dan met een DE maar dat doe ik met een mes ook diagonaal en dat gaat hier prima mee. Afspoelen gaat redelijk goed en wat er niet afgaat met spoelen zit niet in de weg, schoonmaken na afloop is een eitje: schroef de greep in de zijkant van het mesje en alles wat gepoetst moet kan gepoetst.

Zelfs het stroppen is niet zo luid als ik dacht :-)

Tussen die oude meuk zoals de meeste niet kenners het noemen zitten toch blijkbaar verduveld lekkere scheertuigen, dat mensen zich zo kunnen laten hersenspoelen dat ze zo'n plastic wegwerpding gebruiken vanwege reclame op tv!

Fantastisch dat je dat pareltje aan de praat hebt gekregen. Zijn dit soort krabbers niet bedoeld om het scheren wat "eenvoudiger" te maken dan scheren met een open mes? Zo te lezen vereist dit nog meer voorbereiding en nazorg dan stroppen van een open mes. Prachtig!

Niet eenvoudiger, veiliger, althans zo is de SE begonnen. Had als nadeel dat je met een wedge zat die je moest slijpen en stroppen. De Rolls Razor heeft het probleem van stroppen op proberen te lossen, en het verder zo basaal mogelijk gehouden, deze krabber voegt daar een gesloten kam aan toe en heeft geprobeerd het niet langer nodig te maken het mes vast te pakken. Volledig geslaagd maar wel wat omslachtig.